Jump to content

Propellvalg Yamaha F150 på Brig Navigator 610


Brig'en

Recommended Posts

Hei!

 

Ble umiddelbart forelsket og rammet av 3-fotssyken nå i sommer, det resulterte i bytte av min Brig Eagle 500 til Brig Navigator 610 med sort gelcoat, jockeystoler og det hele. Motoren, en Yamaha F150 var ny i vinter så den ble flyttet over.

 

Først og fremst må jeg få si at denne båten er helt fantastisk, og ikke minst 100% knirk og støyfri.

 

Sammen med forhandler (TB Rep i Fredrikstad) valgte vi en sort standard Yamaha stålpropell på 13x23, tallene ble da 5400 RPM og +/- 50 knop alt etter last ombord. Perset på 52knop, MEN med et relativt høyt bensinforbruk (50-64 liter/t i området 40-50 knop).

 

På bakgrunn av drivstoffforbruket på denne såpass lette båten sjekket vi litt rundt. Jeg har hatt Ballistic propeller på alle mine tidligere båter og har vært meget fornøyd med stabiliteten og total"pakken" på tidligere Ballistic propeller.

 

Vi tok derfor kontakt med Marineshop som igjen konfererte med Progress Ingeniørfirma vedr. valg av Ballistic propell. De anbefalte en Ballistic 24 XL (14,5X24).

 

Første prøvetur i dag, ble svært overrasket over Ballistic'en. Ikke positivt. Turtallet falt til 4800 RPM (ble dette for lavt??), og drivstoff forbruket sank betydelig (10-15 liter/t). MEN, båten ble svært nærvøs med denne propellen. Begynte å shine betydelig lenge før trimgrensen med første propell. I tillegg ble det som å "kjøre i 5. gir i en rundkjøring" i havna: Det vibrerer kraftig i hele interiøret/båten i 3-6 knops registeret i havna (merkbart "for høyt giret").

 

Så jeg ikke ruinerer meg og går meg helt vill, er det noen guruer på slikt ute på eteren som kan komme med gode (konstruktive råd)?

 

Eller bare slutte å "fikle" med orginalen og tåle litt høyere forbruk siden jeg nå engang har kjøpt meg en "ufornuftig båt"? :)

 

Takker for alle svar!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...