Jump to content

Bytte ut 5,7 mercruiser med 1,7 DTI, bolt on på Alpha 1.2?


jensemann2

Recommended Posts

Hvis du planlegger å ha denne båten i mange år. Vil du nok spare litt. Men fotsyken kommer nok. Og da vil du nok tape hvis du konverterer til diesel

Synes talla dine virker veldig høye. Målte min 4, 3 l i våres. 40 l t på full fart. Dette er en båt som veier 2300 kg tørrvekt toppfart uten groe. 30 kn 28 nå. Sikker på at motoren din er frisk

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

ån veier fort to tonn om ikkje mere. Har ikkje veid den. Slett ingen racer men pløyer myra like a boss

da syntes jeg ikke din brukte så ille mye jeg:) ingenting er som nypløyd myr med vann:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Link to post
Share on other sites

1,7 er jo en motor uten de helt store positive erfaringene. er du helt sikker på det valget ?

Men hvis det er i den prisklassen så er det jo ikke så mange alternativer å velge i kanskje.

 

Hvis turtallet er ca likt så er det vel ikkeno problem med drevets utveksling. Propell kan jo uansett byttes om nødvendig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen forbruksmåler. Så målingen er ikke helt nøyaktig. Full tank kjøre en time. Full tank. For meg er det uansett ikke hva jeg klarer å dra igjennom. Det er snittet som teller. Og med mitt bruk. Er den ca 10 l t. Gjennom hele sesongen. Men. Når vi er på familietur. Pusler vi avgårde i 6-7 kn 1800-2000 o pr min. Så vil tippe mitt forhold er 90% snekkefart og 10 prosent i plan.

Men jeg skal ta en ny måling før opplag på full fart. Artig å måle forskjellen med og uten groe

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Ja ser den:) jeg har forbruksmåler og har funnet ut at den billigste måten å forflytte seg på er 3 knop og nesten tomgang. Da bruker jeg 1 l/nm. Kjører jeg i 1800-2000 rpm går det 3,7 l/nm, altså nesten 4 ganger så mye(5 knop og 18-20 l/t) da sparer jeg mye på å legge båten i plan, 25 knop=1,55 l/nm med helt flatt hav. Er det litt sjø blir det 1,7-1,8 l/nm med en gang..

I tillegg svinger båten så mye fra side til side på sakte fart. Nesten umulig å styre på en behagelig måte, selv med drev helt inn og flaps helt ned

Link to post
Share on other sites

Har båt på 1550kg med nevnte motor.

Utveksling på drev er 2,00:1.

Toppfart rett etter utsett er ca. 32 knop ved 4400rpm.

Ligger som regel på 3200-3400rpm, og det gir meg 17-20knop.

Blandet kjøring gir meg ca 0,7l/Nm og ca 7l/t. Mesteparten av forflytning ligger da rundt 18 knop.

 

Velger du denne motoren, så sørg for å få en som er av nyere modell.

Mener det var i 2006 eller 2007 at nye forbedrede stempler kom.

 

Enkel og grei motor uten elektronikk.

Ikke av de mest støysvake dieselmotorene.

Min ryker litt grått når den er kald.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...