Jump to content

Solgt båt - motorhavari i ettertid


Minien

Recommended Posts

Jeg solgte i sommer en 1979-modell båt med en 3 år gammel motor (fabrikkny) som hadde gått svært lite (ca. 10 timer). Jeg benyttet forbrukerrådets kontrakt for salg av fritidsbåter og huket av for "Selges som den står" samt at jeg informerte om de feil og mangler jeg visste om. To dager etter overtakelse hører kjøper en lyd fra motoren og informerer meg om dette. (Kjøper var med og prøvekjørte båten før salg og da var det ingenting feil). Dagen etter stiller jeg opp med en mekaniker for å prøve å finne feilen, siden jeg syns det hele var ganske flaut. Jeg hadde jo tross alt skrevet i annonsen at motoren var ny, og når den da ryker så kjapt etter overtakelse, så kommer jeg i et moralsk dilemma.

 

Første undersøkelse av motor resulterer ikke i noe - vi finner ingenting galt. Båten må på land og jeg informerer kjøper om dette og sier at vi står klare til å hjelpe til når det måtte passe for dem. Jeg hører ingenting på en uke og purrer opp kjøper. Får da tilgang til nøklene til båten og jeg får båten opp på land uten at kjøper er til stede. Har igjen med meg mekanikere. Tar av drev og sjekker det som sjekkes kan - finner fortsatt ingenting og konkluderer med at motor må ut. Informerer kjøper om dette, og kjøper stiller da med kranbil via en kompis for å få ut motoren.

 

Å løfte ut motor er det igjen jeg og mekaniker som gjør uten at kjøper er tilstede. Motor flyttes til verksted og demonteres. Blokka åpnes, og da finner vi ut at bærelagre og veiv er utslitt. Ingenting annet er feil. Etter å ha forhørt oss med eksperter på slike blokker, så er vi ganske sikre på at lagrene har vært for trange fra fabrikk. Tar kontakt med stedet der blokka er kjøpt, og får vite (visste det riktignok fra før, men det er lov å prøve seg..) at det ikke er garanti på motor siden den sitter i båt.

 

Så her sitter jeg, med en defekt, fabrikkny motor som sitter i en båt som egentlig er solgt. Deler må byttes, regner med en kostnad på ca. 4-5000 kroner. Da er det store spørsmålet - hvem skal betale dette?

 

Jeg opplyste om de feil jeg visste om, jeg har det skriftlig fra kjøper at det ikke var noen lyd i motor ved prøvekjøring. Jeg har forsøkt å løse det med å tilby min hjelp, og jeg har stilt opp med så mye som 4 mann for å hjelpe til, hvorav 2 er mekanikere.

 

Jeg har lest kjøpsloven og det som står der om "selges som den er". Det eneste som kan passe der er at objektet var i dårligere stand enn det skulle tilsies. Samtidig er det en skjult feil som jeg ikke hadde mulighet til å vite noe om.

 

Føler at jeg har havnet i et skikkelig dilemma... hva ville dere gjort, og hva tenker dere om situasjonen?

Link to post
Share on other sites

 

brannfakkel som tema du slenger ut, for her vil mange komme med sin egen fasit. Men for 4-5000 kr hadde nok jeg tenkt et forlik. Sett opp kostnaden for å få mekaniker til å fikse, målt mot kostnad på nye deler. Jeg synes du har opptrådd veldig ryddig, og vist at du tar ansvar.

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Tror som nevnt over her at jeg ville forsøkt meg på et forlik. Problemet for selger her er jo at feilen må ha vært der ved overtakelse. Selger visste ikke om det, men jeg tror han må ta det likevel....

 

Ellers kan jeg ikke forstå hvorfor du ikke skal kunne få dette på reklamasjon.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Synes du skal ta regningen evt 2/3 av den da slike kjøp blir regulert av kjøpsloven i tillegg til den avtalen dere sammen ble enige om.

 

Sånn som jeg leser kjøpsloven har kjøper en reklamasjonsfrist på 2 år – det vil si adgang til å klage på forholdet ved båten til selger.
Det er i tillegg et krav at kjøper må reklamere innen rimelig tid etter å ha oppdaget eller burde ha oppdaget mangel/feil ved båten.
Et annet vilkår er at mangel/feil må kunne føres tilbake til kjøpstidspunktet, og det er vel mest sannsynelig i din sak uten at du har s
krevet hvor mange timer motoren er kjørt av ny eier etter overtagelse.

 

Utgangspunktet er at kjøper overtar en betydelig del av risikoen for en gjenstands tilstand når en velger å kjøpe brukt.
Dette betyr at feil som oppstår, og som kjøper må regne med på bakgrunn av båtens alder, tilstand, avtalte klausuler, generell allmenntilstand med mer, ikke gjør selger ansvarlig.
Du kan ikke holdes ansvarlig for noe kjøper kjente eller burde kjenne til ved kjøpet. Dette gjelder for eksempel feil og skader som kjøper ved selvsyn burde ha sett dersom han tok
seg god tid til forundersøkelse, herunder foretok prøvekjøring.

Videre må feilen ikke skyldes at kjøper har utsatt båten for feilbruk, manglende vedlikehold, selvpåført skade eller være et resultat av normal forventet slitasje for nettopp denne motoren.

 

Hvis feilene derimot er unormale, ekstraordinære eller på andre måter er feil som kjøper ikke kunne regne med, kan du som selger være ansvarlig.
Eksempler her kan være større skader på motor og drev, eller at båten ikke har de spesifikasjoner som er opplyst av selger. Uriktige opplysninger om årsmodell etc.

 

I tillegg er det også å betrakte som en mangel dersom selger bryter bestemmelser i den inngåtte kjøpsavtalen. Svært ofte selges gjenstander med klausuler ”som forevist”/”som den står”.
En slik klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller båten er i en vesentlig dårligere stand enn kjøper
måtte forvente (ut fra blant annet prisen) kan det likevel foreligge en mangel som gjør at kjøper kan reklamere til selger.

 

Selger har normalt rett til å kunne utbedre en mangel for egen regning. Dersom mangelen ikke rettes innen rimelig tid etter at kjøper reklamerte,
vil kjøper kunne kreve prisavslag eller heve kjøpet. Heving forutsetter at kontraktsbruddet er vesentlig.

 

På generelt grunnlag kan en si at jo lavere kjøpesummen er sammenlignet med markedsprisen, desto mer skal det til før vesentlighetskravet er oppfylt. Her vil det ofte være viktig å få en nærmere avklaring fra nøytral sakkyndig

 

Mvh med en som har stått der som uheldig kjøper, men med en rederlig selger som gjorde opp

Link to post
Share on other sites

Kinky sak dette, men om kostnaden for ny veiv og bærelagre kun er 4-5000 så hadde jeg tatt kostnaden mot kjøper selv på egen kappe.. Du har solgt noe til kjøper som er som nytt og ikke som det står, mest sannsynlig med oppgitt timetall til 10 timer.. Garantien på motoren er sikkert utløpt, siden den er 3 år gammel men reklamasjonsretten har du fortsatt til det firma som solgte motoren

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som ble sagt (jeg har vært i kontakt med både Minges og Sarpsborg motor angående temaet) er at når man kjøper kun blokka (dette er i prinsippet bilblokker, Chevy 350 small block), så har man unngått HK-avgiften på motoren. De sa også at det er GM USA som har bestemt at det ikke skal være garanti hvis blokkene settes i båt. Vi fikk beskjed når motoren ble kjøpt at det var slik det var, og jeg får også den beskjeden nå i ettertid, så der kommer jeg nok ingen vei. Men jeg har imidlertid tenkt å legge litt press på dem, for garanti eller ikke, så skal ikke sånt skje med en ny motor!

Link to post
Share on other sites

Men jeg har imidlertid tenkt å legge litt press på dem, for garanti eller ikke, så skal ikke sånt skje med en ny motor!

 

Er det en GM blokk beregnet for bil, så har den antagelig ikke "4 bolt" feste for bærelager, da vil det kanskje skje det som har

skjedd att veiv lager ryker. Det er større belastning i en båt og alle "båtblokker" har 4 bolt. Boltene kan strekkes og det blir feil på lagerene. Skeivt, feil smøring

osv.

Skal du bytte må du iallefall bruke en "4 bolts" blokk. Du får det hos en amcar bilopphugger, be om en truck blokk, men det er fortsatt en bilblokk.

De marin blokkene jeg har sett har garanti, de er beregnet for båt.

Det er mange andre forskjeller på en marin kontra bil blokk. Vannpumpe er gjerne med rustfritt bak deksel, kamaksel er forskjellig med

effektkurve tilpasset kontinuerlig gange, motor har og flere hk, i V8 er det ca 180hk i bil og 260hk i båt .Mulig toppene har andre ventiler og

mer kompresjon.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Det virker som om du har satt i en bilmotor da, og visste kjøperen det eller fikk han bare greie på at det var ny motor i den?

 

Garanti og reklamasjon er to ulike ting. Reklamasjonretten gjelder i 5 år på slike ting. Men dersom man har satt en bilmotor(-blokk) i en båt, uten at dette er godkjent av produsent, kan produsent hevde at motoren ikke er brukt slik som forutsatt, og da kan retten til å reklamere falle vekk. Hvis noen andre har gått god for at dette er greit, må man prøve seg med reklamasjon mot dem. Men for å vinne fram vil jeg da tro det må være en årsakssammenheng slik at det er bruken i båt som har ført til motorhavariet.

Virker som advokatmat dette. Men en advokat svir fort av mer enn 4-5000 kroner.

Tror uansett at Fru Jacobsen setter fingen på det sentrale og avgjørende poenget her. Hvis ikke kjøper ble gjort kjent med at dette er en ustandard båtmotor, må selger ta ansvaret.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg bare gir opp hele greiene, jeg.

 

Kjøper ble informert om at motoren ble kjøpt i deler, dvs blokk som ble marinisert i ettertid. Jeg kunne bare videreformidle det jeg visste fra da jeg eide båten sammen med min eks - det var han som ordnet alt sammen.

 

Dette er en båt som jeg da måtte kjøpe eksen ut på for å videreselge den. Slik som det ser ut nå, så kommer jeg til å tape penger i forhold til det jeg måtte kjøpe ut han for.

 

Da er vel det beste bare å ta tilbake båten for salgssummen og heller bruke den selv. Jeg kjører uansett ikke i mer enn 5 knop, så motoren vil holde etter overhaling. Dersom motoren uansett ikke vil holde ved hard kjøring, så er det jo ingen vits i å fikse det for kjøper. Lyden kom etter at kjøper hadde kjørt båten hardt i bortimot en time, og jeg vil tro at han som kjøpte båten ikke er interessert i å drive med 5-knops kjøring.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at det å ta tilbake båten er det enkleste ja. Kjøper høres ut til å være en som er i stand til å kjøre i stykker hva som helst, å kjøre en 10 timer gammel motor hardt i en hel time er jo bare idioti. Om du fikser den for ham nå så klarer han sikkert å kjøre den i stykker igjen snart. Selg den heller til noen som vet hvordan en motor skal behandles!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, så har man vel lov til å marinisere en motor privat uten å betale avgift.

 

Det er vel motorens tilstand i innførselsøyeblikket som avgjør om det skal betales avgift. Så om den er importert som en bilmotor, og ikke selges som en del av et byggesett til båtmotor, så kan jeg marinisere så mye jeg vil selv uten å måtte betale avgift.

Redigert av Minien (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet, så har man vel lov til å marinisere en motor privat uten å betale avgift.

 

Det er vel motorens tilstand i innførselsøyeblikket som avgjør om det skal betales avgift. Så om den er importert som en bilmotor, og ikke selges som en del av et byggesett til båtmotor, så kan jeg marinisere så mye jeg vil selv uten å måtte betale avgift.

Mulig du har rett. Hva mener du med "motorens tilstand i innførselsøyeblikket"?

 

Men er denne importert som bilmotor og at man da betalte HK-avgift så er det vel greit. Dog har jeg jeg hørt om endel tilfeller der man har marinisert en industrimotor og satt denne i båten, og på denne måten unngått HK avgift. Tror ikke det er like greit.

Link to post
Share on other sites

Synes du har opptrædt så ryddig at du fremstår som en "drømme selger". iden du kjenner mekaniker som helt sikkert kan ta dette får du sikkert gjort det billig.

Uansett, gå til kjøper, tilby han halvparten eller drit i det. Han har kjøpt båten i den stand den var på salgstidspunktet. Du kunne jo egentlig bare drite i det og latt det blitt som det var.

 

Moralsk dilemma my ass. Har du opptrådt slik du sier så er ikke dette din feil. Egentlig kan kjøper være glad han får deg med på halvparten. Du kunne bare drite i alt. Der har kjøperen din alternativet.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Er det en GM blokk beregnet for bil, så har den antagelig ikke "4 bolt" feste for bærelager, da vil det kanskje skje det som har skjedd att veiv lager ryker.

Det er større belastning i en båt og alle "båtblokker" har 4 bolt. Boltene kan strekkes og det blir feil på lagerene. Skeivt, feil smøring osv.

Skal du bytte må du iallefall bruke en "4 bolts" blokk. Du får det hos en amcar bilopphugger, be om en truck blokk, men det er fortsatt en bilblokk

 

Forskjellen på 4 bolts og 2 bolts blokker er sterkt overdrevet, og jeg kan nærmeste garantere at det ikke har noe med saken å gjøre da en 2 bolts blokk holder helt fint opp til minst 400hk, og ble mye brukt av både MerCruiser og Volvo uten problemer, slik at alle marinemotorer er ikke 4 boltet, tvert i mot.

 

En motorblokk til en bil og en båt med GM350 er helt like, det finnes ingen forskjell utover at saltvannskjølte motorer har rustfrie innlegg i pakningene og frostpluggene er av messing.

 

Kamakselen skal være annerledes i følge GM, men etter å ha åpnet en del V8'ere og V6'ere så er det etter min erfaring ofte akkurat de samme kammene på båtmotoren som det er på de motorene som er beregnet for "truck", med akkurat de samme delenumrene, selv om det i følge GM skal være en kam med en litt annen kurve i båtmotorer, spesifikasjonene er som følger :

 

Automotive Chevy: (called a 929) Duration: 195/205 (I/E) @ 0.050

Flat Tappet lift: 0.390/0.410 (I/E)

Lobe Separation: 112 degrees

 

Marine Chevy: Duration: 200/212 (I/E) @ 0.050

Lift: 0.400/0.410 (I/E)

Lobe Separation: 110 degrees.

 

Det at kamakslene ofte er de samme, skyldes at forskjellen er så minimal at mariniseringsfirmaene (les: Volvo og Merc) ofte bare kjøper long blokker rett av samlebåndet uten noe spesielt dilldall og setter på et klistremerke og gnistsikre komponenter og marine eksos, og baddabing....båtmotor.

 

Når det kommer til saken, så har dette vært diskutert opp og ned i flere år her på forumet, og min mening er at solgt er solgt, og du kunne umulig vite at motoren skulle havarere og at ramme og rådelager var dårlige på en relativt ny motor, og således er det kjøpers risiko som tross alt har kjøpt en brukt båt, og på brukte båter kan hva som helst ryke når som helst, og i langt større grad enn på brukte biler.

 

Nå har vel loven vist seg å være noe uenig, og "selges som den står" betyr nærmest null niks hvis jeg har forstått det riktig, men hadde det vært meg ville jeg nok bare latt kjøper ordne dette selv, eventuelt ventet til jeg ble innkalt i forliksrådet for å ta saken der, og se hvordan det går. Du kan umulig ende opp noe særlig verre enn at du må ta tilbake båten eller betale det reparasjonen koster, noe du uansett virker villig til å gjøre, og i beste fall kommer du av det med et forlik eller uten ansvar i det store hele.

 

Jeg ville kalt det uvettig bruk, og lagt ansvaret på kjøper, og ut i fra den innsatsen du allerede har lagt i ordne opp i dette uten at kjøper virker til å være særlig involvert så ville jeg tro at det beste du gjør er å bare spille ballen over til kjøper som eventuelt må bestemme hva han gjør videre.

 

Det rettslige kan sikkert Skipper Worse svare bedre på, og en telefon til han er nok ingen dum ide før du gjør noe mer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...