Jump to content

Hvilken kompetanse har vi?


Baltic

Hvilken kompetanse har vi til sjøs?  

321 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Båtførerprøven ble avlagt på ungdomsskolen i 1976 ( før jeg var 16 , fikk det ettersendt ). VHF sertifikat ble tatt i 1992. Er utdannet seiltrener.

 

Liker både motorbåt og seilbåt, men ikke "hekkbølger" fra noen av de.

 

Har vokst opp med båt - alt fra Ali Craft 18, Nordcap King DC 22, Saga 27, Oselvar, Nimbus 3000. Har selv eid Optimistjolle, Sniper, Fenix, Bavaria, Europajoller, RIB og kajakk. Har vært uten egen båt i 6 år i perioden fra 1972 ( det var ille ). Har en god del ragatta erfaring. Jeg har litt erfaring med havseilas; gikk til Shetland med Saga 27 i 1976 ( god båt ), soloseilas vestlandet - Limfjorden, seilt en god del vestlandet - sørlandet. Har respekt for godt sjømannskap, sikkerhet og hvor dårlig været kan være på havet.

 

Anser meg selv på ingen måte som utlært, og har stor respekt for sjøen. Har faktisk tenkt på Kystskipper, men tiden og penger strekker ikke til nå

 

Måtte du alltid ha en fot vann under din kjøl.

 

mvh

IM

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel den dere snakker om når dere snakker om folk i båt.

Eller den dere kanskje vil riste på hode av når dere ser meg legge til eller dra ut.

 

Jeg er helt nybakt. Har noen timer i min fars 15 fots pioner i kjent farvann på landstedet. Ellers ingen erfaring.

Regner med at med et normalt hode, litt lesing i båtbøker, forsiktighet og respekt for det jeg gir meg ut på vil jeg holde hode over vannet.

Jeg føler meg absolutt ikke trygg på å føre båten slik det er nå - og det kommer på ingen måte til å bli aktuelt med noen familie/barne - tur med det første.

Har avtaler med mine båtvante venner om opplæring og det blir nok mange båtturer med dem i løpet av våren.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel den dere snakker om når dere snakker om folk i båt. . . . . .

 

Jeg føler meg absolutt ikke trygg på å føre båten slik det er nå - og det kommer på ingen måte til å bli aktuelt med noen familie/barne - tur med det første.

Har avtaler med mine båtvante venner om opplæring og det blir nok mange båtturer med dem i løpet av våren.

<{POST_SNAPBACK}>

Etter den uttalelsen kommer du så absolutt IKKE i kategorien "folk i båt"! :cheers:

 

Lars H. :sleep::sleep:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Øvelse gjør mester.

 

Jeg har en kone som har 10 års erfaring og er kvalifisert som Day Shipper. At hun er usikker når hun smyger seg mellom holmer eller legger til skjønner ikke jeg, det går som en drøm.

 

Det er ingen heksekunst å føre en båt, bare vis hensyn underveis og når dere ligger til / drar. Jeg har ført båt siden 1971, og må fremdeles be om hjelp enkelte steder jeg legger til.

Dersom det er trangt og ugunstig vind er jeg heller ikke sikker. Dersom jeg ser det går dårlig, slår jeg bakk og tar en tur ut igjen.

 

 

mvh

Seileren

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Har hatt båt helt ifra jeg lærte og gå. Maritimt utdannet (i maskin) . Har de sertifikater jeg trenger

for å få et skip til å forflytte seg . :lol: Kystskipperen har har jeg i tillegg. :lol::lol: Men det trengs jo som kjent ikke for å få et skip til å forflytte seg. :lol:

Link to post
Share on other sites

Er oppvokst med båt og godt kjent i fjorden. Båtførerprøven tok jeg som 17-åring, det første året Båtførerprøven ble arrangert. Kart og kjøring i ukjent farvann er alltid en utfordring og dermed morsomt. (Blir alt for skjeldent)

Et stort ønske er å frakte Astor til Trondheim og ta turen nedover langs kysten. Et annet ønske er å ta turen nedover på kanalene, uten å måtte tenkte på tid og sted.

 

Båtlivet har sin mangfold. Det er det som er kjekt med båt. Alle har sine lyster, og fortsatt er det god plass til oss alle.

 

Det fine er å møte andre båtfolk hvor de aller fleste har en sunn og fin innstilling til sjøen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det fine er å møte andre båtfolk hvor de aller fleste har en sunn og fin innstilling til sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror at de aller fleste som har vokst opp ved havet og har vært vant med båtliv,- etterhvert får et

naturlig forhold til sjøen. Det vil si at man vet at havet kan være farlig og at man må ta sine forholdsregler.

 

I oppveksten var jeg mange ganger redd på havet. Jeg hadde kanskje noen ganger litt mere mot enn vett, men det gikk jo alltid bra :rolleyes: heldigvis!

 

Min filosofi i så måte er at man bør prøve å unngå at noen blir redd på havet, men alltid ha stor respekt for havet :yesnod:

 

Man kan komme ut for dårligere værforhold enn man ønsker eller andre forhold som lett kan skape redsel,- ja kanskje panikk hos enkelte. I slike situasjoner må man holde hodet kaldt og vite hva man skal gjøre. Med å ha stor respekt for havet mener jeg det ligger veldig mye i det å på forhånd tenke igjennom situasjoner som kan oppstå og da ha planlagt hva man skal gjøre.

 

Lytt til værmelding,- se ann værforhold. Ligg i havn når været er for dårlig.

Lær bruken av kart og kompass og sørg for at du vet hvor du er.

Tenk igjennom hva du har å tilby mannskap og deg selv ved grunnstøting, lekkasje, brann, motorstopp, sykdom ombord etc., og skaff tilveie nødvendig redningsutstyr for slike situasjoner.

 

Med all respekt kan det skje uhell,- selvfølgelig. Det er alltid en risiko, men jeg forsøker å minimalisere den risikoen!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette forumet viser at båtfolk søker kunnskap og opplevelse. 2 sider av samme sak, og som gjør båtliv til selve livet for mange av oss.

Erfaring er en kilde til ergrelse og glede, men som øker ens kompetanse - hvis man er i stand til å erkjenne både manglende og opparbeidede ferdigheter.

Hvis du tar båten ut av havna uten en viss grad av selvtillit, da har du en traumatisk tur foran deg. Formell og boklig kompetanse er verdifullt, men kun hvis du kan omsette teori til praksis.

(Jvf lærerskole-eksamen gjør deg ikke til en god lærer!).

Båtlivets uutømmelige erfaringsoverføringspotensiale (fy f... for et ord!) er en drivkraft i mange av oss.

Nest størst er nytelsen over å få båten slik vi vil.

Men aller størst er den enkle gleden ved bare å stå til rors!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min kona og jeg hadde hard program båtførerprøve fra fredag ettermiddag til søndag kveld.

Vi fikk begge bestått båtførerprøve. Hurra. Så vi kan kjøre båten inn svensk kysten i sommer hvis svensk regjering blir vedtatt båtførerserfikat i mai i år?

Mvh At-le :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...