Jump to content

En motorbåtmanns bekjennelser...(Bitt av seil-basillen)


Dalton

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Kullseiling er jo ikke noe å være redd for. Bare å trene på det så er det ikke noe problem. En voksen mann retter opp en laser på et blunk. Og når man får litt teken på ting så kullseiler man ikke med mindre man legger ut i mye vind og seiler aggressivt.

 

Kullseiling med jolle er hverken farlig eller noe å være redd for. Med laser så lærer man hovedprinsippene med seiling i en kjapp og morsom jolle, og man slipper maset med to seil og masse greier. Man rigger jolla opp/ned på kort tid og det er god mosjon.

 

Laser er en genial kombinasjon av raskhet og enkelhet.

 

--------

 

Små gamle kjølbåter er kjedelige og treige. Men hvis målet er to pils i en snor og klimtring på gitaren så er det nok et godt valg.

-------

 

Ang turseiling med laser (2)

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

--------

 

Små gamle kjølbåter er kjedelige og treige. Men hvis målet er to pils i en snor og klimtring på gitaren så er det nok et godt valg.

-------

 

... Der beskriver min målsetting helt perfekt! Jeg er snekke-mann og har det ikke travelt. Dette er helt klart overførbart til seiling, med den rette båt-typen. Har kikket på Maxi 68/77 pluss endel andre båter fra 19' til 25'. Men samtidig hadde det vært praktisk med noe som er trailbart... Hmmm ikke lett, dette her.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Jeg leser tråder som dette rett som det er, både her og andre steder. Hver gang ender jeg opp med samme tanke:

 

bilde

Hvorfor ikke velge noe som funker helt greit både for seil og motor, og som i tillegg kan overnattes i, lages mat i og til alt overmål kan tas med på tilhenger bak vanlig SUV? Det skal godt gjøres å få mer båt for pengene, slik jeg ser det.

 

MacGregor er nok ikke best på noe som helst, men den duger til alt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

MacGregor ser ut som en helt utmerket båt, men til hvilken pris? Er ikke helt i samme situasjon som enkelte her inne, som kan kjøpe båter til seks-sifrede beløp. Budsjettrammen på seilbåt kommer nok, når tiden kommer, til å ligge på maks 20 båtpenger. Vet det er mye fint som jeg da "går glipp av", men sånn er realitetene.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det blir fort i dyreste laget med MacGregor i ei ramme på 20 lapper, jeg ser den.

 

Men når man får en 2005-2010 båt med ditto rigg, seil, henger og 50-60hk 4T-motor fra samme årgang til under 200 000, da rykker det faktisk litt i bankkortet for en motorbåtkar som meg sjøl...

 

En bekjent av bekjent har en sånn, og jeg har vært med på litt utprøving. Båten har samme lystall som Maxi Fenix, og seiler bedre enn Fenix på slør og lens. Samtidig går den 20 knop for motor, og marsjer fint rundt 15knop på under 1 liter bensin/ nm med Yamaha 50hk. Sammenlignet med for eksempel en Fenix fra tidlig 80-tall blir det gjerne litt dyrere, men samtidig mer anvendbart og mindre vedlikehold. En skjærgårdsjeep med 50hk og henger koster gjerne det samme.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

MacGregor og andre "etterligninger" er noe av det mest RÆVVA av båter som er satt på sjøen!!! Kun en idiot som har klart å bruke en haug med penger på noe sånt syns det er en fin båt... Milde himmel!!

 

1. De fungerer IKKE under seil.

2. De fungerer DÅRLIG for motor.

3. De er stygge.

4. Alle ler av deg...

 

:lol: :lol: :lol:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Skal du ha seilbåt, sørg for å få noe som "går litt" både på motor, og seil, dvs bra skrog, bra motor, bra lystall, prøvd ymse via venner, og når du på motor max klarer 3-4 og på seil max 6 er det LANGT opp til båtene som gjør 7-8 på motor og 10+ på seil av hvor lange turer du kan ta innenfor rimelig tid

Link to post
Share on other sites

Skal du ha seilbåt, sørg for å få noe som "går litt" både på motor, og seil, dvs bra skrog, bra motor, bra lystall, prøvd ymse via venner, og når du på motor max klarer 3-4 og på seil max 6 er det LANGT opp til båtene som gjør 7-8 på motor og 10+ på seil av hvor lange turer du kan ta innenfor rimelig tid

 

Helt enig i den.

 

Det var derfor jeg foreslå en sak som har stor aksjonsradius for motor, som hvem som helst kan seile 7 knop med i lite vind, og som i tillegg kan tas med til fjernere destinasjoner på tilhenger.

 

:thumbsup:

bilde

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43389548

 

Her tror jeg vi akkurat er innafor prisramma på 20 lapper, samtidig som det burde være mye båt for pengene.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det var derfor jeg foreslå en sak som har stor aksjonsradius for motor, som hvem som helst kan seile 7 knop med i lite vind, og som i tillegg kan tas med til fjernere destinasjoner på tilhenger.

 

Feil. Ikke mange skikkelige seilbåter klarer 7 knop i lite vind. -Og i hvertfall ikke MacGregor eller lignende kvasi-båter! Du må ha en lett og vass flerskrogsbåt, så klarer du 7 knop i "lite" vind.

 

Stor aksjonsradius kan defineres på flere måter. Forbruket du oppgir på MacGregor i 15 knop tillater jeg meg å tvile en smule på. Har selv en slank båt med en ultraøkonomisk dieselmotor. Jeg klarer riktignok 3 nautiske mil på literen, men da i 6 knop. En bred båt som MacGregor i 15 knop pløyer unna godt med vann, og det koster energi. -Skulle gjerne sett noen offisielle tall på forbruket eventuelt?

 

 

Her tror jeg vi akkurat er innafor prisramma på 20 lapper, samtidig som det burde være mye båt for pengene.

Denne båten burde i dag gå for 12-15.000,-, ikke 20.000,-. Den ser tilsynelatende fin ut utvendig, med proporsjoner som en større båt. Innvendig er den svært trang. -Den seiler forøvrig som en dass. Jeg har prøvd den!!

:nonod:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Kullseiling er jo ikke noe å være redd for.

 

Tja, skal jeg ha en båt for turer med svigermor og spedbarn bør man unngå å kullseile. Skal man ha en badebåt bygget for fart er laser fin, men selv ville jeg heller hatt en Hoobie Cat.

 

BTW den som har klippet sammen den første laser-filmen burde låses inn...

Link to post
Share on other sites

Jeg føler at det mangler litt informasjon før man kan komme med målrettede forslag:

- skal det seiles på innsjø eller saltvann?

- overnattingsmuligheter? Hvis ja, til hvor mange?

- koseseling eller ønske om å seile fortest mulig?

- hvor i landet? (upraktisk å foreslå båt i Finnmark hvis det skal seiles i Telemark)

- seile mest alene eller sammen med frua og/eller venner/familie?

 

Det er veldig mye seilmoro i en plastseiler fra 70- eller 80-tallet (eller en nyere jolleaktig seilbåt). Avhengig av ønsker og behov kan forslagene variere kraftig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Båten skal benyttes i ferskvann, nærmere bestemt på Randsfjorden i Oppland. Den skal være mellom 18' og 25' og kunne seiles alene. Overnattingsplass er egentlig ikke så viktig, men sees på som en bonus. Om den ikke gjør over 5 knop er heller ikke viktig. Jeg er snekkemann og har det ikke travelt... Dorge pils er helt topp for meg. Aksjonsradiusen er meg knekkende likegyldig, da det er tiden jeg er på vannet som teller, ikke hvor langt jeg kommer. Jeg vil kose meg ombord, enten jeg seiler alene eller sammen med kona eller en kompis. Videre bør helst båten være trailbar for å forenkle opptak og utsetting. Her blir nemlig vannet jævlig hardt om vinteren, og det er dyrt nok å få snekka opp og ned i vannet. Om båten har innebords eller utenbordsmotor er heller ikke viktig, men i den størrelse og prisklasse har de fleste utenbordsmotor. Motor av en eller annen type er ihvertfall et must, da vinden her har det med å plutselig dø helt ut.

Til slutt bør det være en båt jeg kan føle meg trygg i, som jeg vet at selv en motorbåtmann ikke klarer å kullseile med og som jeg kan slappe av i. Det vil kanskje på sikt også gjøre at kona kan lokkes med på seiltur en gang i fremtiden...

Så, Popeye70... Nå har jeg vel gitt en grei beskrivelse av ønsker og bruksområde for en eventuell seilbåt.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Ettersom båten skal trailes så blir den ikke så stor (vekt/høyde/lengde setter begrensninger). Slik jeg ser det står det mellom en mindre båt med fast kjøl eller en litt mer jolleaktig type med vippe-/avtagbar kjøl så lenge den skal på henger. Ettersom du ikke skal overnatte (ikke mye, ihvertfall) så hva med en (relativt) åpen kjølbåt? Her finnes det mange modeller å velge mellom.

 

Selv synes jeg disse kjølbåtene ser ut som OK prosjekter:

Hunter 19 - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42934407

Marieholm Seacat - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43657880

Ockelbo OS 19 - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43612284

Minitonner - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43493279

 

Noen joller med heve-/senkekjøl:

Oslojolle - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43305257

Manta 19 - http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42793912 (halve kjølen kan heves/senkes)

 

Det er veldig mange andre båttyper som kan være aktuelle, men uansett hva du velger kommer du til å ha mye gøy på sjøen. :-)

 

Edit: Merk at båtene ovenfor er eksempler som viser variasjonen og mulighetene. Det er flere til salgs av noen av modellene, og jeg har ikke nødvendigvis plukket beste eksemplar av hver type.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode innspill og forslag til båter. Det kommer dessverre til å bli en liten stund til jeg vil få muligheten til å investere i en "ego-båt" som en seilbåt vil bli i vår husholdning. Jeg har ikke tenkt å gi slipp på seiling, men det får bli i selskap med min seilende kompis og ikke i egen båt. Vi har to håpefulle som skal stifte bo, og som ikke har all verden av inntekt så da blir det snakk om prioritering. Vi har snekka, og den får klare seg til ting ser litt annerledes ut.

Nok en gang, takk for alle innspill. Hopper herved tilbake til trebåttråden der jeg for øyeblikket hører hjemme.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...