Jump to content

Yamaha 60hk 2 sylindret 2 takter Orginal propell?


Skacer

Recommended Posts

Har en eldre Yamaha 60 hk utenbords med skadet propell jeg vet ikke om dette er orginal propellen det som står på den er følgende:
11 1/2 og R13

 

Jeg lurer også på å gå opp et hakk på propellen fordi det virker som jeg har en litt liten propell fordi båten min er nokså liten i seg sjøl medfølger bilder.

 

Jeg har nemlig en Skater 13 foter med V bunn. og den klarer 30 knop med 2 i jeg veit ikke om jeg burde forlange mer ut av den. ( vill påstå at den får veldig høge omreininger på full gass)


https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52753/wp_20130825_001.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52753/wp_20130825_004.jpg

 

Bilder

Link to post
Share on other sites

godt mulig du kan gå opp fra 13" til 14" stigning og at du får noen knop ekstra. Er den kjapp i aksen?

 

vanskelig å bedømme turtall uten turteller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hmm, det virker rart. lurer på om disse er brukt til racing i v50 klassen og de går 50 knop med 50hk. det kan nok ikke du forvente da de er satt opp med all slags racingutstyr men du burde fått opp mot 40 knop iallefall. Ville testet 17-19 tommer stålpropell, jeg hadde 19 tommer på større tyngre båt med 50hk på.

Link to post
Share on other sites

Så du ivar tenker at jeg kan gå opp et hakk på propellen :) Motoren er kun 2 sylindret veit ikke heilt kor mye den klare å dra. En ting er sikkert full gass høres de ut som den er på kanten til skjæring

 

syk høye omdreninger. Tror jeg bør sette på en rpm måler å teste med. Vet du san ca ka turtall den skal ligge på?

Link to post
Share on other sites

litt mindre dreiemoment i mellomregisteret på den 2sylindrede enn på 3syl motorene til yamaha. Men høres ut som at den fint burde klare mer stigning ja. Men for mye og den blir tregere i aksen og farta faller fort med last i båten

 

Mener den har anbefalt toppturtall på 5500. Ja, få på turteller. Tror original yamaha funker best på disse.

 

Skal jeg tippe alder, så mener jeg denne mest sannsynlig er en 82 eller 83 modell

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...