Jump to content

Noen her som har gått fra båtliv til bobil liv ?


Nils1

Recommended Posts

Båtferien må nytes i det området båten befinner seg, av to årsaker:

A: å forflytte båten over lange strekninger tar for lang tid og er væravhengig ( spesielt hjemturen)

B: å forflytte båten over lange strekninger er for dyrt.

A: Kommer an på hva du mener med langt, 500mil f.eks er et stykke og det bruker man ikke mange døgn på.

B: Lange strekk er jo gratis å seile

Link to post
Share on other sites

Har et par venner med en tysk mellomstor kvalitetsbobil.

Ble forundret over hvor godt sammenskrudd den var - samt hvor ekstremt godt utbyttet bilen er.

Tydelig at noen har tenkt vel og lenge over hvordan best utnytte ethvert smutthull.

 

Til tross for den mekaniske og tekniske begeistringen - synes jeg bobil er særs harry.

Får umiddelbare assosiasjoner til like grilldresser, ufin køntri, små kulegriller og hardpakkede campingplasser.

 

Og disse assosiasjonene er jo egentlig litt rare - da jeg hver sommer ifører meg en båt som er godt utnyttet og sammenskrudd og er kjempeglad!

 

Prinsippene er jo så like: Ha med det du trenger og opplev noe nytt. Friheten til reise og forflytte deg i det tempo du ønsker.

 

Likevel frister bobil like mye som hissig munnsår. Blir nok båt i fremtiden også (og det sier jeg etter to uker på Helgelandskysten med storm og regn/to første i juli).

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvorfor noen velger bobil fremfor campingvogn. Med mindre man er en sjåfør som har utfordringer med å rygge. En campingvogn har åpenbare fordeler fremfor en bobil. Den har mye bedre plass, den kan laste langt mer utstyr, den er mye rimeligere, og viktigst av alt; Den kan etterlates på campingplassen når familien vil utforske nærmiljøet og nærmeste by! Prisforskjellen mellom bobil og vogn investerer du i en trygg og komfortabel personbil (trekkvogn) som du bruker resten av året også. F.eks. den nye Range Rover Sport:)

 

En bobil kan sammenlignes med å dra på ferie i en stor båt som ikke kommer inn i havnene, og der man ikke har med lettjoller.

 

Til dere som drømmer om friheten på landeveien: Dere har dårlig tid! Det er helt uforsvarlig å campere langs landeveien i alle land i Europa pga. veipirater. Dette er nå også kommet til Norge. I sommer har det blant annet vært ran av sovende i bobil langs E-18 i Vestfold. Bekymring om fendring blir småtterier i forhold til listen her

Redigert av Kristina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg er det en vesentlig forskjell på å kjøre bil og båt.

 

- Stressnivået er høyt i bil

- Med bil blir du sittende fast i rushtrafikk

- Hastigheten er høy i bil og det kreves en helt annen årvåkenhet

- Du er nødt til å følge den øvrige trafikken

 

Med andre ord det er mere avslappende, mer kos og du kan følge ditt eget tempo i båt. (Og fo de som hevder at de har opplevd E6 tilstander på svenskekysten så velg en anne lei)

Link to post
Share on other sites

trixie2, skrev den 25 Aug 2013 - 22:55:snapback.png

Båtferien må nytes i det området båten befinner seg, av to årsaker:
A: å forflytte båten over lange strekninger tar for lang tid og er væravhengig ( spesielt hjemturen)
B: å forflytte båten over lange strekninger er for dyrt.

A: Kommer an på hva du mener med langt, 500mil f.eks er et stykke og det bruker man ikke mange døgn på.

B: Lange strekk er jo gratis å seile

 

Traff ett norsk par i en stor og flott seilbåt i Gøtakanal, de var fra vestlandet og målet for turen var Stockholm.

På grunn av at de hadde "bare" 6 uker ferie ville de ikke nå målet sitt, men måtte snu tidligere.

De var uansett , virket det som, fornøyd med turen.

 

Hvis du skal 500mil med en cabincruiser, så skal du vel også returnere, kansje du har ett estimat på diesel?

 

1000milx2.5l= 2500liter er vel ca 25000 NOK ps ikke alle land har avgiftsfi diesel heller.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar bort sjøen er det faktisk mange fordeler (jeg har ikke bobil, bare sitter og tenker litt):

Du parkerer trygt, når du er framme setter du bare bilen i park. eller drar i brekket, du trenger ikke tenke på dårlig vær, om fortøyninger holder, har vi nok fendre ute etc..

Den trenger ikke slippes, bunnstoffes, ferskes, bytte impeller, skifte kjølere, risere eksosmanifiler etc..

Du kan fortsatt tilbringe late dager ved sjøen, kan til og med ha med en skjærgårdsjeep på henger.

Det er GARANTERT ikke så mye som går i stykker i løpet av en ferie.

Og tror driftsutgiftene er uhorvelig mye billigere enn en båt.

Skjønner at det er som å banne i kjerka menlikevel.. Det er jo faktisk mulig å forstå hvorfor noen skifter beite

Stemmer bra med de jeg har snakket med.

Ble oppsøkt av flere Norske bobilturister i flere byer i det sydlige Danmark.

Som hadde konvertert fordi de aldri kom lenger enn Smögen med båt.

Så de fikk noe å tenke på når de så at det gikk an.

 

Og havne avgiften var 100kr mer enn det jeg betalte for 39 fot. 5 m fra kaikanten.

og en hadde hatt motorhavari.

Det blir en billig bobil tilsalgs i Ålesund i høst.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Var også en tur i Skagen juli. Dro med bil, overnattet på motell. På turen over med Superspeed 2 blåste det 18 m/s. Merket lite til det ombord, mest litt skumping fremme i buffet'n. Noen ble jo dårlig likevel. Var masse bobiler med.

I Skagen havn lå det smekkfullt. Veldig mange lå værfaste i 4-5 dager. Så ble det nesten vindstille.

Søster og svoger lå i bobil på campingen ut mot Grenen. Masse kø der også for å komme inn, men plass fikk de. Etter et par dager dro de videre til Ebeltoft.

Fordeler og ulemper med begge deler. Turen fra A til B er fin med båt når været spiller på lag. Om man ligger i en overfylt gjestehavn eller på en campingplass skiller kanskje ikke så mye. Vil man ha frihet så legger man seg vel heller på en holme. Muligheten til dra når man vil kan begrense seg i båt når vi vinden står så som verst. Værmeldinga er jo lotto av og til. At det nå ser ut som veldig mange velger gjestehavn selv i pent vær har vel med dette og trygghet å gjøre. Folk må få velge det de vil. Har pratet med flere som har konvertert og de færreste ser ut til å angre.

 

Å ligge på motell, leie sykkel og sykle rundt i Skagen og ta bilen til å kikke litt rundt var heller ikke verst. Ikke noe dyrere heller.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en uendelig diskusjon som aldrig tar slutt.... hvisse paraleller kan man. Jo trekke mellom bobil og campingcruisere... Jeg og min familie kunne aldrig tenkt oss det typiske campingliv der man er på store campingplasser tett i tett.. det samme går jo igjen i båtlivet til en hvis grad på sørlandet i oslofjorden og svenskekysten. vI kunne til nød leid en bobil for en ferie, menda som formål med å kjøre alle andre steder enn de typiske turistplassene.. Da kan man jo heller kjøre personbil og ta inn på hotell! Man kan jo tross alt overnatte noen ganger for 6-700000! Campingvogn ser jeg for meg som helt uaktuelt å drasse på.. Har ligget i et par fine vogner, men må si det frister lite. Men vi er jo alle forskjellige, og det er jo veldig bra.. Jeg må si at båtlivet frister mer , og for meg så teller friheten på sjøen mye. Det har jo også noe med at jeg ferdes i et område med lav båtetthet. Det er også som nevnt det å være undervegs utfordringer med manøvrering navigering, ta avgjørelser.. Jeg har også hatt gleden av å seile langs hele norskekysten opp og ned med marinen, og har vært stort sett i en hver utpost langs kysten, og har besøkt nesten alle kystbyene våre. Jeg har også vokst opp med hytte ved sjøen og har vært veldig mye i båt, så derfor har jeg sjølivet i blodet, og det kommer nok aldrig til å avta..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det var vel spørsmål om bobilliv kontra båtliv. Da tenker jeg å bo i båt eller bobil med mange overnattinger.

Man kan jo være mye på sjøen f.eks i en mindre båt, på kortere turer selv om man har bobil.

Jeg er også mer tiltrukket av båtliv enn bobilliv, men forstår godt de med bobil. I fulle gjestehavner er det som oftest mye mindre plass enn på en full campingplass. Faktisk brukbart område man får tildelt på mange campingplasser hvor jeg har vært på besøk hos kjente.

Siden størsteparten av båtfolk havner i gjestehavner her på Østlandet og svenskekysten så er det jo greit å sammenligne det.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med fru Jacobsen: Man må koste på seg kvalitet. Men bilen vår var så stor som kan kjøres på vanlig B sertifikat. Nedregistert lett lastebilchassis, takk, ikke snekkerens lille Transit! Den er for så vidt dyr nok, både ved leie og om en skal kjøpe. Vi innhentet info fra forskjellige kanter. Ingenting tydet på at bilen ble regnet som undermåls. Ble til og med kontaktet av flere i løpet av ferien som likte bilen(bedre enn sin egen). Disse folka har et merkelig forhold til effekt og forbikjøringsegenskaper! Selv har jeg større bremser, bredere dekk, og mer effekt i min gamle Saab enn det som er vanlig på en middels bobil som veier nesten dobbelt så mye!

Skal en ha skikkelig bobil bør en ha lastebilsertifikat, og akseptere dertil driftskostnader. Gjerne ha med sykler eller scootere, så bilen kan etterlates på en campingplass. Virkelig store biler har vel også hydrauliske støtter, for å vatre opp? Hadde jeg hatt sånne penger, ville jeg likevel heller brukt dem på båt! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Øya skrev :

"Sikkert ok for noen med Bobilferie, men Fru Larssen og jeg kan bare ikke forstå at det er trivelig å sitte i kø på E - 18 i sommerferien."

 

Der et vi helt enig - derfor er det bra at det heller ikke er nødvendig - siden det finnes noen tusen mil med alternativet til E18 :-)

 

Har lest alle innlegg med interesse og et åpent sinn - ser at mange tenker i lignende baner som vi gjør her i huset - at det er trangt i gjestehavner som på campingplasser, at der finnes mange fine steder utenfor allfarvei både til sjøs og med bil - at været kanskje kan være litt større hinder på sjøen - at ingenting kan måle seg med en fin dag på sjøen - osv

Vi har aldri vært interresert i bobil - vi har jo båt ?

Inntil - som sagt i første innlegg - vi var på biltur i nord Norge i sommer -

Vi bor i Hordaland så båttur til nordnorge blir neppe aktuelt - men sannsynligvis en bobiltur til neste år.

Vi tør nok ikke selge båten - ennå - det får da være grenser - vi håper kanskje det går an å si ja takk begge deler :-)?

Fantastisk kjekt med slikt engasjement fra så mange her inne - men så vidt jeg forstår er vi her i huset i klart mindretall når det gjelder å bytte mellom båt og bobil :-)

Kom gjerne med flere tanker :-)

Link to post
Share on other sites

Men det er etter hva jeg ser MANGE som bytter fra båt til bobil. Bobilene har etterhvert begynt å bli veldig bra, mindre væravhengig og større rekkevidde med bobil enn med båt for de fleste.

 

Vi var gjennom samme tanke prosessen i fjor, kona var innom bobil men jeg stemte nei. Nå bygger vi hytte ;-) ved sjøen selvsagt. Men jeg ser ikke bort fra at vi om noen år leier en bobil og tar nordover.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hva skal du da med bobil :confused::wink:

 

Det koster å eie den og. Verditapet på en bil er helt forferdelig, ja også på bobil. Summerer du det koster med årsavgift, forsikring, verditap, andre kapitalutgifter og service, kan du nok leie en flott bobil 3 uker hver sommer for samme pengene og fremdeles ha litt igjen til diesel.

 

Da slipper du utfordringen med hvor du skal parkere "dyret" når den ikke er i bruk. Kan tenke meg en hel del bedre ting å brukke oppkjørselen hjemme til enn oppbevaring av en bobil ;-)

 

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...