Jump to content

Bytte ut 5,7 mercruiser med 1,7 DTI, bolt on på Alpha 1.2?


jensemann2

Recommended Posts

etter en sommer med V8 bensin har jeg brukt 1300 liter på noen få langturer, samt litt tøffing rundt i skjærgården. GPS-en nullstilte desverre triptelleren hver gang jeg skrudde av hovedstrømmen, så jeg fikk ikke totalt utseilt distanse. Men jeg har aldri ligget over 3500 RPM, har cruiset i ca 23-25 knop. Forbuk ved 25 knop har vært 41 l/t. Bensinen koster 16,99 på kaia. altså 28 kroner pr nm.

 

Med en 1,7 DTi og 2 personer i båten(som vi som regel er) tipper jeg maxfarten vil ligge noe under 30 knop (27-28 kanskje) og marsj på kanskje 23?

Da vil jeg kanskje ta ut 100 hk og bruke 22 l/tx 8,95,-/l= 8,50 pr nm. Så det tar ikke så fryktelig mange år før den (brukte) motoren er inntjent..

 

Ved et forbruk på 41 l/t har jeg regnet ut at jeg tok ut ca 120 bensinhester.

Redigert av jensemann2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

etter en sommer med V8 bensin har jeg brukt 1300 liter på noen få langturer, samt litt tøffing rundt i skjærgården. GPS-en nullstilte desverre triptelleren hver gang jeg skrudde av hovedstrømmen, så jeg fikk ikke totalt utseilt distanse. Men jeg har aldri ligget over 3500 RPM, har cruiset i ca 23-25 knop. Forbuk ved 25 knop har vært 41 l/t. Bensinen koster 16,99 på kaia. altså 28 kroner pr nm.

 

Med en 1,7 DTi og 2 personer i båten(som vi som regel er) tipper jeg maxfarten vil ligge noe under 30 knop (27-28 kanskje) og marsj på kanskje 23?

Da vil jeg kanskje ta ut 100 hk og bruke 22 l/tx 8,95,-/l= 8,50 pr nm. Så det tar ikke så fryktelig mange år før den (brukte) motoren er inntjent..

 

Ved et forbruk på 41 l/t har jeg regnet ut at jeg tok ut ca 120 bensinhester.

Har du vurdert MPI motor? En nyere MPI motor, som har mer effektivt brennkammer, nøyaktig blanding luft/bensin, bør kunne gå en del billigere enn motor med forgasser. Jeg tenker i de baner, og en MPI motor er my e billigere i innkjøp enn en diesel. Men helt enig, en diesel er det billigste å bruke, uten tvil. Men lyden av en v8 a gitt:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

Du har det nok mer travelt en meg. Samt at jeg har 2 sylindere å mate. Men jeg har ligget på et snittforbruk på 10 l t i 2.5 sesong. I år tipper jeg å nå 70 drifts timer. Noe som blir 11-12000 kr. Hadde jeg hatt diesel. Hadde den kanskje hatt et snitt på 8 l t noe som ville blitt 6-7000 kr. En besparelse på 5000 kr. På 10 år er det 50 000 kr. Å da har jeg sikkert ikke denne båten. I ditt tilfelle vil jeg tro forholdet blir det samme. Ca 40% besparelse med diesel. Så du må jo kjøre en 8-10 år før du begynner å tjene penger

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

helt enig, er dyrt å bruke. Men jeg har en visjon omat en MPI vil kunne bruke 30 % mindre, og yte mer. Med mer nøyaktig blanding, og bedre brennkammer som en vortec motor har, som utnytter bensinen mye bedre, får en 300 hest, som går billigere. Jeg vurderer dette sterkt.

1,7 diesel har jeg ikke prøvd, men foreldrene mine har en 2,8 merc DTI, og den går BILLIG og godt. Så jeg ser dine argumenter med største forståelse.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

En kjenning har en Nordan med 120 hk diesel. Den har vanligvis en toppfart på 26-27 alt ettersom. Tror ikkje du skal forvente noe mer. Det bærer altså avsted i rundt 23-24 knop. Mao ikkje meir enn akkurat hva som trengs for å holde den i fint plan. Trimplan er et må ha. Det er ikkje ikkje noe fartsfantom men den går billig ja. Uten tvil. Bruker ned mot 0.8 mila noe som er halvparten av hva jeg bruker med min v8 bensin. Dog er min båt et hakk større.

 

Men eg må seg du hadde svært dyr bensin! her har den vært i snitt 14 kr literen i sommer

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kjenning har en Nordan med 120 hk diesel. Den har vanligvis en toppfart på 26-27 alt ettersom. Tror ikkje du skal forvente noe mer. Det bærer altså avsted i rundt 23-24 knop. Mao ikkje meir enn akkurat hva som trengs for å holde den i fint plan. Trimplan er et må ha. Det er ikkje ikkje noe fartsfantom men den går billig ja. Uten tvil. Bruker 0.8 mila noe som er halvparten av hva jeg bruker med min v8 bensin. Dog er min båt et hakk større

Hva slags båt har du Plutonium?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

En kjenning har en Nordan med 120 hk diesel. Den har vanligvis en toppfart på 26-27 alt ettersom. Tror ikkje du skal forvente noe mer. Det bærer altså avsted i rundt 23-24 knop. Mao ikkje meir enn akkurat hva som trengs for å holde den i fint plan. Trimplan er et må ha. Det er ikkje ikkje noe fartsfantom men den går billig ja. Uten tvil. Bruker 0.8 mila noe som er halvparten av hva jeg bruker med min v8 bensin. Dog er min båt et hakk større.

 

Men eg må seg du hadde svært dyr bensin! her har den vært i snitt 14 kr literen i sommer

 

Ja det er 23-24 knop jeg har ligget på stort sett, og da har jeg brukt mellom 37 og 40 l/t.. Så jeg kommer nok til å gå for en diesel hvis jeg finner et rimelig eksemplar...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...