ogbr Startet 25.August.2013 Del på Facebook Startet 25.August.2013 Har en Finnmaster 59 SC med Suzuki df 140(4 takts) Propellen som står på er orginal 3*14*19. Det er tydelig at denne er for liten. Kommer kjapt opp i 6200 o/min og har da ca. 36 knop. Håper noen har tips om forhandlere eller erfaring nok til å gi noen råd. Utveksling på gir er 2.59. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.August.2013 Del på Facebook Svart 25.August.2013 (redigert) Er det stål eller alu original da ? uansett så trenger du jo en med 21" stigning, evt. 23" hvis du sjelden har mye last ombord. Men går du fra alu til stål trenger du som regel ikke fullt så mye økning i stigning. Hvis marsjfart er viktigere enn toppfart så bør du vurdere 4-blads stål. Jeg har 4-blads stål av spesiell type, og får faktisk cirka like god toppfart som 3-blads stål, men på et lavere turtall. Redigert 25.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Folk I Båt Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Om du holder deg til standardpropeller tipper jeg at en 23" er riktig for din båt. Antar at min båt er noe tyngre enn din, og jeg makser på litt over 6000 med en 21" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ogbr Svart 26.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2013 Takk for svar. Det er orginal alu på nå. Frister med stål, men snakker vel da en annen pris... Skal høre med forhandlere i løpet av dagen. Har du et finere forbruk med frieblads da teerex? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 (redigert) Har dessverre ingen nøyaktige målinger på det, men marsjfarten i området 3500-5000 rpm er 1-2 knop høyere enn med 3-blads, på samme turtall. Så regner jo med at det er litt å spare. Jeg gikk faktisk ned i stigning fra 19" 3-blads til 18" 4-blads, men allikevel oppnår jeg ikke fullt samme turtall på max. som før (men får samme toppfart som før men litt tregere aks.). Skyldes nok det gode grepet i 4-blads propellen og et nr. for liten motor. Stålpropell fra USA koster ikke så mange båtlapper.. bare man vet hva man bør ha. Redigert 26.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.