Vedvards Startet 27.August.2013 Link til dette innlegget Startet 27.August.2013 Det er en del her med båter i denne størrelsen (og større) og jeg lurer på hvor greit det er å finne gjesteplasser til båter 45+? Er det mange havner med så store gjesteplasser? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Vi er ikke så lange, men vi har mer bredde en en 60 foter. + Og det er kun i de minste havnene i syd som vi sliter med å finne plass. Og da er det bredden på åpningen i inløpet som kan være forlite. Så regelen er: Det finnes altid en plass. bare vær kreativ. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
baatsman Svart 27.August.2013 Link til dette innlegget Svart 27.August.2013 Har 44 fot og 4,39 m bred båt. Har i år som tidligere år fått plass. Har A og B plasser. Ved sene ankomster har vi B-plasser i mente. Dvs plasser som ikke er så populære. Men altid fått plass i A-havner i år. I Danmark er det ikke fult før det renner over. I Sverige er gjerne plassene tilpasset båter rundt 25-30 fot. Men heller ikke problemer med plass der. Men med større båt er plassene færre og planlegging er greit. Og vi har startet tidlig. I og med vi har seilbåt er det ofte plasser vi ikke kommer til p g a dypgående. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
mhemil Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 I Sverige er det vanlig med faste moringer i gjestehavnene og da blir ikke bredden noe problem. Blir avstanden til moring for kort pga. båtens lengde, kan moringen festes i kryssholtet midtskibs. Dessuten har de fleste havnene egne longsideplasser forbeholdt store båter. I sommer fikk vi ved flere anledninger anvist flotte plasser av havnevaktene, i havner som tilsynelatende så fulle ut. Servicen er upåklagelig. Ulempen med longside (synes noen) er at det vil kunne bli mange båter utenpå hverandre på de mest hektiske dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Det kan jo være en løsning å melde seg inn i Dockspot, da det mange havner hvor man kan reservere plass dit man ønsker å få plass: http://dockspot.com/ Jeg tenker å gjøre det til neste år. Det går også ann å legge seg på disse plassene om de er ledige (mange som ikke tørr) forutsatt at ingen har reservert i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 28.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Det kan jo være en løsning å melde seg inn i Dockspot, da det mange havner hvor man kan reservere plass dit man ønsker å få plass: http://dockspot.com/ Jeg tenker å gjøre det til neste år. Det går også ann å legge seg på disse plassene om de er ledige (mange som ikke tørr) forutsatt at ingen har reservert i forkant. Vi har benyttet Dockspot flere ganger i år og det har fungert veldig bra og dette er en god løsning. Men, det jeg lurer på er om det er få havner med gjesteplass til store båter. Er bare Marstrand jeg kommer på i farten med skiltet plass til 14m+. Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 28.August.2013 Link til dette innlegget Svart 28.August.2013 Min er faring er at Dockspot har få plasser til store båter. Vi booket en plass via Dockspot i år, men byttet til en annen da vi ankom havnen. I tillegg er noen av Dockspotplassene såkalte "Premium plasser" med svært høye priser. Når det er sagt, ønsker jeg muligheten til å kunne reservere plasser velkommen. Vet det er mange som er i mot, men det kan være en kombinasjon av plasser man kan reservere og de normale "førstemann i plan inn i havna plasser". For at det skal fungere må man sannsynligvis betale for plassen når man booker slik at havnene ikke ender opp med mange ubenyttede plasser. Da kan man nyte seilasen en varm og fin julidag på Bästküsten vel vitende om at man har en fin plass ved ETA ettermiddag/kveld. I dag er det dessverre for ofte litt unødvendig kaos i skiftet (vanligvis mellom 11:00 og 13:00) der det kan bli ampert mellom skippere som hevder de var først osv. I tillegg slipper man stresset med å komme avgårde om morgenen. Observerte flere ganger i sommer at de som var først inn i havnen, men av ulike årsaker bruker god tid til å manøvrere seg på plass, blir seilt forbi av andre. Det er ikke slik vi vil ha det. Vi har benyttet Dockspot flere ganger i år og det har fungert veldig bra og dette er en god løsning. Men, det jeg lurer på er om det er få havner med gjesteplass til store båter. Er bare Marstrand jeg kommer på i farten med skiltet plass til 14m+. Marstrand har dedikerte laaaaange moringer for båter over 14m. Der får man fint plass til båter på 100 fot. Vi lå flere dager i den vanlige havnen i sommer. Vår erfaring er at de fleste havner har plasser for større båter, da ofte longside plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.