Jump to content

P45 sunket utenfor Larvik


Marida

Recommended Posts

Det er vel bare å finne en eller annen utløpsslange og kappe den under vannlinja? Tar nok mer enn fem minutter før båten synker, men selve operasjonen bør være gjort på under fem minutter, med en litt kraftig kniv ...

 

Om man vil at en båt i denne størelsen skal forsvinne fra overflaten er som regel det at det går fort ønskelig...

Tar for lang tid med en avkappet 2" slange eller to og faren for å bli oppdaget er stor.

 

De som driver med slikt er ofte ikke i de skarpeste knivene i skuffen dog, så alt er mulig.

Håper synkeårsaken kommer frem snart når båten er hevet.

Mvh. SAP

Link to post

Det er noe som heter at tvilen skal komme tiltalte til gode...

De som ikke har noe tilgode foreløpig - er de luringene som kjørte båten med sprikende historier.

 

Og må si meg enig sap - med så tung båt er en grunkjenning i 20knop nok til å lage en halv kvadratmeter hull i bunn. Kamerat av faderen klarte å finne ut det med sin 40-foter...

 

Sannheten kommer for en dag - og inntil da kan vi la eier ha tvilen til gode.

Link to post

Mange muligheter her.. det kan tenkes at eier har jobbet litt med båten på dagen, skiftet en slange eller noe.. Så blir båten plutselig stjålet av noen.. Tilfeldig eller ikke(bestillingsverk)... intensjonen er at båten skal flyte lenge nok til den er på dypt vann og synke.. tyvene tar lettbåten og ror i land ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Og må si meg enig sap - med så tung båt er en grunkjenning i 20knop nok til å lage en halv kvadratmeter hull i bunn. Kamerat av faderen klarte å finne ut det med sin 40-foter...

Det stemmer ihvertfall ikke med påstanden "vi vet ikke hvorfor båten sank" ;-)

 

Ellers virker det noe hasardiøst ut å utføre en slik operasjon med vilje og vitende ... i allefall uten sikkerhetsbelter ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Sitter man på fly i 7 knop fylles det mye vann i bunnen før du merker det. Og når du merker det har strømmen kortsluttet så det lenser ikke. Og plutselig er lensehullet til akterdekket under vann. Da går det ganske fort å få en slik skute under vann.

 

Synes det blir for dumt å spekulere / antyde forsikringssvindel på det nåværende tidspunkt

Link to post

Er en rekke skjær mellom skipsleia og "snekkeleia" utenfor Ula som ikke er merket. Om det er flatt hav og dårlig sikt, eller manglende utkikk/navigering/høy fart kan jeg lett se for meg at det er mulig å rive bunnen av båten.

Sitter man på fly i 7 knop fylles det mye vann i bunnen før du merker det. Og når du merker det har strømmen kortsluttet så det lenser ikke. Og plutselig er lensehullet til akterdekket under vann. Da går det ganske fort å få en slik skute under vann.

... båten er stor og tung, men allikevel - er det virkelig mulig å grunnstøte og slå hull på båten uten at man merker det? Dersom de anholdte merket at de gikk på et skjær, ville de vel ha kunnet si "vi sank fordi vi gikk på et skjær", og ikke "vi vet ikke hvorfor båten sank". Dersom det er forsikringssvindel og de gikk på et skjær med vilje og vitende, så ville de også unisont ha kunnet svare "vi gikk på et skjær".

 

På den andre siden, dersom det er forsikringssvindel, så ville det vel ha vært litt smartere å senke den natterstid, litt lengre unna folk og på litt dypere vann, uten tente lanterner.

 

Menja, lett å sitte her og synse. Vi blir neppe smartere av dét, bare eldre ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Båten er hevet og det burde være rimelig greit å finne ut om båten har gått på grunn og sunket, eller om det er en teknisk feil som har gjort dette, eller om båten sank på grunn av en menneskelig assistert handling..

 

Men trøsten er jo at eieren har fått tilbake båten sin og det er jo positivt for eieren

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ikke mye båt å få igjen synes jeg.

 

Tipper de rett og slett har kjørt på grunn. Veldig urent i det området som skrevet tidligere.

Hadde vært interessant å sett den under. Jeg tipper aksler, P-braketter og ror har fått medfart.

 

Å senke den der så nærme land i dagslys med overlegg ville være å be om å bli tatt.

 

Hva hensikten med turen var og hvem som evt er skyldige i hva kommer nok for dagen etterhvert.

De tre som er varetksfengslet sliter med forklaringene sine. Det er sikkert.

Mvh. SAP

Link to post

Det kan jo hende, men såvidt jeg har hørt fra Sandefjord er det ingen skader.... kommer litt vann inn ved akseltettingen....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Dersom det er sant at det ikke er noen skader, så kan man jo lure på hvordan/hvorfor den gikk ned. Enten det er et uhell eller med vilje....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Når vi først driver kvalifisert gjettning;

En større "skade" eller brudd i eksosslange/utløp/rør/lydpotte vil sørge for et rimelig raskt tap av oppdrift.

Vannintrenging kombinert ved at motorens sjøvannspumpe "etterfyller" med vann (så lenge disse går da), vil kunne sørge for dette.

La oss håpe evnt. etterforsker finner naturlig forklaring, slik at andre kan lære å unngå tilfeller som dette.

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post

Er vel ikke unaturlig at kriminelle lyver, og har en lemfeldig omgang med sannheten... Tiden vil vise hvorfor båten sank, og i mellomtiden så kan medlemmene her på baatplassen gjøre de vi kan best, som er å synse om saken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...