Jump to content

Kärleken till båtar är evig

Gunga Din

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Faktisk både lengre og bredere enn den største tankeren jeg har vært på.

http://www.lardex.net/jahre/skip%20%282%29/jarmada_1976.htm

Kjedelig å ikke kunne gå fullastet da.

" Initially, she was forced to operate well under her maximum cargo capacity, as most ports certified to handle Triple E class vessels currently lack gantry cranes tall enough to fully load the ship."[11]

http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller_%28ship%29

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det var flere på over 500000,blandt annet denne serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/Batillus-class_supertankers

Så Batilus 30.Juni 1976 i Le Havre, den var svææær der den lå i ballast.

Fullastede T/T Jamunda på "kun" 2560000DTW var liten ved siden.

Men ingen var bredere enn T/T Jarmada.

Med sin bredde på 64.2 meter var hun verdens bredeste båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det noe nytt det her. Triple-E er ikke så mye større en Emma, men de har mer volum under vann. Og det har de fordi de er konstruert for slow-steam konseptet. De er ikke særlig raske. 19 knop. Ikke kommer de gjennom Panamakanalen heller. De bare laster en helvetes mengde containere.

Mærsk brant seg litt på B-klassen som var ferdig samtidig som verdensøkonomien fikk en nedtur og fuelprisene skjøt i været. De gikk rett i opplag.

bilde

Mærsk Boston. 36.5 knop, men bare 4200 containere.

Er jo litt kjipt at de ikke kan/kunne laste E båtene fulle med kontainere.

Kontainerkranene i havnene greide ikke å løfte høyt nok.

Regner med at fornyelse/modifisering av kranene er godt i gang i de faste annløpshavnene.

Nå må vel snart containerskips markedet være mettet.

forsvinner nok en del eldre opp på stranda i India etter hvert.

MEDLEM I KNBF

De flytende parkeringshusene er de styggeste båtene jeg ser.

sjøfuglen! Har du slått deg til ro på land, bli der. Livet på sjøen er noe helt annet nå, enn hva det en gang var. Absolutt ikke noe å trakte etter.

5 år igjen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Store båter, Ja

Effiktive transportörer, Ja

Men for en som seilte ute på 60-70 tallet er dette noe av de styggeste båter som finnes. Det er jo bare en stor haug med containere :nonod:

Ingenting slår de vakre linjeskipene/stykkgodsbåter som fantes da :thumbsup:

bilde

Lett å være enig der. Faren min var styrmann i Gränges på 60-tallet og senere kaptein i et lite norsk rederi som het Minibulk. Var ofte med om bord i skoleferiene. Husker naturlig nok mest fra turene på 70-tallet med Minibulk-båtene. Små skip på rundt 3.000 tonn hvis jeg husker riktig. Akkurat passe størrelser. Har mange gode minner fra havnene rundt i Østersjøen fra den tiden. Når jeg endelig får min egen lille snekke i løpet av vinteren vil to kikkerter som jeg har arvet fra ham bli plassert om bord. Samme type kikkerter som ble brukt på brua i Minibulk-skipene. :smiley:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...