Jump to content

En motorbåtmanns bekjennelser...(Bitt av seil-basillen)


Dalton

Recommended Posts

H-båtene har hatt litt problemer med interiør, råteskader og feilkonstruerte ror, mener jeg å huske?

 

Også er de jo faktisk bredere enn MacGregor...

 

:lol:

Dette er selvsagt bare tull. Gamle båter generelt kan ha råteskader. En H-båt kommer ikke bedre eller dårligere ut enn andre tidsmessig samsvarende båter. Og det er så enkelt å finne ut av ved første sjekk at det er ikke et problem. Men den er smal. Smalere enn din kompis sin katastrofe av en "seilbåt"... -Mye billigere dog, og en veldig mye bedre seiler.

 

Jeg tror de fleste som ender opp med en slik omtalt MacGregor gjør et lite gjennomtenkt impulskjøp uten å sjekke litt med andre om det er så lurt. De seiler fint lite med båten, og averterer den for salg igjen innen et par år, bare for å finne ut at de ryker på en smell økonomisk. Så går de tilbake til motorbåt, eventuelt til en ordentlig seilbåt, litt klokere enn de var.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Men den er smal.

 

Rent matematisk vil jeg påstå at 2,39 er smalere enn 2,60, men jeg registrerer at du er uenig.

 

http://www.sailguide.com/H_35.htm

 

http://www.macgregor26.com/specifications/specifications.htm

 

Også vil jeg minne om at jeg ved selvsyn har erfart at MacGregor 26M seiler bedre enn Maxi Fenix, en båt som mange her inne seiler greit til det meste. Altså mener du at seilegenskapene på Fenix er en dobbel katastrofe...?

 

Kort sagt, det blir vanskelig å ta deg seriøst, H-35.

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

 

Rent matematisk vil jeg påstå at 2,39 er smalere enn 2,60, men jeg registrerer at du er uenig.

 

http://www.sailguide.com/H_35.htm

 

http://www.macgregor26.com/specifications/specifications.htm

 

Også vil jeg minne om at jeg ved selvsyn har erfart at MacGregor 26M seiler bedre enn Maxi Fenix, en båt som mange her inne seiler greit til det meste. Altså mener du at seilegenskapene på Fenix er en dobbel katastrofe...?

 

Kort sagt, det blir vanskelig å ta deg seriøst, H-35.

 

:smiley:

 

Nå skrev jeg H-båt, ikke H-35. De fleste seilere vet jo hva en H-båt er... At du har sett noen som ikke seiler Fenix særlig bra én gang er jo et godt alibi for din favoritt, eller?... Sorry, en Fenix med ok seil krysser ræva av en MacGregor kvasibåt ut Oslofjorden alle dager.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

 

Begge har 1,04 i lystall, og den største forskjellen blir likevel på sløret tilbake.

 

 

:thumbsup:

 

Ærlig talt... Slør er én vinkel. Og hvor mange MacGregor har egentlig vært aktive på regattabanen her i Norden? LYS er (var) erfaringsbasert. Uten særlig erfaring blir det alltid satt høyt.

MacGregor seiler dårlig. Dessuten er den ganske simpelt bygget, og riggen skal jeg ikke en gang nevne annet enn at den mest er laget for å være enkel å sette opp og ta ned fort ved transport på vei.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Du har seilt mange, forstår jeg. :smiley:

 

En del morsomme episoder oppstår når en Mac M og en Mac X ligger ved siden av hverandre. Til og med eiere av dyre svenske båter nikker anerkjennende til endringene som plutselig tilkjennegis fra gammel til ny modell. Høyere mast, lavere bom, roterbar mast, senkekjøl i stedet for hengselkjøl, mere vannballast, rundere undervannsskrog, lavere tyngdepunkt osv.

 

Men jeg er ingen seiler, så i motsetning til deg skal jeg avstå fra å prate om ting jeg ikke har greie på. Jeg tror heller ikke dette er til spesielt stor hjelp for trådstarter.

 

Du får ha ei fin helg, H-35. Kos deg med seilbåten din.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Til trådstarter, jeg har sett mange IF og H-båt til salgs helt ned i 25-40.000,-, i forholdsvis god stand. Disse er trygge, solide og enkle å håndtere. Du kan seile over til Danmark med de om du vil også, når du er klar for det. Enkel inngangsbillett til seilingens gleder!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå blitt medeier på denne, men hvilken type er det? Den er på rund 20 fot, og sannsynligvis svensk.

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Det var forøvrig denne båten som startet det hele...

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

ser ut som en Triss Magnum eller Triss 600

Tror jeg du kan ha rett i. Sjekket litt på nettet, og selv om den finnes i mange fargevarianter, tror jeg det er en Triss.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Koselig å se igjen gamle Rand. Så den her nede i Røykenvik tidligere i sommer. Gratulerer som medeier på seilbåt ønskes til en Landing fra en Hadelending.
Du fikk jo litt av et kinderegg nå; beholdt koseskuta til kona, bevarte familiefreden og kan velge hvilken båt du vil ta "i dag" når du vil ha fri fra kona på fjorden :yesnod:

 

Nå er det blitt så sent i sessongen på Randsfjorden at det er på tide å heise for vinteren snart. Får håpe vi ses til sommeren. Jeg i min Skarpnes 30 (Leona) og du i seilbåt (uteb kona) eller gode gamle Amalie av Engelsviken (med kona) :wink:

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...