Jump to content

Seiling - "plass for land" problematikk


bjoris

Recommended Posts

I forrige regatta opplevde vi hele tre ganger i samme regatta at båter skjærer opp rett bak oss nært land eller annen hindring (oppdrettsanlegg) for så å be om plass for land. Når båten først har gjort dette, to av gangene på tross av svært tydelige tilbakemeldinger fra oss om at det ikke kom til å bli plass, har du jo ikke noe valg, en må legge ned samtidig som en mister vinden og konkurrenter fare forbi...

 

Jeg mener at regelen "plass for land" ikke kan være tenkt å gjelde i slike tilfeller, men noen som har harde fakta på dette ifht protestavgjørelser eller om det står noe mer i regelene som kan belyse en slik situasjon?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er noen år siden jeg leste reglene i detalj selv, men jeg har alltid tolket "plass for land" som en høflighetsgest fra den som gir plass, ikke som et pålegg fra den som trenger plass. Utover det så gjelder selvfølgelig de vanlige vikepliktsreglene (styrbord/babord-regler osv), og seilingsbestemmelsene kan jo også presisere at det skal gis plass ved land.

 

Blir ikke dette litt som om man seiler seg inn i dødens posisjon ved bøyerunding? Har man ikke krav på plass ved bøye har man fremprovosert situasjonen selv og må komme seg ut av det selv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Du kan kreve at de skal slå hvis de gjøre det der. Ved plass for hindring ( land) er det vel båten som skal gi plass som bestemmer hva som skal gjøres. Hvis de klarer å komme innom å ha rett på plass til land, så kan du kreve at han slår hvis du gir han plass til å gjøre dette. Tror ikke at han kan kreve at du skal slå, mens han ikke gjør det.. gi plass til å slå bak deg..

 

Ved bøyerunding gjelder overlapp før 3 båt sonen hvis en skal ha plass til merke.. Usikker på om en skal ha plass hvis en kommer som babordbåt inn i sonen og så slår..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Når båten først har fått baugen over din hekk og det er veldig tett til land så de ikke kan slå helt rundt har du ikke noe valg, du kan jo ikke la familiedrømmen til en seilerkolega det koker litt hos, ende på ett skjær, i fjellveggen eller i en oppdrettsmær bare for å stå på retten. Hadde det ikke vært venner og kjent så hadde jeg nok gitt plass, men protestert... Kunne jo være greit bare for å få det skikkelig avklart hvordan reglene er...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

det du gjør er vel å gi så godt med plass som mulig.. ved f.eks falle litt og dermed la de gå bak.. Eller så skal du slå og da må de også slå. Da blir du Le båt og har alle rettigheter etter slaget. Du vil sannsynligvis få et halveis le slag og kunne løfte over de etter slaget. De har følgelig ikke lov å vente med å slå, da hadde jeg protestert!


Man er konkurrenter på banen og venner på land! Det er viktig synes jeg..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

På kryss syns jeg det er greit, da må en bare gi dem mulighet til å slå fra land, normalt vil jo det kreve at en slår selv. I disse tilfellene er det snakk om medvindsseilas, der båten bak ikke ønsker å gå i le av dine seil og dermed skjærer over på din lo side og rett mot land. Du har da loffe-rett og kan loffe dem slik jeg ser det helt til det smeller, dvs vi gjør jo ikke det, men hva skjer når en da blir nødt til å gi plass, en mister vind og taper mye på det, jeg mener det ikke kan være lov...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Protester.. ! Det er også viktig å være bevisst når situasjonen oppstår, at du gir klar beskjed om at det ikke kommer til å blir plass.. Ikke godt å si hva reglene sier, synes de er litt uklare når det gjelder lenser..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

I følge 19.2 c så må du sørge for å tette plassen mellom deg og land FØR innhentende båt tar plassen og etablerer overlapp. Hvis innhentende båt seiler inn mellom deg og land når det ikke er plass der har den ikke krav på plass og må holde av veien.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Plass for land gjelder for båter som har samme halser. En båt som får overlapp på innsiden mellom land og din båt har rett på plass hvis det var plass når overlappen startet.

 

Hvordan avgjøres dette: Du seiler og blir innhentet av en båt. Du tenker at din båt blir fryst fast i den posisjonen du har i det overlappen startet. Kan innhentene båt seile uhindret forbi deg da når du står helt stille? hvis den kan de skal du fortsette å gi plass så lenge den er overlappet.

 

Tar han en plass som ikke er der når overlappen etableres og du må vike for å holde av veien for å unngå berøring, så viker du og protesterer. Da blir det kjapt slutt på dette!

Dessverre blir dette ofte feil håndtert av klubbdommere så hvis man synes det er merkelig avgjørelse av dommer kan saken appelleres videre til NSF. (høres litt voldsomt ut men er faktisk veldig nyttig for alle da mange lærer mye)

 

Håper dette var til hjelp selv om jeg ikke skjønte "kjensgjerningene" helt i første innlegg.

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det er slik at båten fryses ved overlapp? Da skal det jo veldig mye til for at det ikke er plass. Jeg antok at når vi f.eks hadde satt kurs mot ytterkanten av det omtalte oppdrettsanlegget og båten bak likevel går over oss så var han i trøbbel, men det var sikkert 4-5 båtlengder til anlegget når overlapp ble etablert, med vår båt fryst kunne han selvsagt seile forbi og falle av, men han kunne ikke holdt samme kurs uten at det gikk feil...

 

Veldig greit å kunne disse regelene... Utfra det du skriver her så må vi altså loffe mye mer enn å bare stenge akkurat slik vi har gjort ...

 

Mange gir tydelig beskjed om at det ikke blir plass, vi gjorde også det, men hva skjer når det da likevel er plass, slik som det ble i disse tilfellene, er det faktisk hva du gjør eller hva du sier som bestemmer om det godkjent?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis det er mulig å gå på begge sider at hindringen, er det faktisk le båt som bestemmer hvilke side hindringen skal passeres.. hvis en tar danne helt ut en gang, får man sikkert statuert eksempelet.. for oppdretts kan en jo bare si "vi skal over anlegget"..

 

Båten som har overlapp må da i følge reglene følge deg over, selv om dette medfører at spinnaker o.l må ned..

 

Regel 19.2 a - En båt som har rett til veien kan velge å passere hindringen på hvilke side den vil.

Med mindre hindringen er definert som begrensningsmerke i seilingsbestemmelsene..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...