Jump to content

Saltvannskrana i seilbåten, hva bruker dere den til?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Skal man legge opp nytt kan man vel like gjerne bruke en spylepumpe. Da kan man også spyle dekket eller gjørma ut av deggtauet når man haler inn.

 

Kommer aldri til å skje (byttet akkurat fra bråkete og kranglete el-pumpe i ei snekke). Viktigste er egentlig støy. Fotpumpe er befriende støyfri og jeg kan pumpe meg litt vann for å sette på kaffe om morgenen uten å vekke hele båten. Dernest strømbruk, alt som ikke går på strøm er bra, og trykket fra fotpumpe er jo suverent da man stiller trykket etter behov med foten og har hendene fri. Konker el- spylepumpa eller en er uten strøm så er hele vanngreia ute av drift. Dessuten måtte jeg vel hatt to el- pumper, en for salt og en for fersk.

 

Men lekte litt med tanken om en fotpumpe i cokpit, eller ved badeplattform på akterspeilet. Da med ferskvann for dusjing osv.

-------------

 

Ang. dusj så kjøpte jeg dusjhåndtak med sånn lang spiralslange på BT til forrige båt. Hadde den i ankerkassa og den var kjekk. Tok liten plass men samtidig så lang at jeg kunne spyle hele båten.

Link to post
Share on other sites

Saltvannn brukes som sagt over til skylling før oppvask, til å koke krabber og andre dyr med skall, 50/50 til å koke spaghetti. Har gså uttak på dekk som brukes til å vaske blod og fiskeslo over le. Med begrenset tilgang på ferskvann reduserer man fort ferskvannsforbruket til det halve ved å bruke saltvann der det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den dagen en er helt tom for strøm i båten er det andre ting som får prioritet enn å få liv i dusjen.

På samme vis som du aldri vil ha elektrisk pumpe, vil nok de fleste andre aldri ha fotpumpe.... Sett pumpa i motorrommet, montert på gummi, så høres den knapt.

 

Har prøvd det med gummiføtter osv, og det er sikkert mulig å få til om en legger nok arbeid i det. Uansett, det er få ting som er så stille som i en båt 6-7 tiden om morgenen og det er få ting som er så irriterende som førstemann som tapper vann, eller enda værre, kjøre elektrisk dasspumpe. Tror neppe jeg er alene om å ha opplevd dette :-)

 

Så er det en annen ting, fotpumpe er faktisk veldig praktisk. Ingen kran å åpne/lukke og man kan finjustere trykket fra 0 til veldig mye med foten. Glimrende om man feks må spyle av noe osv. Med el- pumpe hendte det også at jeg skulle tappe litt vann etter at jeg hadde slått av strømmen, ikke et stort problem men det skjedde av og til. Jeg klarer ikke å se at el- pumpe sånt rent praktisk sett er bedre. Men skal man ha varmtvann så selvsagt.

 

Er jo ikke sånn at jeg aldri vil ha el-pumpe igjen men det var befriende å komme tilbake til (har brukt i seilbåter før) fotpumpe. Lydløst, enkelt, praktisk og bare virker uansett.

Saltvannn brukes som sagt over til skylling før oppvask, til å koke krabber og andre dyr med skall, 50/50 til å koke spaghetti. Har gså uttak på dekk som brukes til å vaske blod og fiskeslo over le. Med begrenset tilgang på ferskvann reduserer man fort ferskvannsforbruket til det halve ved å bruke saltvann der det er mulig.

 

Glimrende tilbakemelding. Har større tank i denne båten enn forrige men vannforbruket er jo høyt sånn til vanlig, ingen ulempe å slippe å måtte til gjestehavn osv for å fylle vann til stadighet.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...