Jump to content

Bombard AX2, erfaringer?

Magne G

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å kjøpe en Bombard AX2. Noen som har erfaringer med denne? Er klar over "alle" positive sider ved den, men har hørt få negative så fyll på her! (hvis det er noen da).

Videre lurer jeg på hvor man kan få tak i denne billigst? (spiller ingen rolle om hvor det er)

Så den i Skagen billig men tenkte at de kanskje hadde den billig her i Norge også :flag:

Takker for svar!

Mvh Magne

• 2 uker senere...

Skal bruke en 3,5 HK motor på den. Jolla er kun for å komme seg inn til land og tilbake igjen. Vil ha den så liten som mulig.

Vet du hvordan de nye modellene er? Noen store fordeler ved dem? Hvor kjøpte du AX3`en? Bra pris på den?

Magne

<{POST_SNAPBACK}>

VI har en 4 hk på jolla. Jolla er ikke testet ennå - den ligger trygt forvart hos forhandler i påventa av sesongstart. Jeg tror de nye utgavene har bredere pontonger - men er ikke sikker. Det jeg vet sikkert er at forhandleren anbefalte oss AX3 fremfor AX 2 fordi AX 2 var så smal.

Ingen som vet om noen butikker som selger denne jolla billig? Eller butikker hvor jeg kan bestille?

Hadde vært til stor hjelp!

Mvh Magne  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Vi kjøpte vår gummibåt (og vår Nidelv) hos Dockside Marine. Tror vi betalte 15.000-20.000 for jolle og påhenger - men det var en del av kjøpet av Nidelv 300 - så jeg har ikke eksakte data. Ring Alf eller Erling på Docskide Marine - kontaktinfo finner du på Dockside Marine. De holder til på Vallø mellom Tønsberg og Horten. Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har hatt en AX2, den er smalere en del andre modeller, og spiledørken er ikke egnet for fart. Men med 3hk og til og fra land spiller det mindre rolle. Du får minimal vekt, lett å pakke og pumpene er integrert i pontongene, slipper å "glemme" de hjemme......

Solgte den pga dørk/bredde, men han som kjøpte ville ha den pga det samme, lett å stue bort!

Bombard = Zodiac, ikke mye å lure på mht kvalitet..

• 5 måneder senere...

Har også en AX2 som sikkert er rundt 10 år. Med 4 hk så planer den med en person oppi. Men da må det være bra lufttrykk ellers så bøyer båten seg. Båten er grei for to personer, tre går til nød. Har ikke hatt ett eneste hull i båten som er kommet pga slitasje. Men derimot et stort hull forårsaket av ei ku som ikke likte den røde fargen, og tok båten på hornene.

Redigert av FDI (see edit history)
  • 2 år senere...

Har gått en del år siden siste innlegg i denne tråden.

Nå er jeg ute etter en gummibåt som hovedsaqkelig skal være stuet bort i seilbåten og en sjelden gang skal brukes. Og etter 2005 har det vel kommet den som heter AX2 aero ( http://www.bombard.com/en/inc.common.files...fiche.cfm?id=ax ) dvs med oppblåsbar bunn. Noen med erfaringer om den?

(Så idag på en BRIG 285W, 265W finnes også, begge med oppblåsbar innmat og på hhv 24 og 22 kg, men størrelsen sammenpakket skremte meg)

Ja, har en sånn en som jeg kjøpte som Valentine-presang til min kone siden båten er rød!

Bruker den en sjelden gang og da kun med årer og er veldig enkel og grei, lett å pakke sammen og stue vekk. Kvaliteten virker også bra. Kjøpte den på Seasea på Rud som utstillingsvare og fikk den til rundt halv pris av ny, men kvittering som ny/ubrukt båt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en Bombard Ax Aero, litt usikker på om det er AX2 eller AX3 jeg har. Ut fra dataene i linken oppgitt, tror jeg det må være AX3, for den er oppgitt å tåle 4hk motor.

Har hatt den i åtte år, og godt fornøyd med den. Liker godt den oppblåsbare dørken som funker fint, og som gjør den lett å løfte opp på dekk alene. Sammenrullet går jolla fint i det lille cockpit-rommet (over akterkabinen) på den 33 fots seilbåten vår. Har brukt 5hk motor på den, det fungerer fint og den planer med to ikke alt for tunge personer ombord.

To svakheter (som kanskje er rettet opp i nyere årsmodeller?):

1. Mangler tofte. Vi kjøpte med oppblåsbar pute til å bruke som sete, og den fungerer dårlig. Ikke noen måte å feste den på annet enn ved å kile den fast - den forskyver seg lett, og har også blitt borte en gang (vi fant den igjen i en bukt ikke langt unna).

2. Åregaffelpatenten (tilsvarende Zodiac) er dårlig, den tåler ikke at man tar i når man ror. Har røket og bøyd flere av de spesielle åregaflene, og de er latterlig dyre å kjøpe i erstatning.

Har tenkt å gjøre noe med begge problemene: Montere en tofte, og lage en mulighet for å sette normale åregafler i festet på båten.

Prøver å lure inn et eget spørsmål i denne tråden:

For å lage en tofte har jeg tenkt at det må gå an å lime på en gummiflapp, der en igjen kan feste en treplate ved hjelp av tau e.l. Jeg antar at toften bør kunne tas av for å gjøre det lettere å pakke sammen båten. Er det noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres, hva slags lim og materiale jeg bør bruke, etc.?

Ellers ett poeng til: En lett slepejolle begynner å fly når vinden øker på. Da snur den seg lett rundt og slepetauet har det med å ryke. I praksis synes jeg ikke dette er noe stort problem, pleier bare å løfte den opp på dekk ved mer enn ca 10 ms sann vind. Ettersom den er såpass lett, kan det godt skje underveis selv om det blåser litt.

• 4 måneder senere...

En kompis av meg har en bombard ax2 han var sånn passe fornøyd, men en ting var veldig dårlig:

Vi skulle sjøsette båten.

Vi bar den ned fra hytta hans og skulle bare sette den fra oss på brygga for å hente motor.

Da hørte vi en ekkel lyd, lyden av luft som siger ut av noe.

Vi sjekka båten og så at hullet var lagd av et blåskjell :eek:

Han hadde en 4 hk på den.

Den plante fint, men det da fikk du deg en dusj iblant :headbang:

Har hatt en AX 3 i 18 år Den er noe breiere og stødigere enn Ax2. Kjempe god kvalitet på duken, men nå synger den på siste verset.

Ett aber er at den er en idiot med påhenger. Den suger seg fast i sjøen og går utrolig dårlig pga. at den mangler oppbåsbar kjøl. Neste gummibåt skal !!! ha oppblåsbar kjøl.

Spiledørken er ikke den beste løsningen heller. Positivt i forhold til vekt. Har byttet noen åregafler også opp gjennom tiden. Årene som fulgte med er ikke særlig kvalitet heller.

Men som sagt den har fulgt med på ferden gjennom 18år i Nordnorge, så jeg kjøper gjerne Bombard igjen.

Prøver å lure inn et eget spørsmål i denne tråden:

For å lage en tofte har jeg tenkt at det må gå an å lime på en gummiflapp, der en igjen kan feste en treplate ved hjelp av tau e.l. Jeg antar at toften bør kunne tas av for å gjøre det lettere å pakke sammen båten. Er det noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres, hva slags lim og materiale jeg bør bruke, etc.?

På Achillesen jeg hadde var det oppblasbar pute med borrelåser. Satte den på plass halv-oppblåst, når jeg da pumpet den opp satt den godt.

På Aquaquick'en er det festet 2 "hemper" på pontongene, og tofta er utstyrt med 2 skråstilte bøyler som hektes i hempene. Slik at tofta henger i hempene samtidig som bøylene ligger an mot pontongene

lim: bruk 2-komp lim beregnet for materialet i båten , er vel PVC på Bombard..? Og man får sikkert kjøpt slike hemper man kan lime på selv

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...