øyværing Startet 27.August.2013 Del på Facebook Startet 27.August.2013 Hei. Det jeg lurer på er om toppen skal ettertrekkes eller ikke. Fabrikken i bergen sier nei men noen sier jeg skal. Motoren det er snakk om er en 10hk sabb diesel g. Mvh rolf Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Diesel248 Svart 27.August.2013 Del på Facebook Svart 27.August.2013 Hei øyværing! Om motoren ikkje har hatt av toppen er det ikkje grunn til ettertrekking av boltane. Boltane skal berre ettertrekkast om toppen har vert av, for så å blitt montert på igjen. Tatt fra husket, så trur eg det var 10 timars kjøring etter montering av topp at boltane skulle ettertrekkast. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
øyværing Svart 28.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2013 Toppen har vært av. Skal toppen være varm eller kald ved ettertrekking? Takker for svar Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Jon-Kåre Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Hvis fabrikken sier at det ikke skal ettertrekkes hadde jeg hørt på de. Har du fortalt de at toppen har hvert av? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Diesel248 Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Toppen skal vere varm. Kjøyr motoren til den er drifts varm, stopp og ettertrekk boltane. Ventilane må stillast på. Det skal ikkje vere skadelegt å ettertrekke boltane med rett moment og momentnøkkel. Har du ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 28.August.2013 Del på Facebook Svart 28.August.2013 Hei.Eg gjorde dette på min Sabb 10 bare for moro skyld egentlig.To av boltene var det litt å stramme på(varm motor) ellers ok.Denne toppen har ikkje vert av på årevis så vidt eg veit. Ellers svært gode motorer som alle veit Sitér dette innlegget Link to post
øyværing Svart 29.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2013 Da skal jeg trekke til toppen.. har hatt problemer med overoppheting av motoren og sot i kjølingen. Topp pakningsbytte har julpet på i ca 30 gangtimer... 3-4 gangen toppen er av nå. På ca 5 år.. fabrikken mente jeg burdt trykkteste lydpotten.. kan det gjørest på vilket som helst verksted? Er ikke så mange å velge i her i Sandnessjøen. . Er ferskvannskjøling på den Sitér dette innlegget Rana plast 530 med 40 mercury 4t. 18 Hemnesbygd snekke 10 sabb diesel (morild) 14 Ranaspisse For livets glade gutter går solen aldri ned Link to post
Jon-Kåre Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Har du hørt med Slipen om de kan trykkteste Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Diesel248 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Om toppen er ok, og ikkje har riper, sprekker eller skader er det nok lydpotta som lek. Sjekk også termostat. Men om det kjem sot i kjølevannstanken, og toppen er god, så er det nok lydpotta. Den kan du trykkteste sjølv om du er litt nevenyttig og har tilgang på kompressor. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.