Dalton Startet 27.August.2013 Link til dette innlegget Startet 27.August.2013 I går hadde jeg mitt første møte med en pinnebåt. Jeg ble bedt med på seiltur på Randsfjorden i en 20 fot seilbåt av svensk fabrikat, av en lokal lege med seilbåt i blodet. Vinden var stabil fra sør, ikke for sterk og ikke for svak. Akkurat passe for en grønnskolling. Etter å ha fått en grunnleggende innføring i stag, vant, flokk, storseil, fall og skjøter la vi ut på tur. Vi krysset ut fra havna, og kose-seilte i rundt 5knop i solskinnet. Medvinds på hjemturen gav oss tre knop inn i solnedgangen... Kan trygt si at denne motorbåtmannen har fått en aldri så liten åpenbaring hva seiling angår. Eieren av båten mente til alt overmål at jeg måtte ha et iboende talent for seiling... Uansett er jeg bitt av basillen, og kommer garantert til å seile igjen. Rederinnen nekter å konvertere til seil så det blir nok gjeste-seiling, men seile skal jeg. Konklusjonen må bli den samme som foreldre har sagt til barna sine i alle tider: Ikke si at du ikke liker noe du ikke har prøvd(smakt)! Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Bøljan Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Si det samme til rederinnen! Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Skjønner deg godt jeg. Seiling er flott. Men for oss som liker helegturer litt unna hjemmehavnen og en frue som har seilt, men er ferdig med det som hun sier, er valget greit. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Tor Arild Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Seiling er kjempegøy, men må nok si meg enig med Øya. Kanskje løsningen er å kjøpe seg en brukt Snipe? Liten og planer til og med! Er så morsom at man bare kan le! Ikke koster de stort heller. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 27.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Har en 16 ft Skico robåt som jeg tenkte på om det var mulig å rigge med en enkel rigg... Noen som har prøvd noe sånt? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Øya Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Seilte Snipe sammen med en kompis i ugdomsåra. Det var knallgøy og gikk skikkelig unna, selv om det ble mange kullseilinger. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Leon KAD502 Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Har selv vært med i seilbåt noen ganger, men har aldri blitt bitt av de samme basillenne som deg. Du har nok vært med min lege som jeg hadde da jeg var innom Marka her før i sommer. Så da har du nok vært i Røykenvika en tur. Den seilbåten er jo bare så strøken å se på. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Dalton Svart 27.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Mange kullseilinger...? Liker å holde meg tørr, og trenger ikke å seile fort. Vil bare ha den følelsen av at det er vinden som driver meg avgårde. Derav tanken på å lage en enkel rigg på SkiCo'en... Den er tverr i akterenden, men smalner av en god del. Montere ror er ikke noen stor utfordring, og mast tenkte jeg å feste gjennom midt-tofta. Seil kan lages av lettpresenning... Ikke noe fancy. Jeg vil bare seile. Sent from my iPad using Tapatalk HD Du har nok vært med min lege som jeg hadde da jeg var innom Marka her før i sommer. Så da har du nok vært i Røykenvika en tur. Tror ikke denne legen har vært på Marka. Han har praktisert i Hov. Og i Røykenvika har jeg kun vært med snekka. Men så ei snekke med rigg liggende ved den gamle fergebøya i Vika da jeg kjørte forbi der i dag... Det hadde vært noe... Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Leon KAD502 Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Ok, da snakker vi om to forskjellige personer. Legg ut bilder av prosjektet ditt mens du holder på da? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Polar 17 Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Kan trygt anbefale Snipe til alle som vil prøve å seile. Det er blant annet onsdagsregatta i Bærum Seilforening, ut i fra Bruksveien på Snarøya. Andre steder det seiles Snipe er Røyken, Stavanger og Bergen. Det finnes vel også noen Sniper i Åsgårdstrand, Risør og Longyearbyen (!). Her er det muligheter til å være med som mannskap, eller kanskje prøve seg som rormann selv. I en Snipe kommer man virkelig nærme elementene. Man sitter med rompa 20 cm fra vannet, har nok seil til at vinden merkes godt dersom det blåser, samt at man har masse muligheter til å trimme seilene for å få ut kraft dersom det skulle blåse for mye. Det er ingen muligheter for å reve seil, så er full seilføring inntil det ikke går lenger.... Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
Artekno Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Hva er problemet? Bytt ut kjerringa!! Det gjorde jeg et par ganger, til jeg fant henne som liker seiling!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
avmønstret5 Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 (redigert) Tror ikke en trenger å gå så drastisk til verk, for de fleste handler det om prøve seg fram. Av ulike grunner som har vært diskutert tidligere her på BPen, er vi motorbåtlandet i Europa, så både jeg og det svært mange som seiler i dag har også vært motorbåfolk. Jeg tror ikke mange kan tenke seg å gå tilbake motorbåten igjen. Seiling aktiviserer mannskapet på en helt annen måte enn "sjøtransport" i motorbåt, og dette er bare en av de mange + sidene. Og så heter det ikke "pinnebåt". Redigert 28.August.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Seil og motorbåt er to forskjellige verdener når man er utpå. Men i havn kan jo seil og motorbåt ha mye til felles. Men så er det jo det med seil at man kan bli skremt også. TS fikk en perfekt tur og god "føling" med hva alt det seilgreiene handler om. Andre opplever stresset mannskap, ting som går galt og at seiling egentlig bare er mas og stress og ganske skremmende. Motorbåtkjøring er jo i hovedsak veldig enkelt der hvor seiling kan være ørlite komplisert. Men poenget er jo selve følelsen man har når man er utpå sjøen, den kan ikke sammenlignes og TS fikk oppleve godfølelsen som seilere får oppleve svært ofte, om de seiler med båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 for en bekjennelse!!! jeg har lite erfaringer med seilbåt men den lille jeg har , så synes jeg også at det å seile er morro! Min erfaring er bare fra en tysk livbåt med seil, og en skonnert på 100 fot som jeg var støttemannskap på i Australia.. den gjorde lett 8-9 knop på moderat vind Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Hei, KIart det er morro å seile, men man trenger ikke å velge det ene eller det andre. Man kan velge både og. Jeg er helt enig i at naturopplevelsen og ikke minst følelsen av å beherske noe er mye større ved seiling. Samtidig innser jeg ar når vi skal ut på holmene fredags ettermiddag, så er det mer praktisk med motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 . Vil bare ha den følelsen av at det er vinden som driver meg avgårde. Derav tanken på å lage en enkel rigg på SkiCo'en... Den er tverr i akterenden, men smalner av en god del. Montere ror er ikke noen stor utfordring, og mast tenkte jeg å feste gjennom midt-tofta. Seil kan lages av lettpresenning... Ikke noe fancy. Jeg vil bare seile. Vet ikke helt hvordan SkiCo ser ut, men du vil ikke få noe dreis på seilig uten en fungerende kjøl. Skal den fortsatt også brukes som ro/påhengerjolle, må du rigge til en senkekjøl, og det lar seg sikkert gjøre, men du bør vite hva du driver med. Tror likevel dette blir litt for jalla, og hvis du fortsetter å like å seile, vil du bli lei av at dette aldri vil bli skikkelig. Hjemmesydd presenningseil vil du garantert angre på når du først begynner å beherske seilingen. Jeg støtter de som heller anbefaler deg å kjøpe en brukt Snipe, evt. Wayfarer eller lignende. Disse har senkekjøl og kan trekkes opp, og de seiler slik skikkelige båter skal. Hvis båten kan ligge permanent i sjøen og det er lett med krantilgang vår og høst, ville jeg kanskje lett etter en brukt Yngling. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 28.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 (redigert) Jeg har nok kommet til den konklusjonen, jeg også. Robåten skal få lov å forbli robåt. Det finnes mange seilbåter fra 17-25ft, til en relativt rimelig penge på finn.no, så det blir å vente til man får råd til å kjøpe en. Snekka beholder vi, selvfølgelig. Seilbåt blir en tilleggsbåt til far. Red. Har kikket litt på denne... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43131640 Sent from my iPad using Tapatalk HD Redigert 28.August.2013 av Trond Østli (see edit history) Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Framtia Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 om det ikke er viktig med overnattingsmulighet og bokomfort vil jeg anbefale en seilbåt som er litt sportslig. Det er jo ikke all verdens med vind i innlandet, og det er moro med en båt som seiler godt. F.eks noe slikt?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43586507 Forøvrig er det moro å se når motorbåtfolk ser lyset, det samme skjedde meg for en 7-8 år siden. Det ga meg en ny dimensjon til båtlivet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 F.eks noe slikt?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43586507 Seriøst? Det der er en reinhekla racer som du skal en del erfaring for å håndtere. TS er en som famler seg fram på egen hånd innen seilinga. Han må ha en båt som tilgir litt. Happy, Alo, Maxi. Båter som tilfredstiller kravet til retting med mastetoppen i vannet. Da behøver han ikke bekymre seg om kullseiling. Med den entusiamen er han ute i Skagerrak snart. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Her er en tråd om mange som har konvertert..... https://baatplassen.no/i/topic/32421-erfaringer-etter-konvertering-fra-motor-til-seil/ Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 sto ikke noe om at han var redd kullseiling :-) Men enig, den var nok vel ekstrem. Ville bare gjøre et poeng om at det ikke nødvendigvis er så moro å ende opp med en underrigget båt, hvis man kun skal ut og seile en tur på en innsjø. Jolleseiling av et eller annet slag bør derfor vurderes, om det ikke er viktig å kunne overnatte ombord. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Skhuds Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 om det ikke er viktig med overnattingsmulighet og bokomfort vil jeg anbefale en seilbåt som er litt sportslig. Det er jo ikke all verdens med vind i innlandet, og det er moro med en båt som seiler godt. F.eks noe slikt?: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43586507 Ja, det hadde vært noe. Riktignok er dette en kjølbåt med greit med vekt i bulb'en, så helt jolleoppførsel har den ikke. Men den krever jaggu sin mann, og helst tre av dem. Ikke akkurat noe du pusler deg frem i alene for å lære deg å seile med to pilsnere i en snor. CB66 på lens: http://www.youtube.com/watch?v=BiK4ICnMP2s Den broacher jo bare du promper litt hardt. Synes Albin'en TØ lurer på ser grei ut. Den ser også enkel ut å seile alene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Det beste er jo å starte med en jolle som er enkel og samtidig rask i lite og middels vind, men tåler mye vind om mannskapet er kapabelt. Laser. Går dessuten greit å være to om man vil og man lærer å seile med en båt som er både rask og enkel. Det trenger ikke å være så avansert og innviklet for å gå fort. Vet ikke om TS trenger trim men om det blåser litt så følger det med gratis om en seiler laser og samtidig så gjør ikke noen kilo for mye noen skade hvis det blåser mye heller. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Skal man seile jolle MÅ man være forberedt på å kunne kulleseile og havne i vannet og så kunne rette opp båten igjen. Med mindre det er godt og varmt i vannet må man ha våt- eller tørrdrakt. 2 pers i en laser??? det er i alle fall trangt og stressende. Med en kjølbåt som f.eks. en Killing, Lærlng eller noe større kan man være trygg på å ikke kullseile og man kan dra på tur. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Hvorfor ikke prøve noe lignende som dette? Går vel nesten ikke an å kullseile.... Det er jo ikke noen racer, men veldig fin båttype å lære seiling Hadde en slik i et par år mens jeg hadde motorbåt. Sunwind 20.Rundt 50 % kjølvekt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.