Mjøsfarer Startet 25.August.2013 Del på Facebook Startet 25.August.2013 Selvfølgelig er forbruket lavere ved lav fart, men ta følgende eksempel: Distansen som skal gjennomføres er 10 nautiske mil. Er det mest økonomisk å kjøre i 5 knop i 2 timer, eller 20 knop i en halv time? Gitt at båten går godt i begge fartsområdene. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Min båt bruker mindre pr. mil på lav fart enn på høy. Tipper det er sånn på de fleste halv- og helplanere. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
adeneo Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Det kommer helt an på type båt og motor? En motor bruker normalt minst bensin på lavest mulig turtall og lavest mulig motstand. For planende båter betyr det omtrent akkurat når båten ligger i plan og har lite motstand i vannet, samt at turtallet er så lavt som mulig ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 (redigert) Tid er penger.. så alt blir et kompromiss. Min bruker relativt lite både i 20, 25 og 30 knop så derfor blir det som regel 25 knop siden turtallet da fortsatt er innenfor lean-burn området samtidig som det går relativt radig unna. Hvis jeg skulle ligge i 5-6 knop så hadde jeg jo ikke kommet noe sted Uinteressant da om forbruket evt. var noe lavere pr. mil. Redigert 25.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trixie2 Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Å kjøre båten som deplasementbåt og med store hekksjøer er hvertfall ikke økonomisk uansett. Jeh har nok ett ganske likt forbruk pr mil på fin deplasementgange og "økonomisk marsjfart på plan" Men kan jo uten problemer få forbruket opp hvis det er ett mål. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 Min båt bruker 1 l/nm på tomgang(2 knop), opp til Ca 4 knop. Da begynner det å øke dramatisk opp til den mest uøkonomiske farten, som er 12-14 knop. Så flater det ut, og planingsterskelen uten flaps er Ca 17-18 knop. Øko fart er 21-26,(1,5 l/nm) det er ingen merkbar forskjell i forbruk pr mil fra 21 -26, så da legger jeg meg selvfølgelig på 26:) fra 26-36 knop går det jevnt opp til 2,1l/nm på max. Altså ikke så ekstremt stor forskjell i forbruk fra øko til max. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 JEg har en stor RIB med 2 stk F350. disse har jeg kobliet til Garmin 6012 plotter, så jeg har motordata inn på kartplotteren. Da har jeg en glimrende kjørecomputer. Den viser forbruk pr nautisk mil. på tomgang, så bruker den 4,5 l/nm, ved 28 knop bruker den 2l/nm, jeg må faktisk passere 50 knop før jeg får samme forbruk pr nautisk mil, som jeg har på tomgang med denne båten. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
rexr Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 (redigert) tast inn motor så ser du ca forbruk l/nm http://www.boat-fuel-economy.com/outboard-fuel-consumption-liters Redigert 31.August.2013 av rexr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Denne siden viser bare nominelt forbruk pr time på gitte turtall. Dette sier ingenting om forbruk pr nautisk mil, som er det intresanne tallet. Og forbruk pr nautisk mil varierer med faktorer som, skrog design, propellvalg, tilstanden på overflata på den våte flaten, arealet av den våte flaten og båtens aktuelle vekt. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Teerex Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Når man vet farten ved et visst turtall vet man også forbruket pr nautisk mil. I teorien.I praksis er det vel flere kriterier som må være oppfylt for at dette skal være noenlunde korrekt, samt at det vil være noe variasjon opp gjennom turtall/fartsområdet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.