Jump to content

Oppkopling av solceller mot eksisterende anlegg


GeirT

Recommended Posts

Jeg har lenge ønsket å kunne ha båten liggende med kjøla igang på batteridrift når vi over dager ligger i uthavn.

Det hadde også vært fint å kunne la AIS transponderen være igang kontinuerlig.

Begge deler uten at landstrøm er tilkoplet.

 

Jeg har skaffet meg solcelle panel som kan levere drøye 6 ampere og en passende regulator.

Regulatoren passer på at batteri banken er "fornøyd" ved å kople ut forbruket, når spenningen blir for lav.

Jeg har tegnet opp en skisse for oppkopling - som jeg mener kan funke.

Det skal selvfølgelig inn sikringer innimellom, men ellers - funker dette oppsettet ? Noe som kunne vært gjort bedre ?

 

Geir :seeya:

 

bilde

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo greit ut, uten at jeg hadde koblet det slik. Men hva med landstrøm og lader derfra? Har du det, og hvor kobler du inn dette? Ellers lurer jeg på hvordan du klarer å få 6A lading fra et solcellepanel på 100W på våre breddegrader. Dreier du det kontinuerlig inn mot solen? Selv har jeg 160W panel, horisontalt montert og får skjelden over 5,5A på nye og moderne paneler. Hvilken regulator er det forresten du har?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ville du ha koplet opp dette ?

Jo jeg har landstrømslader, som kun lader "husbatteriene" (330Ah bank.) Den er koplet via shunten til minus polen og til pluss polen på batteriet.

Om panelet klarer 6A vet jeg ikke. Det er oppgitt til drøye 6A. Er klar over at dette sikkert er "på en god dag".

 

Regulatoren er denne:

bilde

 

Geir :seeya:

 

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...