Jump to content

Hvordan er dieseltanken innvendig på Fairline T43?


oivindg

Recommended Posts

Noen som vet hvordan disse tankene ser ut innvendig? Jeg regner med at det er loddrette skott, men hvor åpne er disse ned mot bunnen av tanken? Det er en stuss på toppen som kan brukes til å tømme tanken. Her virker det som det går et rør ned til bunnen. Vil vann i tanken sirkulere fritt langs bunnen, slik at jeg får pumpet det opp ved å tre et rør ned til bunnen gjennom tømmestussen? Eller vil vannet kunne gjemme seg andre steder i tanken?

Øivind

Link to post

Teoretisk sett vil vel vannet samle seg på det laveste punktet, hvor nå det måtte være.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det laveste punktet i tankene mine er der stigerøret ender. Jeg trer en 3/8" (9,5mm) plastikslange ned i røret til den bunner i tanken og suger opp en liter eller to. Gjorde dette to ganger ila. sessongen tidligere, sjeldnere nå når jeg vet at tankene er rene. Har også montert vakuummålere for å overvåke trykkfallet i filterne. Separ anbefaler filterbytte ved 300mbar trykkfall. Har ett kamera til hvert vakuummeter og får bildet opp på plotteren slik at je kan sjekke i høy hastighet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Ja, tanken heller litt bakover. Er vel samme tankene i din og min båt regner jeg med? I tilegg heller jo bunnen av tanken på skrått ned mot senter av båten. Vann som er tyngre enn diesel vil samle seg her i det bakre hjørnet, og er lett å fjerne med en slange.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Mine tanker er på 637 liter, tror jeg. Har ikke sett at bunnen heller, men det er ikke lett å se uten å måle, da det er skott tett inntil tanken i begge ender.

 

En av grunnene til at jeg spør er at det har kommet litt vann i vannutskilleren etter at jeg tappet av tanken og byttet filtre. Men da er det trolig vann som har stått i returslangen.

Øivind

Link to post

Det kan vel neppe være vann fra returen, da den dieselen har vært gjennom vannutskiller og filtre?

 

Er du helt sikker på at du fikk slangen helt i bunnen? Hadde du nylig fyllt eller vært ute å kjørt (ristet) båten før du sugde opp av tankene?

 

 

(iPad ) - now Free

 

Det som skjedde var at det kom så mye vann fra tanken at vannutskilleren "rant over" og vannet fortsatte gjennom forfilter og videre gjennom finfilterne, gjennom dieselpumpa og videre inn i dysene inntil motoren stoppet. Returen går ut fra vannpumpa, så jeg regner med at det har kommet vann inn i returen i en periode før motoren stoppet. Så vidt jeg vet, er det ikke noen måte å pumpe gjennom ren diesel i returen uten å demontere returslangen, derfor tror jeg det har vært noe vann i returslangen som har blitt pumpet tilbake i tanken når jeg begynte å dra motoren på starteren etter å ha tømt forfilter og finfilter for vann frem til dieselpumpa. Eller høres dette helt feil ut?

 

Jeg brukte et kobberrør som var skråskjært 45 grader i enden som jeg stakk ned i tanken. Jeg kjente tydelig at det traff et eller annet. Jeg prøvde å vri på røret og dytte videre, i tilfelle det var en sveiseskjøt eller en liten flens eller noe sånt som røret tok i, men det kom ikke lenger ned. En kjapp måling på utsiden av tanken viste at det var noenlunde i bunn. Båten har ligget uten å starte motorene siden 30. juli. Det var havblikk da jeg jobbet med dette i helgen, så innholdet i tanken har nok stabilisert seg ganske bra.

 

Jeg skjønner ikke helt hvilke andre steder vannet kan komme inn i tanken heller. Utluftingen sitter jo på siden av overbygget, minst ti centimeter over dollbordet, og med åpningen vendt nedover.

Øivind

Link to post

Sitter på PC'en og ser at det er viktig informasjon som mangler her. Bruker vanligvis mobilen, og det har gjort at jeg har mistet oversikten. Det som mangler står for det meste i tråden som heter noe sånt som "sju liter vann i vannutskilleren".

 

Kort oppsummert, så startet jeg motorene, men etter kort tid stoppet styrbord motor. Jeg tappet da av rundt fire liter vann (sju var hoderegningsfeil) gjennom vannutskilleren før det kom ren diesel. Inspeksjon viste at det var en sprekk i tanklokket på styrbord tank. Jeg tok av filtre, pumpet gjennom diesel der jeg kunne, monterte nye filter, blåste gjennom dyserørene og startet motoren for en kort stund (bare for å bli kvitt vannet dieselpumpe og dyserør/dyser). Så pumpet jeg ut vann fra tanken, byttet tankpåfylling og startet motoren igjen. Det var da det dukket opp vann i vannutskilleren igjen. Som jeg tror kommer fra returslangen.

 

Jeg ser nå at dette burde vært forklart før jeg fremsatte teorien om at vannet som dukket opp etter avtapning hadde stått i returslangen. Beklager surret!

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Da skjønner jeg bedre :-)

Voldsomme mengder vann må jeg si. Etter det du opplevde kan det godt ha ligget noe i slanger etc som du nå har fått i tanken, men ikke store mengder..

 

Ang hvor vannet kommer fra, så kan det være ved fylling eller utett påfyllingslokk.

Var begge tanker like, eller gjelder dette kun den ene? Sjekk uansett o-ringen på lokket.

 

Tenker bare litt høyt her:

Når og hvor tanket du sist i forhold til når dette oppstod, hvor mye på tankene, etc?

Hvrdan er påfyllingslokkene ift vannansamlinger på dekk/ dollbord? Regnet det mye eller spylte du båten før dette?

Kan lokket rett og slett ikke ha vært skrudd tett?

 

Med så mye vann i nesten en måned, er det kanskje en ide å kjøre en BioProtect 2 forebyggende behandling?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Mvh. SAP

Link to post

Hvrdan er påfyllingslokkene ift vannansamlinger på dekk/ dollbord? Regnet det mye eller spylte du båten før dette?

Kan lokket rett og slett ikke ha vært skrudd tett?

 

 

Det står i den andre tråden at det var sprekk i lokket og mye regn :wink:

 

Som en digresjon, EN skrue uten tetningstoff på en campingvogn kan generere 10 liter vann i løpet av en sesong(ref: gutta som bygget Bjølseth)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ahh :-)

Det bør jo forklare det. Godt å finne en sannsynelig årsak til et problem som har oppstått :-)

 

Synes uansett det høres ut som store mengder i forhold til hvor lite regn det var i sommer.

Men kan klart skje om lokkene ligger utsatt til i forhold til vannansamlinger ved regn og spyling.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

Mvh. SAP

Link to post

Påfyllingen sitter på dollbordet langt akter. Nesten alt vann fra fordekket passerer der. Jeg testet, og med litt åpning på hageslangen rant det over lokket, og da kom det en jevn pipling ned gjennom stussen. Det har jo vært noen skikkelige skurer siden 30. juli. I tillegg har jeg nok spylt båten et par ganger, og ikke minst, fylt ferskvann til det renner over, og den påfyllingen er litt lenger frem på samme dollbordet.

 

Sist jeg fylte gikk det på rundt 350 liter i hver tank. De ble fylt etter tur fra samme pumpe. Ikke antydning til vann i babord vannutskiller.

Øivind

Link to post
Høres ut som case closed Oivindg :-)

Har du vurdert en BioProtect 2 kur iom. at vannet kan ha stått på tanken en stund?

BioProtect 2 har jeg ikke vurdert. Burde kanskje gjort det? Jeg er vant med å tenke at 63P svelger unna nesten hva som helst, men problemet er vel kanskje filterne? Har Separ 30 my forfilter, og har aldri opplevd at det har gått tett.

 

Forøvrig har jeg vært ute rundt fire timer i dag med blandet kjøring. Mest på 1200 RPM (10 knop), men også rundt en halvtime til sammen på 2400 (25 knop). Har tappet av vannutskilleren med jevne mellomrom, og der er vann der fortsatt. Og i varierende mengder. Ikke noen åpenbar sammenheng med fart eller gangtid heller. Til sammen har jeg tappet av rundt en halvliter vann i dag, og det kommer fortsatt mer.

 

Lurer på om tanken ikke heller akterover likevel, slik at det har stått igjen vann i fremkant av tanken da jeg prøvde å pumpe ut vannet. Får ta med et vater i morgen og måle. Nå håper jeg virkelig at det er slutt på vannet snart, hvis ikke må det jo være mer en tanklokket som det er noe galt med.

Øivind

Link to post

Tenkte på BioProtect 2 som forebyggende mot dielseldyr iom at du har hatt vann på tankene en stund og kanskje fremdeles har litt igjen... Opplagssessongen nærmer seg vel også, og vann på tankene over tid er ikke gunstig. Vannet bør du uansett prøve å bli kvitt. Dieseldyr er noe dritt for å si det forsiktig. Les mer her: http://maritim.as/

 

Har tenkt litt mer på BioProtect 2, og har bestemt meg for å prøve det. Jeg var først redd for at de døde dieseldyrene ville kunne tette filterne, men det har vel ikke noe å si om de er døde eller levende, de havner i filteret uansett. Ser at Bilutstyr i Drammen har BioProtect 2, så da kan jeg kanskje rekke innom der i morgen.

 

Så har jeg også fått anbefalt et tilsetningsmiddel som kan rense belegg i tanker, rør, dyser osv. Husker ikke hva det heter, men det kan kanskje være lurt å bruke etter at jeg er kvitt dieseldyrene, i og med at BioProtect 2 ikke har noen rensende effekt.

 

Planen ser altså slik ut:

1. Bli kvitt vannet

2. BioProtect 2 (drepende dosering)

3. Rensemiddel X med dosering beregnet for å rense.

4. Kanskje filterskift (igjen)

5. Rensemiddel X i forebyggende dosering ved hver tanking (vet ikke om det fungerer sammen med BioProtect 2)

Øivind

Link to post

En liten oppdatering igjen. Jeg tok med et vater ned i båten. Prøvde å måle på toppen av tanken, men den er litt for "rund" på toppen, i tillegg kommer spennbåndene i veien. Målte derfor på ramma som tanken ligger i. og det viste seg at denne heller litt fremover når båten ligger stille. Jeg har nok derfor ikke fått tappet ut alt vannet gjennom stussen langt bak på tanken.

 

Det fortsetter å komme vann i vannutskilleren i rykk og napp, men nå ser det ut som det begynner å bli mindre vann de gangene det dukker opp noe. Håper og tror at jeg snart er kvitt vannet.

 

På sidene til maritim.as oppgir de Bilutstyr i Drammen som forhandler av BioProtect 2. Jeg dro derfor innom dem på fredag ettermiddag for å kjøpe en flaske. Skuffelsen var stor da det viste seg at de ikke hadde det. Når jeg fikk forklart hva BioProtect 2 var, så hadde de selvsagt et annet middel som var minst like bra, "det er jo samme greiene alle disse dieseldyrdreperne". Jeg var ikke like sikker, så jeg takket nei.

 

BioProtect 2 er i stedet bestilt i nettbutikken til maritim.as

Øivind

Link to post

Lite sent påkommet och jag har nog tagit upp detta i någon tidigare tråd, men kommer i så fall inte ihåg svaret.

 

Min Princess som till stora delar verkar byggd av samma delar och från samma underleverantör som Fairline har tankar som har sump enligt denna bild.

 

bilde

 

I sumpen samlar sig eventuellt vatten och det fungerar bra att dränera ut därifrån.

Jag har dragit fram och satt en åtkomlig dräneringspunkt vid resp backslag.

 

bilde

 

Jag förmodar att Du har kollat så att Du inte har en liknande sump i Din båt?

Link to post

En oppdatering til. Startet motoren i dag og sjekket vannutskilleren etter fem minutter. Ikke noe vann. Fylte 1.5dl BioProtect 2 på styrbord tank (ca. 300 liter i tanken nå). Kjørte rundt i to og en halv time i forskjellig fart. Det kom en desiliter eller to med vann etter en halvtime, deretter var det bare noen få dråper vann.

 

BioProtect 2 får full virkning først etter et døgn, så jeg må følge godt med på neste tur, men nå ser det ut som lekkasjen er reparert og ting er under kontroll.

 

Takk for tips og støtte!

Øivind

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Da jeg tok båten på land i fjor var det ikke vann i vannutskillerne. Etter sjøsetting i år var motorene i gang et kvarter før jeg sjekket, og da var det nesten en halvliter vann på styrbord side igjen. Etter det har motorene vært i gang et par timer, med minimalt med vann i vannutskilleren på styrbord side. På babord side er det som vanlig ikke spor av vann i det hele tatt.

 

Kan den halvliteren med vann ha "gjemt seg" i et hjørne av tanken etter lekkasjen i fjor, og så blitt skvulpet frem når båten har hengt i liften i forbindelse med vinteropplag?

 

Jeg har dobbeltsjekket den nye tankpåfyllingen og tanken, og jeg klarer ikke å se hvor det skulle komme inn vann nå. Er det noe elementært jeg overser?

 

En annen ting jeg lurer på er hvor mye diesel det går i returen når en 63P går på tomgang? Noen som vet?

Øivind

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...