Jump to content

Mag 350 forgasser er tregstartet.


Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Har brukt båten for første gang i dag, og erfarer at den er tung å starte. Når motoren er kald må jeg kinne med start med rask stopp 7-8 ganger før den går som den skal.

 

Når motoren har stått 30 min må jeg pumpe gassen et par ganger, og holde litt gass for at den skal starte.

 

Motoeren er en MAG 350, med forgasser.1996 model

 

Om jeg stopper motoren, for så å starte med en gang, starter den som den skal. Motor går ellers helt som den skal.

 

Noen som har en ide om hva dette kan være?

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Pumper du gass hendelen før start ved kald motor? Hadde en aq170 engang og der måtte jeg pumpe før jeg startet hvis ikke ble resultatet som du sier

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

ja, gjør det er par ganger. Men er som du sier, kan være choken som ikke kommer på. På en dreco med samme motoren måtte jeg gi full gass en gang for å få start, og gikk da opp på 13-1400 o-min. Så gikk den sånn i et min, før den dattned på riktig turtall. Men skal vel ikke trenge choke for å starte når motor er varm, og har stått i 30 min?


skal den bli varm når tenningen står på?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Regner med det sitter en standard MerCarb på den motoren, med elektrisk choke på siden (sort runding med et stikk til kabelsko på), og i såfall er det en bimetallfjær som blir rimelig varm når det tilføres strøm, og strøm tilføres når du slår på tenningen, og da blir choken varm og spjeldet åpner.

 

Du trenger i grunn ikke choke om sommeren i det hele tatt, men det er den enkleste tingen på forgasseren du kan kontrollere, og etterpå kan du sjekke med litt startgass om det er vakuumlekkasje, og skal du sjekke noe annet, slik som flottørhøyde, acc pumpe e.l. må du åpne forgasseren.

 

At motoren er treg å starte kan jo være nesten hva som helst, alt fra tett lufting til bensintanken, dårlig gnist eller hvis motoren har såkalt "cool fuel" system som ikke virker skikkelig, men ofte er det forgasseren og da er det greit å begynne med det enkleste først.

Link to post
Share on other sites

For de som ikkje har hatt bil med forgasser opp igjennom kan det nok arte seg som vanskelig å starte da det ikkje bare er å vri om - brom. Å måtte pumpe med gassen samt ha litt gass ved oppstart er heilt normalt. Om den er så treg å starte kald så må du pumpe mer. Om den har stått en stund så kan også forgasseren være dunstet tom og uten elektrisk bensinpumpe så må det kinnes for å fylle flottørkammeret før det blir noe dreis på sakene

Link to post
Share on other sites

ja, er helt enig. Men den er slik hver gang jeg starter den. har startet den et par ganger hjemme,( med vanntilførsel9, og samme greiene hver gang. Skal prøve å pumpe mer, men på en draco jeg hadde med samme motor, var det et pump, start, så gikk den. Men har ikke fåt set så mye på det teknisk, så får ta en ny titt i morgen. Men litt snodig. Spes om det står en halv time etter et par timers kjøring, motor er drifts varm neste, må pumpes og holde litt gass før den starter.Den kan da også stoppe igjen. Det er ikke normalt.


Regner med det sitter en standard MerCarb på den motoren, med elektrisk choke på siden (sort runding med et stikk til kabelsko på), og i såfall er det en bimetallfjær som blir rimelig varm når det tilføres strøm, og strøm tilføres når du slår på tenningen, og da blir choken varm og spjeldet åpner.

 

Du trenger i grunn ikke choke om sommeren i det hele tatt, men det er den enkleste tingen på forgasseren du kan kontrollere, og etterpå kan du sjekke med litt startgass om det er vakuumlekkasje, og skal du sjekke noe annet, slik som flottørhøyde, acc pumpe e.l. må du åpne forgasseren.

 

At motoren er treg å starte kan jo være nesten hva som helst, alt fra tett lufting til bensintanken, dårlig gnist eller hvis motoren har såkalt "cool fuel" system som ikke virker skikkelig, men ofte er det forgasseren og da er det greit å begynne med det enkleste først.

skal se på fuel slanger i morgen, og sem på forgasseren om det er en slik innretning.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

min er også sånn. Kald motor starter etter 5 sek ved 2 fulle pump på gassen først, deretter 1/3 gass og vri på nøkkelen. Varm motor( etter ca 30 min stopp) er et lite helvete å starte. Må ha full gass og kinne i 2x30 sekunder minst. Helt jevn tomgang, ellers ingen problemer når den først går...

 

ffikk et tips om å sette inn en tykkere bakelittpakning mellom innsug og forgasser, for å forhindre at forgasseren ble så varm. Dette kunne visst føre til at bensinen kokte i flottørkammeret etter at motor ble stoppet. Har også vurdert å flytte slangen fra inntaket av luft slik at det blåser rett på forgasseren, og dermed hindre at det blir så varmt.

Link to post
Share on other sites

min er også sånn. Kald motor starter etter 5 sek ved 2 fulle pump på gassen først, deretter 1/3 gass og vri på nøkkelen. Varm motor( etter ca 30 min stopp) er et lite helvete å starte. Må ha full gass og kinne i 2x30 sekunder minst. Helt jevn tomgang, ellers ingen problemer når den først går...

 

ffikk et tips om å sette inn en tykkere bakelittpakning mellom innsug og forgasser, for å forhindre at forgasseren ble så varm. Dette kunne visst føre til at bensinen kokte i flottørkammeret etter at motor ble stoppet. Har også vurdert å flytte slangen fra inntaket av luft slik at det blåser rett på forgasseren, og dermed hindre at det blir så varmt.

Hm, interesant. Det harjeg ikke tenkt på. BEnsinen blir veldig varm når motoren er driftsvarm ja. Jeg får den i gang på 2 pump, 1/3 gass. Da kommer den på 4-5 sek.

 

Greit nok at enn må gi full gass en gang for å få på chok, om det blir skrudd på på denne måten, men skal starte ganske lett fordi om det er forgasser. Hvor får en kjøpt slik bakelitt brakett? Om det ikke blir MPI motor, har jeg lurt på et grommere innsug i aluminum, og en en litt vassere forgasser, men om det ikke blir noe av disse palenen, kan det være en mulighet.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Ja, prosedyren er nok riktig. Men skal starte, og fortsette å gå. Stopper den, er det noe galt. Samme om det må kinnes i mer en 2 sek. Motoren min tenner etter bare 1 sekund, men stopper igjen. Det gjør den 6-7 ganger før den går av seg selv. Dette gjelder når motor er kald. Må si det er fristende med en ny overhalt MPI motor:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Hvis alt er i orden skal en forgassermotor starte relativt raskt på en varm sommerdag, noen pump på gassen er ofte nødvendig når motoren har stått litt, og den skal ikke stoppe igjen 7-8 ganger før den går skikkelig ?

 

Såkalt "vapor lock", altså at bensinen koker i forgasseren, merker man normalt ved at motoren blir omtrent umulig å starte når den er varm, og man må vente en halvtime til den blir kaldere før den kan startes igjen.

 

Stopper motoren 7-8 ganger også når du har litt gass når du starter motoren ?

Link to post
Share on other sites

Hvis alt er i orden skal en forgassermotor starte relativt raskt på en varm sommerdag, noen pump på gassen er ofte nødvendig når motoren har stått litt, og den skal ikke stoppe igjen 7-8 ganger før den går skikkelig ?

 

Såkalt "vapor lock", altså at bensinen koker i forgasseren, merker man normalt ved at motoren blir omtrent umulig å starte når den er varm, og man må vente en halvtime til den blir kaldere før den kan startes igjen.

 

Stopper motoren 7-8 ganger også når du har litt gass når du starter motoren ?

Helt enig. Den skal starte let, og gå som den skal. Dog gjerne et pump eller to først.

 

Når det kommer til om jeg har litt gass på, må jeg si jeg er litt usikker. Men mener jg hadde det når jeg fikk den igang etterhvert. Må sjekke igjen i morgen. Men mistenker at det er noe rart med forgasseren. Men ellers, går den som den skal på alle måter.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

nå er det ikkje godt å si hva den generelle tilstanden på din forgasser er men om du er lei den gamle så kjøpr en ny da vel og bli kvitt alle dine problemer. Og sleng gjerne på en elektrisk bensinpumpe i samme slengen ;p en edelbrock er rimelig

må si jeg har vært på inne på tanken. Skal vist gi litt hk med annet innsug og. Elektrisk bensinpumpe er vel ikke dumt nei, da fyller det flotørkammerene med en gang den starter da?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det helt an på hvilken forgasser du allerede har, men jeg ville tro det sto en Rochester Quadrajet på den motoren med MerCarb merker på (vet ikke om MAG ble levert med 2jet også, de andre åtterne kom også med 2jet forgasser) ?

 

I såfall er det en glimrende forgasser når den virker som den skal. Den er enkel og driftsikker, og jeg ser ikke umiddelbart noen god grunn til å kjøpe en Edelbrock, selv om et performer innsug og en Edelbrock marine forgasser på rundt 600cfm vil gi et par ponnier ekstra hvis du er heldig, og er selvfølgelig et godt alternativ, men du sliter aldri ut en Rochester, den trenger sikkert bare litt omtanke og en god justering, eventuelt en gjennomgang med et rep sett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Holley 650 til overs men den trenger sikkert å dyses til din motor. Den gir iallefall lett start. Må si jeg ble skuffet over mitt edelbrock innsug forresten, et performer RPM. De er flinke med markedsføringen, men innsugene deres trenger en god del bearbeiding for å yte bra.

Link to post
Share on other sites

OK.Kan godt være det er en Rochster gasser, for den ser helt lik ut en Rochester 4c eller hva den het som jeg hadde på en Draco jeg hadde. Den ser helt lik ut.

 

Den fungerer utmerket ellers, er kun ved start som det er noe som tuller. Mistenker det har med bensin/ forgasser og gjøre. Prøvde i dag. Pumpet 3 ganger starter så vidt. Pumpet, 1/3 åpen. 5 kinning starter den som den skal.

 

Når du sier bearbeiding, hva tenker du på da? hvordan merker du det?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...