BOBO II Startet 26.August.2013 Del på Facebook Startet 26.August.2013 Etter at jeg hadde båten oppe for montering av hekktruster for ca 2 uker siden fikk jeg problem med ulyder i akslingene. Noe synging har det altid vært , men nå er det litt mere typiske tørre gnisselyder fra BB aksel. Akslinger har talgpakkniger og klemflenser. Først trodde jeg det var en av reimene fra svinghjulet som ikke var strammet godt nok. Samme lyden men bare noe mere aggressiv. Båten er en p-45 1991mod tamd 71B maskiner og Twin Disk 507 Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 Søk på motoroppretting så har du lese stoff. Har en hvert på land er det lurt å få lufta ut av hylserøret før en starter opp så pakkboksen får kjøling.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 26.August.2013 Del på Facebook Svart 26.August.2013 (redigert) Princess fra den tiden brukte vel talgpakkbokser med vannkjøling fra saltvanskretsen på motorene som presser ut evt luft? Du sier synging. Er det noen vibrasjoner? Turtallsavhengig? Kan det være cutlesslagerene som har blitt slitt, evt får kjørt seg pga kast/ ubalanse? Aksler blir ikke skjeve av seg selv. Om dette oppstod etter slippsettingen, kan den ha kommet for lang frem på vogna før opptak og vært borti med aksling eller propell? Bare tenker litt høyt.... Redigert 26.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Princess fra den tiden brukte vel talgpakkbokser med vannkjøling fra saltvanskretsen på motorene som presser ut evt luft? Du sier synging. Er det noen vibrasjoner? Turtallsavhengig? Kan det være cutlesslagerene som har blitt slitt, evt får kjørt seg pga kast/ ubalanse? Aksler blir ikke skjeve av seg selv. Om dette oppstod etter slippsettingen, kan den ha kommet for lang frem på vogna før opptak og vært borti med aksling eller propell? Bare tenker litt høyt.... Ja det er vannkjøling fra saltvannskretsen og vibrasjonen på ca turtall mellom 600-700 har kommet etter opptaket Har snakket med verftet som tok opp båten. Den ble ikke tatt opp med krybben men ble heist opp av vannet og satt på plass i vogna. her sier de at det har ikke skjedd noe avvik hos dem. Og jeg var dessverre ikke var på plass ved opptak og kan heller ikke bevise noe feil derfra. Har kun fått testet båten fra båtplassen og til middagsbukta en tur som tar ca 5 minutter, etter ulyden og vibrasjonen oppsto gikk jeg for en maskin hjem igjen. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Vil det si at så langt ikke har testet høyere turtall? Høres jo rart ut at noe slikt plutselig oppstår etter noen dager på land synes jeg.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 27.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hei sap_2000 skulle dra til Spania den dagen det skjedde og tok ingen sjanser med noe stopp i drivverket. men skal ut for en prøvetur i dag slik at jeg får lokalisert om det er dårlig kjøling på pakkboksen eller om det er motor oppretting som må til. Har en lekkasje fra hylsa pr i dag det drypper ikke for og si det sånn, men renner ganske mye ut av pakkboksen ca 1-2 liter i døgnet. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Sjekk også sleperingene dine. Er disse nedslitt og akslingen går mot metallet kan du få synging og ressonans ved visse turtall Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Ja lurt å ta en tur for å sjekke litt. Godt tips fra REM som alltid :-) Metallisk lyd tyder på at noe subber. Hvorfor er spørsmålet. Kjenn etter vibrasjoner og kast. Legg en finger på akselen og pakkboksen og kjenn. Prøv forskjellige turtall og kjenn hvor varm pakkboksen blir etterhvert. Kan være lurt å teste litt med den andre motoren avstengt. Greit å få avklart om det er unormale vibrasjoner/ kast eller ikke. Om det er kobberrør som kommer med kjølevannet kan du kjenne helt innerst på røret, rett før pakkboksen. Den skal være kald helt frem til pakkboksen om det går vann gjennom den. Kryper varmen utover i røret er det et tegn på at den er tett. Bare noen teorier og tanler fra min side. Du er nok klokere i kveld etter turen tror jeg :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 28.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2013 (redigert) Da ble det en test tur utpå i går kveld og med en lykkelig avslutting fikk testet ut begge akslinger for vibrasjon og ulyder skikkelig. først litt i rolig gange. Fikk teste begge akslinger med den en motoren avslått etter råd Fra REM og Sap_2000 ingen ulyder som sist. Tok en lang tur i marsfart etter sjekk av pakkbokser og klem flens ingen varmgang eller ulyder i alle turtall. Kan nok tru at det var en luftlomme i BB pakkboks etter landligge slik at den gikk varm og ikke fikk nok kjøling. Før testturen løsnet jeg litt på begge pakkboksen slik at det dryppet heftig og var sikker på at all luft ble fjernet. Nå var det min tur for litt flaks godt at ikke alt skal koste en haug med båtpenger... det var en fornøyelse og kjøre gjennom middagsbukta og treffe Sap_2000 Nydelig skute han har. Vi får ta en hyggelig båtprat neste gang vi streffes utpå sap_2000. Takker for gode råd Redigert 28.August.2013 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Så deilig at alt funket :-) Godt at ikke Hr Murphy banker på hver eneste gang, sulten på våre båtpenger... Hyggelig å hilse på deg og Bergstad. Flott og velholdt P45! Vi sees nok rett som det er i dinner bay :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.