Arildo85 Startet 26.August.2013 Del på Facebook Startet 26.August.2013 Er det mulig å skifte eksosbelg mens båten ligger utpå eller vil d fosse inn vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Eksosbelgen, den mellom drev og bakplate, kan du ta av mens båten ligger på sjøen. Kommer ikke mer eller mindre vann inn enn om den er på, eneste funksjon denne har er å lede eksosen ned i sjøen via drevet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 26.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2013 Men d er den som går fra eksosmanifolden å ut til drevet, å der går d vannkjøling fra sjøvann... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Ok, men det er ikke eksosbelgen. Dersom du har en original løsning så går det alu rør fra drevet og opp over vannlinja og kun en liten gummimuffe mellom dette røret og eksosbendet. Denne muffa skal du kunne ta av uten å få vann inn i båten. Forutsatt at båten ikke er for tung på hekken og røret ligger under vannlinja. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jepp den gummimuffa var d eg meinte :) ok, får dette alurøret som muffa går innpå går vell videre til eksosbelgen på drevet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hei Det skal være helt ufarlig å ta av denne gummibelgen på sjøen. Du løsner eksosbendet på motoren først, og deretter belgen. Bare husk å montere belgen riktig vei ved montering igjen. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Okei:) hvilket eksosbend? Er det ikkje bare å løsne begge slangeklemmene å dra ut belgen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Eksosbendet som sitter på motoren bør taes av. Det er s liten plass mellom eksosbendet og alu røret at du får ikke tredd gummibelgen mellom her. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Åja skjønner ! Så viss eg løsner dette så vil d ikkje komme vann inn asså? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jepp den gummimuffa var d eg meinte :) ok, får dette alurøret som muffa går innpå går vell videre til eksosbelgen på drevet ? Ja det stemmer, eksosrøret (alu) er det som er vist som part 22 på vedlagt skisse, muffa du spør om er part 77, ikke sant? Denne er montert mellom meksosbendet på motoren og dette eksosrøret. Eksosbelgen som er mellom transom/bakplate og drev er vist som part 24. Eksosrøret er boltet på bakplata og eksosbelgen er igjen festet med slangeklemme til eksosrøret og så inn på drevet. Det skal gå helt fint å ta av denne muffa forutsatt at ikke båten din er svært baktung og ligger for lavt i vannet. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jepp stemmer , nr 77 må skiftes da d fosser vann og eksos ut av den:/ kjente at den va sprukken 2 plasser.... Båten er en Draco 20 ft... Har heist opp drevet så langt d går men... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Eksosbendet som sitter på motoren bør taes av. Det er s liten plass mellom eksosbendet og alu røret at du får ikke tredd gummibelgen mellom her. larss Er det seperat eksosbend på disse motorene, er ikke manifold og bend i et stykke? Da må du evt av med hele manifolden? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Det stemmer, jeg var på feil motor. Beklager Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Jepp stemmer , nr 77 må skiftes da d fosser vann og eksos ut av den:/ kjente at den va sprukken 2 plasser.... Båten er en Draco 20 ft... Har heist opp drevet så langt d går men... Det går bra å ta denne av, med den lekasjen du beskriver der hadde båten allerede vært under om ikke eksosrøret var godt over vannlinja. Men det spørs om ikke manifolden må av for at du skal komme til å få byttet. Jeg har ikke byttet på denne motoren selv. Du kan vell bare prøve å skjære av den gamle å se om du klarer å lure den nye på plass, først. Redigert 27.August.2013 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Jo var d eg trudde ser du, for manifolden ser ut som den på bilde....:( er d umulig å smyge muffa mellom? Jepp får gi d ett forsøk, men er ikkje veldig mye arbeid å ta av manifolden heller trur eg. Må få tak i denne muffa og, Biltema eller ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Tror du må til Volvo Penta forhandler for å få tak i den. Så sant bolter ikke er rustet og begynner å knekke så er det ikke mye arbeid å ta av manifolden. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Ok. Nei tidligere eier har nettop skiftet manifolden så regner med d skal gå greit . Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hvorfor bruker du ikke den orginale vp slangen?Den opptar jo også vibrasjoner fra motor så det ikke går utover eksosrøret på drevplata. delenr er: 834871 Og montert på igjen med gammel morken eksos muffe....huff, huff ;-) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Orginale VP slangen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Orginal vp slange :834871. Bytta på min aq 151 i våres samme til aq 145. Koster ca 500kr Redigert 27.August.2013 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Okei :) fint :) har du bilde av den? Er d en sånn vanlig belg som brukes bak? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Ikke samme som den utvendige belgen. Du finner den på drevdelar.se. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Er inne å ser men finner ikke akuratt den hvor låg den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
emmis Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 (redigert) Gå på motordelar 4cyl,så avgaslimpa tilbehør. Redigert 27.August.2013 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Fant den:)) takk ska du ha! Måtte du ta av manifolden for å få den på ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.