Jump to content

Val av AIS?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Etter ei oppleving i sommar har me kome til at me skal ha AIS. Helst ein som både sender og mottek.

Eg veit korleis AIS-ar verkar, men utover det har eg liten kjennskap til kva me bør kjøpa.

 

Me har Seamap på pc, kopla opp mot GPS.

Det er vel, trur eg, ein stor føremon om me kan få namn og posisjonen til skip, opp på kartet?

Er det mogeleg på pc?

 

Eg tenkjer å ha separat antenna, slik at me slepp ein "splittar", og kan sleppa å ha antenna i mastetoppen.

Dette for å sleppa å få inn signal frå båtar som er uinteressant langt vekke.

 

Me har òg radar.

 

Eg er takksam for synspunkt og forslag.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Dersom du skal bruke PC og jeg tror du mener Cm93 kart? så installer kartprogrammet opencpn. Da kan du bruke de samme kartene og få AIS båter vist i kartet, med navn,, CPA og TCPA. Det er mange AIS transpondere å velge mellom.. med eller uten display. De uten er billigst og de funker alle bra. De er alle bygget iht samme internasjonale krav.

 

Geir :seeya:

 

PS

Du finner OpenCPN på opencpn.org

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg mener det viktigste med AIS er at du synes hos yrkestrafikken, hvis jeg skal ha en AIS i en båt i fremtiden så vil jeg både se og bli sett.. Navn/mmsi er jo essensielt ved påkalling i en uønsket sitvasjon..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde sist år en AIT2000 transponder fra Digital Yacht, men det ble bare problemer. To ganger døde enheten og jeg måtte få ny. Så den ble byttet inn i en Raymarine AIS650 som jeg har brukt nå i sommer. Og den har det ikke vært noe tull med. Det virker som om senderdelen har lang rekkevidde, og det samme kan sies om mottakerdelen. Den "ser" båter som er langt unna. Jeg har egen standard 90cmm VHF-antenne til enheten.

På bildet under vises de mottak jeg hadde og streamet videre til Marinetraffic på fredag 23/8 fra kl.1400 til 1700 mens jeg lå fortøyd i gjestehavnen på Hankø. Og den dekningen er jeg fornøyd med når antennen min står 3m over havet på en motorbåt med hele Hankø mellom meg og fjorden.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...