Jump to content

Er gasslangar laga "dårleg" slik at dei blir skifta ofte?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Me har hatt båten vår i snart ti år.

Eg har skfita slangen mellom regulatoren og koparrøyret ei rekkje gonger. Det blir fort sprekker på dei.

For eit par år sidan skifta eg slangen mellom koparrøyret og blussa, og slangen mellom koparrøyret og steikeomnen.

Den var 15 år, og såg like fin ut.

 

Eg undrar på om gasslangene er laga slik at det ytterste laget skal få sprekker fort, slik at forbrukarane skal skifta dei ofte.

 

(Jada, eg veit det om føre var, rimeleg forsikring etc., men synest det er underleg når eg ser kor lenge bensin- og dieselslangar varer.)

 

Einkvan med synspunkt?

 

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Weber grill(står i solsteika om ettermiddagen) hvor gass slangen ble morken og fikk lekkasje etter 1 år, kjøpte ny på Europris :crazy: og den er like fin ette 2 sesonger......

Er nok litt kvalitetsforskjeller ute å går selv om pris ikke altid reflekterer kvalitet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gass-slanger regnes som ferskvare, og godkjente slanger skal være datomerket med produksjonsdato.

 

Slangene, og aller helst regulator og stengekraner, skal skiftes hvert 5 år. Installasjonen/utskiftingen skal godkjennes av godkjent installatør/kontrollør, nytt sertifikat skal utfylles og oppbevares i båten, samt 1 kopi i "heimen", og 1 kopi til forsikringsselskapet.

 

Det er ikke lenger tillat med doble rustfrie slangeklemmer på anlegget, men slangene skal være ferdig krympet/festet hos produsent (f.eks TESS) til ansatsnipler.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Slangene, og aller helst regulator og stengekraner, skal skiftes hvert 5 år. Installasjonen/utskiftingen skal godkjennes av godkjent installatør/kontrollør, nytt sertifikat skal utfylles og oppbevares i båten, samt 1 kopi i "heimen", og 1 kopi til forsikringsselskapet.

 

Det er ikke lenger tillat med doble rustfrie slangeklemmer på anlegget, men slangene skal være ferdig krympet/festet hos produsent (f.eks TESS) til ansatsnipler.

 

I Hvilken forskrift har du dette fra?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lenger tillat med doble rustfrie slangeklemmer på anlegget, men slangene skal være ferdig krympet/festet hos produsent (f.eks TESS) til ansatsnipler.
Kan du vise til dokumentasjon på dette? Ikke det at jeg mistror deg, men jeg vil gjerne ha anlegget forskriftsmessig i et miljø hvor folk sover "tett på" gassen. Jeg har sjekket sidene til DSB, men det eneste jeg finner er dette:

 

Bruk kun slanger for LPG/propan. Sprukne eller defekte slanger må skiftes straks. Største lovlige slangelengde er 1,5 meter. Bruk slangeklemmer.
Dersom forskriften er endret, burde vel DSB ha oppdatert sin informasjon?!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Så er ikke mulighet til å ha flasken ute, for bluss inne? En må ha flasken inne under benken der bluss står for langt fra utsiden?

Vurderer å bytte den keramiske toppen med gassbluss. Men er ikke plass til flaske nede.

 

Rart at isteden for å ha ca 2 m slange inn + bluss. Så er det ok med flaskesett og hele sulamitten med alle skjøter og pakninger det innebærer?

 

 

"Omgår" en reglene med skrogfestede skjøtestykker hver 1.5m?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Så er ikke mulighet til å ha flasken ute, for bluss inne? En må ha flasken inne under benken der bluss står for langt fra utsiden?

 

Det er nok kun de fleksible slangene det er snakk om. Gassrørene i kobber eldes ikke som en gummislange. I min båt er det 4-5 meter fra flaska til komfyren, men kun 60cm slange i hver ende av gassrøret. Skulle det komme en slik regel om at man må ta gassflaska inn kommer i alle fall ikke noe slikt til å skje i min båt. De som har lekt litt med gassbokser oppå bål vet hvorfor. En periode var vi en gjeng som fant det morro å fyre bål under 450g gassbokser inni bunkerser fra krigens dager. Med rette blandingen gass/luft snakker vi 5-6 meter stikkflammer ut alle hull. Ikke noe ønskelig inni en båt akkurat :wink:

Link to post
Share on other sites

hihi, rør falt meg faktisk ikke inn. Siden det kun er slange som er mulig å trekke utenfra og inn hos meg på den siden. Hele badet er en stor plastboks som er puttet inn før sammenføyning av båten. Så å trekke rør forbi denne boksen er tilsvarende umulig :worry:

Rørene skal være tilgjengelig for inspeksjon i den utstrekning dette er praktisk mulig og rørskjøter skal være tilgjengelig for lekkasjekontroll og senere ettersyn av anlegget, Stålrørene skal festes slik at avstanden mellom rørklemmene er høyst 0,5 m og for kopperrør høyst 0,3 m

 

Gasslangane våre har eg kjøpt m.a. på Pro Flex. Eg trur kvaliteten er god, men eg mistenker at det ytterste laget er laga slik at det skal sprekkka lett, samstundes som dei indre laga er tette.

Slangen mellom flaska og tanken står ikkje utandørs.

 

Ask

Det er det som er sikkerheten at når ytre lag sprekker skal det skiftes slange, så en ikke får gass på avveier..

 

Slangen mellom flaska og tanken står ikkje utandørs.??

 

Kan du forklare?

​Hvor stor flaske og plassert hvor?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...