Jump to content

ettertrekke topp sabb 10


øyværing

Recommended Posts

Hei. Det jeg lurer på er om toppen skal ettertrekkes eller ikke. Fabrikken i bergen sier nei men noen sier jeg skal. Motoren det er snakk om er en 10hk sabb diesel g. Mvh rolf

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Hei øyværing!

Om motoren ikkje har hatt av toppen er det ikkje grunn til ettertrekking av boltane. Boltane skal berre ettertrekkast om toppen har vert av, for så å blitt montert på igjen. Tatt fra husket, så trur eg det var 10 timars kjøring etter montering av topp at boltane skulle ettertrekkast. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis fabrikken sier at det ikke skal ettertrekkes hadde jeg hørt på de. Har du fortalt de at toppen har hvert av?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Toppen skal vere varm. Kjøyr motoren til den er drifts varm, stopp og ettertrekk boltane. Ventilane må stillast på. Det skal ikkje vere skadelegt å ettertrekke boltane med rett moment og momentnøkkel.

Har du ferskvannskjøling?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg trekke til toppen.. har hatt problemer med overoppheting av motoren og sot i kjølingen. Topp pakningsbytte har julpet på i ca 30 gangtimer... 3-4 gangen toppen er av nå. På ca 5 år.. fabrikken mente jeg burdt trykkteste lydpotten.. kan det gjørest på vilket som helst verksted? Er ikke så mange å velge i her i Sandnessjøen. .

Er ferskvannskjøling på den

Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse

For livets glade gutter går solen aldri ned

Link to post
Share on other sites

Har du hørt med Slipen om de kan trykkteste

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Om toppen er ok, og ikkje har riper, sprekker eller skader er det nok lydpotta som lek. Sjekk også termostat. Men om det kjem sot i kjølevannstanken, og toppen er god, så er det nok lydpotta. Den kan du trykkteste sjølv om du er litt nevenyttig og har tilgang på kompressor. :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...