Jump to content

Yamaha 60 FETO, hvilken årsmodell?

Sturee

Recommended Posts

Har kjøpt en yamaha 60hk Feto men klarer ikke finne ut alderen på den. Google søk viser bare mange amerikanske sider og stemmer ikke overens. I følge dem er dette en firetakter med manuell tilt fra 95. Etter det jeg har forstått har ikke betegnelsen feto noe å si med årsmodell. Er powertrim på den. Motoren er blå. Noen som vet om en side der jeg kan finne årsmodell ut ifra serienummer? Eller når disse byttet farge til grå?

FETO :

F = modellbetegnelse motor

E = el start

T = powertrim

O = oil injection

Ofte er også stammelengden med , slik at det blir L eller S tilslutt

Sjekk merkeskiltet på braketten , se etter en stemplet inn bokstav - den angir prod.år

Dette kan så sjekkes opp mot en tabell på marinshopen.se

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk for svar, har funnet ut av det nå :) Selger mente at FETO anga årsmodellen, der T var 1995. dette skjønte jeg ikke kunne stemme når jeg fant FETO modeller som var fra forskjellige år. søkte litt på hvor den koden skulle stå og var en liten bokstav, nesten usynlig nede på plata jeg ikke hadde sett, der sto det C, som sier at motoren er en 91 modell. begynner å bli gammelt...

choke solenoiden

ta av luftfilteret først , så ser du hvor denne skal inn, på høyresida av blokka sett forfra, strengen hektes inn på en tapp på chokearmen på den midterste forgasseren

her skal det også være et lite låseklips for å hindre at den ramler av igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Datelinen er blitt byttet ut ja, men ikke solgt enda :) Blir nok lagt ut for salg snart! Byttet den ut med en skibsplast 490 vs, mye mer båt enn datelinen. gikk unna og var utrolig god å kjøre, men ble lav, trang og upraktisk til mitt bruk. Men når det er sakt var det ikke mye som gjorde at det ble ny båt og ikke en 90hk til datelinen.

Nå får jeg se hvordan det blir med denne 60hken. testet den idag og gikk veldig bra, fikk 30 knop med to i båten og for tung propell (4300rpm på topp alene). Men samtidig hørtes det en litt rar lyd fra motoren som jeg ikke har hørt før, hørtes ikke veldig ille ut så mulig alt er greit, men kan høres ut som det er ett eller flere lager som har fått sitt... Selger har gått med på at jeg kunne få testet den på båt hjemme og heve kjøpet om noe ikke stemte, pratet med han i dag og nå skal vi få noen som har peiling til å høre på det, så blir det avgjort ut fra det.

30 knop er bra fart til bare å få 4300rpm - høres ut til at det står på 21" propell eller noe

På Weslingen min med samme motor så får jeg rett turtall med 19" std alu

lyden du hører , er det enslags høyfrekvent klirrelyd?

det kan være noe i båten som vibrerer , et hengsel - eller lokket i dekselet til autolubetanken. ta en sjekk rundt i båten når lyden oppstår

ville også få tatt en komp test for sikkerhets skyld

Fikk en yamahamekaniker til å sitte på en liten prøvetur, tok han ikke 1 minutt en gang før han kunne si at lagerene var årsaken til ulyden. Ringte til selger og sa at hvis jeg fikk tilbake 10 av de 15000 jeg betalte skulle jeg fikse det selv. men nå blir det at jeg hever kjøpet istedenfor, da han mente det var for lite. Så da blir det å lete videre etter motor :) Helst noe nyere også da disse problemene fort oppstår på motorer fra før 95...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...