Jump to content

Bygge Jet sprint, hvilken båttype? Må det være aluminium?


Vidar Olsen

Recommended Posts

Hei , jeg har et prosjekt i tenkeboksen . Har nemlig tenkt å bygge jet sprint båt . Har allerede en chevy 350 motor , vannkjøling til motoren koster vell ca 5000kr-9000kr hvis jeg ikke tar feil ? Og et jet drev koster ca 5000kr-10 000kr . Men mitt problem er da selve båten. Jeg trenger antaglivis aluminiumsbåt , med mindre det går Ann å bruke en brukt glassfiber båt som har anbefalt hk-40-50 . Siden når jeg da bruker jet drev vil det bli annerledes med etterbølgen bak båten . Eller tar jeg helt feil ?

Ps har ikke tenkt å bygge en blodtrimma jet sprint ;)

Link to post
Share on other sites

Byggingen er dokumentert her...

 

http://www.greenhulk.net/forums/showthread.php?t=77896&highlight=jetling


For å få vannjet til å gå fort kreves mye motor. Jo større jetpumpa er, jo bedre virkningsgrad er det på den. Min "lille" pumpe er 160mm, og den har en virkningsgrad på 50%. Ei pumpe på 220mm ligger på ca 70%.

 

Hvis du vil ha mye aks, og ofre toppfart, brukes det 2 stegs pumper. Det er dyre pumper, og personlig synes jeg ikke det er verd det,

 

Båtene man seg på youtube ( http://www.youtube.com/user/racing16 ) er ca 18-23 fot og 500-1000hk. Toppfarta på de raskeste er 120-130mph.

Link to post
Share on other sites

min favorittmåte for å finne slikt på finn er å gå på avansert søk, sette maks pris , maks størrelse, og søkeord f.eks "prosjekt" eller "kupp" - mye morsomt som dukker opp da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...