Jump to content

P45 sunket utenfor Larvik

Marida

Recommended Posts

Sandefjords Blad har stort sett kopiert fra denne artikkelen: http://www.op.no/nyheter/article6832314.ece

Og som stort sett tb.no Tønsbergs Blad har kopiert fra.. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Husker du snakket om og støpe ny badeplattform.

På denne er det lagd ny. Kansje mulighet til og kjøpe den vist båten ikke blir byggd opp i gjen. ;)

He he.. den enes død den andres brød.. ja hvorfor ikke...har vært inne på tanken.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

El. syklet en tur ut på Framnæs.

Båten var inne i verkstedhallen.

Etter hva jeg kunne se fra utsiden av porten, har båten ikke vært på grunn.

Begge propellene og aksler sto der de skulle være og var hele .

Kunne heller ikke se noen skrogskader, så dog ikke baugen.

Da er det bare å spekulere videre på årsaken til at båten har gått ned.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har du noe personlig forhold til denne båten eller eieren siden du er er så nysgjerrig.. ?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Fra de som hevet båten er det visstnok rapportert "ingen ytre skader", og det Mariell forteller bekrefter vel det. Uansett hvilken vei dette går, så er det en pussig sak og en masse spørsmål melder seg...

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Uansett hvilken vei dette går, så er det en pussig sak og en masse spørsmål melder seg...

De fleste slike saker er pussige inntil alle fakta kommer på bordet. Jeg for min del synes det er en uting å insinuere at det kan være ugler i mosen i en slik sak åpent på nettet, særlig i dette tilfellet der både båt og eier er lett identifiserbare. Det er ikke dumt å tenke på at alt vi skriver her er fritt tilgjengelig for alle på nettet, ikke bare for en liten gjeng med entusiaster som duskuterer seg imellom. Så vent til vi vet hva årsaken er før dere begynner å fordele skyld. Pleease...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så vent til vi vet hva årsaken er før dere begynner å fordele skyld. Pleease...

Har da slettes ikke fordelt noe skyld....??? Jeg skrev; "Uansett hvilken vei dette går..." Det betyr faktisk at jeg er åpen for alle utfall....

Sb.no: "Politiets etterforskere tok en første titt på havaristen samme kveld.

- Vi foretok foreløpige undersøkelser. Det er ingen skader på båten. Derfor er det ikke noe som tyder på at den har gått på et skjær, sier krimsjefen.

Hun sier det fortsatt er uklart hvorfor båten tok inn vann, men det kan tyde på at vann har kommet inn via motorkassa. Torp Nilsen utelukker likevel ikke at nærmere undersøkelser senere skulle påvise mindre sprekker eller skader.

Politiets etterforskere vil sammen med forsikringsselskapet gå båten nærmere etter i sømmene."

Fra samme artikkel i SB.no

"Har lagt ned mye arbeid

- Veldig synd, sier eieren om at båten hans havarerte. Han skjønner ikke hvorfor denne båten gikk ned nå.

Selv har han brukt båten mye i sommer, både hele fellesferien og i sommer. Da har han ikke opplevd noe som skulle tilsi at den skulle ta inn vann.

Båten ble kjøpt brukt i Bergen. Eieren sier han har brukt mye tid på å oppruste båten siden 2007.

- Jeg har lagt ned veldig mye i denne båten. Nærmere ett årsverk har jeg brukt i arbeidstimer, anslår han. Han tilføyer at han derfor på langt nær får igjen for det han har lagt ned i båten.

Den videre gangen i denne saken overlater han til politiet og forsikringsselskapet.

Fagkonsulent Jan Egil Hektoen i Gjensidige opplyser at båten fra 1990 har en verdi på mellom én og to millioner kroner.

Sikrer verdiene

Hevingen ved Ula gikk så bra at havaristen ble slept direkte til Sandefjord. Hektoen i Gjensidige roser Stavern Dykkersenter for jobben de gjorde.

- Nå er det viktigste å sikre verdiene, å få tømt, vasket og tørket båten, sier fagkonsulenten. Han sier første prioritet er å rense og få start på motorene, for å sikre at de ikke blir mer ødelagt.

Cabincruiseren har to Volvo Penta dieselmotorer på drøyt 400 hestekrefter hver.

- I det aller fleste tilfeller går det bra med motoren, sier Hektoen.

Han sier de først om et par uker kan si noe mer om båtens videre skjebne etter tyveriet/havariet.

- Det er trist, for dette var en veldig flott båt, tilføyer fagkonsulenten."

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Avhenger veldig av hvem som har fikset og satt den istand og i hvilken grad saker og ting er byttet. Båten til pappsen gikkk ned en jul (andre juledag) for ørten år siden. Der ble ikke det elektriske kabelsystemet byttet. Å herre Jemini, jeg skrudde strøm på den båten i alle de etterfølgende år. Kapping av kabelender, bytting av korte strekk, hovedstrømbrytere som ga seg etter et par år, pumper som døde etter et par år. Motorene ble helt ok. Instrumentene sleit litt etter en stund. Lamper osv holdt seg egentlig ok, hornet ga seg året etter osv. Skjønner tegningen? Denne var nede 1 dag.

Husker godt forsikringsrepresentatnen kom bort og spurte: "Hvordan ser dere på dette? Ønsker dere forsikringssum eller båten reparert?" Pappsen kikket på han forundret og sa:"Jammen , vi må jo få båten istand? Vi skal jo på tur i sommer!" "Fint det", sa takstmann. "Der besto du første test på om du har senket den selv."

Plastmessig, luktmessig og generellt bruksmessig osv merket vi ingenting i årene som gikk etterpå. Men kablingen som helhet skulle vært skiftet.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Som regel betraktelig Mouche.

I praksis vil man alltid finne spor og senskader med mindre båten blir ribbet helt ned til tomt skrog slik den kom ut av forma og bygget opp som ny båt. Men det er ikke økonomisk forsvarlig å gjøre.

Mulig det kan stille seg litt anerledes på en eldre båt som dette som verdien uansett er relativ lav på om den får alt av teknisk/ elektrisk og interiør nytt. Kan egentlig ikke se at det vil lønne seg heller.

Motorene kan nok "reddes", men man vet aldri hva som kan dukke opp på en motor som har vært full av saltvann og kanskje gikk idet den gikk under.

Blir nok solgt som vrak til en med stort pågangsmot.

Mvh. SAP

Avhenger veldig av hvem som har fikset og satt den istand og i hvilken grad saker og ting er byttet.

Forstår det og derfor skrev jeg; ..behandlet og fikset etter alle kunstens regler." Med andre ord alt som bør skiftes blir skiftet og utført fagmessig av profesjonelle aktører.

Blir nok solgt som vrak til en med stort pågangsmot.

Min tanke også. Noen som husker hva eieren av Ibiza Helge Duus betalte for en stor Princess for noen år siden som sank på jomfruturen etter nærkontakt med moder jord i Arendalsområdet?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Husker godt forsikringsrepresentatnen kom bort og spurte: "Hvordan ser dere på dette? Ønsker dere forsikringssum eller båten reparert?" Pappsen kikket på han forundret og sa:"Jammen , vi må jo få båten istand? Vi skal jo på tur i sommer!" "Fint det", sa takstmann. "Der besto du første test på om du har senket den selv."

Da hadde nok jeg havnet i søkelyset hos denne takstmannen, for jeg hadde svart; ikke f... om jeg vil ha den tilbake!

Det er tross alt eier og ikke selskapet som skal leve med alt av problemer og senskader. Selskapet vil bare få saken ut av verden.

Jeg hadde nok hatt problemer med å få igjen en båt eller bil som var stjålet også. Man vet aldri hva den har blitt utsatt for. Flatt jern på kald motor, giringer på 3000 rpm osv. Ting kan funke der og da, men hva senere?

Mouche: Det var en Squadron 58. Ble aldri "hel ved" igjen og sett på som en sitron i markedet.

Det er alltid noen som går på bare prisen er lav nok.

Hørte noe om 3-4 mill, men det er bare løse rykter.

Samme med den V58 som ble kjørt opp på svabergene ved Fagerstrand. Få som vil ta i den med ildtang på tross av pris ned mot 1/3. Sistnevnte bærer store preg av slett reparasjon også.

Problemet er vel at ingen båter blir fikset opp etter alke kunstens regler, da det nok heller ville være mer lønnsomt å betale ut forsikringssummen eller gi eier en ny båt (om den var nesten ny).

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Mouche: Det var en Squadron 58. Ble aldri "hel ved" igjen og sett på som en sitron i markedet.

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant saken! Ser nå av avisoppslag fra en gang da at han kjøpte båten for 4,5 millioner, en båt som var verdt 12 millioner sekundet før den traff Moder Jord. Sier sitt om verdifallet på kort tid! :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke fant saken! Ser nå av avisoppslag fra en gang da at han kjøpte båten for 4,5 millioner, en båt som var verdt 12 millioner sekundet før den traff Moder Jord. Sier sitt om verdifallet på kort tid! :eek:

Det har nok ikke svart seg om man tar med alle utgifter til reperasjon samt hva den er verdt i markedet etterpå som en tidligere totalskadet båt.

Tipper prisen ble så lav til slutt at en med større lyst enn lommebok bet på :-)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...