Jump to content

Gass/gearhendel nede i cokpit for lett å komme borti. Løsning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har gass/gearhendel i ene siden nede mot bunnen i cokpit. Ganske praktisk når jeg står og manøvrer i havn da jeg enkelt kan styre gass/gear med foten (står oppreist og holder rorkult litt oppover), men upraktisk ellers da det er alt for lett å komme borti når vi går for motor. Også litt sånn halvbra med tanke på at skjøter osv kan rote seg rundt hendelen.

 

Noen som har en "lowtech" løsning på dette? Tenker på en bøyle eller noe men har det ikke helt klart for meg.

 

Ikke noe stort problem som kan gi fatale følger, 15hk flytter ikke 3-4 tonn på sekundet, men har opplevd at en kommer borti veldig ofte, og hver gang tror jo jeg at "nå har det skjedd noe dritt med motoren", så det hogger litt tak i meg når det skjer :-).

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg har ved et par anledninger uforvarende tråkket på hendlen da den står på samme plass som hos deg. Riktignok har jeg kun gear nede ved dørken i cockpit, gass er plassert på innsiden av et høl/rom i cockpitkarmen. Styrer som deg da gear med foten. Det har skjedd at jeg starter motor i gear da jeg har tråkket på spaken.

Hva med et fortrinn som kjøpes løst. Finnes både i hvit, sort og grå plast samt aluminium. Monteres i overkant men høyt nok til å fortsatt bruke foten.

Sitter med padda nå og får ikke til å linke, men watski har slike mener jeg. Har en liggende sjøl, kanskje jeg skal montere den mon tro... Gearspaken min er plassert like bakenfor løygangen til storseilskjøtet, den tar nok unna for de feste uhellene.

Link to post
Share on other sites

Artig at du tar opp dette, for dette har vært et igjengående tema under noen kalde pils på båten i sommerferien. Det store problemet her er jo at du vil dekke til spaken uten at dette går utover manøvreringsevnen med foten, i tillegg ikke ha noe mer som tau kan vikle seg inn i.

 

Det vi kom fram til er dette:

Tenker og kjøpe et teakhåndtak som jeg skrur fast på venstre side med skiver så den er bevegelig. på høyre side freser jeg ut et spor og setter en tapp eller skrue i skroget som håndtaket hviler på. da er spaken beskyttet fra oven, men kan fortsatt nåes med foten, mens når jeg kjører i marsjfart er spaken ca vannrett og ikke like beskyttet, men da kan jeg (som jeg prøver og vise på bilde 2) vippe rundt teakhåndtaket så det dekker mesteparten av spaken også da. Det er ikke helt idiotsikkert, men regner med at den fine teaken virker litt avskrekkende for eventuelt nysgjerrige føtter :giggle:

bilde

 

BILDE2:

bilde

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Den var ikke dum :-)

 

For å hindre tau å komme rundt spaken kan jeg evt legge en fin teakplate som tetter mellomrommet mellom hodet på spaken og veggen slik at hodet ligger klin inn mot plata.

 

Eller hva med å bytte ut spaken med et hjul/running? Skal litt mer til for å tilfeldigvis sparke et hjul rundt enn en spake... kanskje litt rar løsning men..

 

Kan jo også vurdere å felle spaken inn noen cm, men da begynner det å bli grådig mye arbeid. :-)

Link to post
Share on other sites

Kunne det gått an å lage en liten "bøy" på spaken sånn at den sitter nærmere veggen tro? Jeg har en litt slarkete Lewmar spake i min båt, den peker litt utover og er et yndet sted for buksebeina å sette seg fast når jeg har det travelt i cockpit.. :pray:


Det fottrinnet i plast ser ganske så ypperlig ut Eureka.

Link to post
Share on other sites

Det som er litt dumt med en fastmontert bøyle er at den må stå et et stykke høyere enn spaken pga når man skal bakke opp og knote i havn bør spaken lett kunne vippes med foten. Var derfor vi kom frem til den vippeløsningen på bøylen. For er under kjøring den lett blir tråkket på eller hektet i.

 

Men den beste løsningen ville jo vært no sånt som på gamle takluker på biler. En spak som man vipper ut før man begynner og sveive. Men er igjen ikke så lett og lage

Redigert av Nakkeru (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kunne det gått an å lage en liten "bøy" på spaken sånn at den sitter nærmere veggen tro? Jeg har en litt slarkete Lewmar spake i min båt, den peker litt utover og er et yndet sted for buksebeina å sette seg fast når jeg har det travelt i cockpit.. :pray:

 

Om du da legger en plate (eller tilsvarende) bak spaken og lar plata være litt tynnere enn avstanden nå er mellom spak og vegg? Da skal det godt gjøres at noe kiler seg mellom plate/vegg og spak.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha gått for en rustfri bøyle liggende horisontalt over spaken. Da skal det mye til få å komme borti den både med føtter og tauverk. Slike bevegelige løsninger som den Nakkeru skisserer har lett for å bli litt "lealaust"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...