Jump to content

plutselig tap av oljetrykk Mercruiser 5,7 V8

jensemann2

Recommended Posts

Her om dagen var jeg ute og kjørte. Hadde kjørt en liten time i marsjfart ca 3500 RPM, og mot slutten av turen kjørte jeg opp på max turtall. Da jeg hadde kjørt full fart i 1 minutt datt oljetrykket til null og alarmen gikk.

Jeg stoppet umiddelbart motoren og peilet oljen. Oljestanden var ok, litt over minimum på stikka. For sikkerhets skyld fylte jeg opp til max merket. Da jeg startet igjen var alt ok og motoren har fungert problemfritt siden det. (10 timer)

Oljetrykk har alltid vært rundt 20 PSi på varm motor på tomgang og 40 PSI på marsjfart.

Noen formening om hva dette kan skyldes?

Jeg har også et uforklarlig forbruk av kjølevæske, ca 1 liter på 10 timer forsvinner fra exp-tanken (kun når motor går)

Jeg skal av riserne og sjekke om det lekker i pakningene der, men jeg tror ikke det er der, da jeg nettopp har byttet pakninger og brukt godt med Permatex imellom. Hvis det er hull på en sylinderforing vil jeg vel kunne sjekke det ved å ta en kompresjonssjekk, men det kan vel også være tæret hull i inntaksmanifolden? Det er også litt svart sot i ekspansjonstanken, og det lukter eksos av den, men det bobler ikke i slangen når jeg kjører.

Motoren har vært saltvannskjølt tidligere, den er fra 1996 men har ligget ved en brygge i ferskvann/brakkvann stort sett hele livet.

Jeg kan i det minste garantere at det ikke er hull i en sylinderforing da den motoren ikke har foringer, og det er også lite sannsynlig at det er hull i innsuget.

Dersom kjølevannet forsvinner fra ferskvannssiden ville jeg tippet lekkasje i varmeveksler eller toppakningssbrudd, men det kan være andre ting også, vanskelig å si ?

Når oljetrykket plutselig faller til null ved maks turtall, så er motoren enten sekunder fra å skjære seg, eller du har en elektrisk feil, sannsynligvis det siste, og det er vel enten dårlig kontakt i en ledning eller sensorfeil.

Redigert av adeneo (see edit history)

ok, ja jeg visste egentlig at den ikke hadde sylinderforinger, formulerte meg bare litt feil. Vannkappe heter det vel? Varmeveksleren er helt ny, toppene ble overhalt og montert for 3 år siden. Eksoslukt og svart rusk i kjølevannet kan vel tyde på toppakning likevel?

Elektrisk feil høres jo betryggende ut sånn sett. Får gå over koblingene og evt koble til et manuelt manometer. Hvis jeg tar en kompresjonssjekk på alle sylindrene vil jeg vel få utslag hvis det er toppakningslekkasje? Og hvis det er ok der må det vel være enten i skjøten mellom riser og manifold, eller innsuget? (Lekkasje i varmeveksler ville vel ikke gitt eksos i kjølevannet? )

Siden du fikk både alarm og null på indikatoren antar jeg at oljetrykket faktisk forsvant, dette er ikke bra. Smøresystemet på en sånn motor er temmelig enkelt, det går kanaler til veivakselens bærelager og videre gjennom veiva til rådelagrene og det går kanaler til kamakselen og løfterne. Løfterne lekker olje opp igjennom støtstengene slik at vippetøyet smøres. Litt av returoljen som renner ned igjennom galleriet treffer registerkjedet. Oljen som kommer ut av bære- og rådelagrene spruter rundt og smører sylinderveggene. Hvis du mister oljetrykket pga for lite olje lurer jeg på om peilepinnen er riktig eller om motoren er full av slam.

Du høres ut som en riktig kaldsmed. Hvis du har tenkt å berge den motoren så tar du den ut av båten og sjekker lagrene og bytter toppakningene. Den sugesila på oljepumpa går ikke tett av litt småslam. Hverken lagere, pakninger, ny oljepumpe med sugesil eller stempler med ringer koster særlig mye til en sånn motor. Tap av oljetrykk på fullgass betinger full inspeksjon der jeg kommer fra.

For å løfte ut motoren må du:

-koble fra plussledning på starter, minusledning på bellhousing, multikontakt, ledninger til trimpumpe og drevtiltsensor og evt. mercathode.

-ta av bensinslange og beskytte denne mot søl og fremmedlegemer.

-ta av drevoljemonitor (oljebeholder) fra brakett på motor og legg denne ned i bånn.

-ta av evt. servopumpe og varmeksler til denne.

-skru av drevet.

-ta av vannslangen fra transom og eksosmuffer og-bend.

-ta av muttere og skiver på fremre motorfester og to bolter med skiver og hylser som holder bellhousing fast til indre transom.

-ta av eventuelle deler som er i veien for utheising som f.eks. fordelerlokk, forgasser, nedre reimhjul, dynamo, sjøvannspumpe hvis du har Bravo drev. Så er det bare å heise motoren med egnet utstyr opp fra fremre motorfester så er den løs. Det finnes en plate med løfteøye som kan monteres der forgasseren skal sitte, men det går an med annet utstyr også. Lykke til.

Hei.

Jeg opplevde oljetrykkfall på en lik motor. Der hadde oljepick upp blitt trykket opp pga transportør hadde sikkert satt motor på bunnpanna. Hadde ut motor 3 ganger før jeg fant ut feilen. Der datt trykket til 0.8 bar etter 5 minutter kjøring. Fikk justert ned pickupp til 1.2cm over bunnpanne så ble det bra, men tror motor fikk en hard innkjøring så den skal i garasjen invinter for en sjekk. Har kjørt 90 timer og har mistet ett bar i oljetrykk og har forbruk av olje..

• 3 uker senere...

Litt feil tenning og mager justert forgasser og uten oljekjøler som helt utrolig et uorginalt på de fleste v8 bensin.så er det null problem å svi olja oppi 160 grader og da detter trykket masse . min erfaring er att olje mengden er alt for liten i forhold til motoren. Jeg monterte oljekjøler og flyttet fram oljefiltet fikk da plass til nesten 9 liter olje. Har nå stabil temp på 80 grader uansett vannski eller dorging

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...