Jump to content

Hvordan er dieseltanken innvendig på Fairline T43?

oivindg

Recommended Posts

Vann er tyngre enn diesel og vil derfor legge seg på bunn. Når vannivået stiger og nærmer seg utløpet vil det gå gjennom filteret og videre sammen med diesel.

Vann bunnfelles både i forfilter og finfilter.

Når vann passerer finfilter og motor fusker eller stopper kan dette være veldig ødeleggende for pumpe og dyser da dette blir som sandpapir i systemet.

Vann er tyngre enn diesel og vil derfor legge seg på bunn. Når vannivået stiger og nærmer seg utløpet vil det gå gjennom filteret og videre sammen med diesel.

Vann bunnfelles både i forfilter og finfilter.

Når vann passerer finfilter og motor fusker eller stopper kan dette være veldig ødeleggende for pumpe og dyser da dette blir som sandpapir i systemet.

Så hvis vannutskilleren på grovfilteret har "rent over", så kan det stå vann nederst i finfiltrene uten at jeg har merket noe fusking?

Er vel på tide å bytte finfiltrene igjen, da.

Øivind

• 2 uker senere...

Ja, det er det stor mulighet for. Jeg ville byttet umiddelbart.

Viktig å drenere ofte og før det går videre om mulig.

Da fikk jeg byttet finfilterne. Det var til sammen 1-2 dl vann i dem. (Ca. 7-8 dl volum til sammen i de to filterne. Ser ut som de har en viss vannutskillende funksjon, altså.

Nå har jeg kjørt et par timers tid siden jeg hadde vann i vannutskilleren, uten at det har kommet noe vann å snakke om. Håper at jeg er kvitt problemet for en stund.

Forøvrig er det utrolig greit å bytte finfilterne på 63P. Jeg har et verktøy/håndtak fra Biltema for å få skrudd dem løs, en 11mm fastnøkkel til lufteskruen, en trakt, en tom brusflaske, litt tørkepapir, og det er alt. Filterne skrus av uten at det renner en dråpe diesel ut. Tømmes i flaska gjennom trakta. Eneste dieselsølet er de dråpene som kommer ut av lufteskruen når jeg pumper diesel inn i de nye filterne. Tre tørn på starteren, så er motoren i gang.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...