jensemann2 Startet 29.August.2013 Link til dette innlegget Startet 29.August.2013 Her om dagen var jeg ute og kjørte. Hadde kjørt en liten time i marsjfart ca 3500 RPM, og mot slutten av turen kjørte jeg opp på max turtall. Da jeg hadde kjørt full fart i 1 minutt datt oljetrykket til null og alarmen gikk. Jeg stoppet umiddelbart motoren og peilet oljen. Oljestanden var ok, litt over minimum på stikka. For sikkerhets skyld fylte jeg opp til max merket. Da jeg startet igjen var alt ok og motoren har fungert problemfritt siden det. (10 timer) Oljetrykk har alltid vært rundt 20 PSi på varm motor på tomgang og 40 PSI på marsjfart. Noen formening om hva dette kan skyldes? Jeg har også et uforklarlig forbruk av kjølevæske, ca 1 liter på 10 timer forsvinner fra exp-tanken (kun når motor går) Jeg skal av riserne og sjekke om det lekker i pakningene der, men jeg tror ikke det er der, da jeg nettopp har byttet pakninger og brukt godt med Permatex imellom. Hvis det er hull på en sylinderforing vil jeg vel kunne sjekke det ved å ta en kompresjonssjekk, men det kan vel også være tæret hull i inntaksmanifolden? Det er også litt svart sot i ekspansjonstanken, og det lukter eksos av den, men det bobler ikke i slangen når jeg kjører. Motoren har vært saltvannskjølt tidligere, den er fra 1996 men har ligget ved en brygge i ferskvann/brakkvann stort sett hele livet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 (redigert) Jeg kan i det minste garantere at det ikke er hull i en sylinderforing da den motoren ikke har foringer, og det er også lite sannsynlig at det er hull i innsuget. Dersom kjølevannet forsvinner fra ferskvannssiden ville jeg tippet lekkasje i varmeveksler eller toppakningssbrudd, men det kan være andre ting også, vanskelig å si ? Når oljetrykket plutselig faller til null ved maks turtall, så er motoren enten sekunder fra å skjære seg, eller du har en elektrisk feil, sannsynligvis det siste, og det er vel enten dårlig kontakt i en ledning eller sensorfeil. Redigert 29.August.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 ok, ja jeg visste egentlig at den ikke hadde sylinderforinger, formulerte meg bare litt feil. Vannkappe heter det vel? Varmeveksleren er helt ny, toppene ble overhalt og montert for 3 år siden. Eksoslukt og svart rusk i kjølevannet kan vel tyde på toppakning likevel? Elektrisk feil høres jo betryggende ut sånn sett. Får gå over koblingene og evt koble til et manuelt manometer. Hvis jeg tar en kompresjonssjekk på alle sylindrene vil jeg vel få utslag hvis det er toppakningslekkasje? Og hvis det er ok der må det vel være enten i skjøten mellom riser og manifold, eller innsuget? (Lekkasje i varmeveksler ville vel ikke gitt eksos i kjølevannet? ) Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Enig med Adeneo, vil holde en knapp på det elektriske. Olje pumpen er vel egentlig en enten eller greie. Enten virker den, ellers så virker den ikke. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Siden du fikk både alarm og null på indikatoren antar jeg at oljetrykket faktisk forsvant, dette er ikke bra. Smøresystemet på en sånn motor er temmelig enkelt, det går kanaler til veivakselens bærelager og videre gjennom veiva til rådelagrene og det går kanaler til kamakselen og løfterne. Løfterne lekker olje opp igjennom støtstengene slik at vippetøyet smøres. Litt av returoljen som renner ned igjennom galleriet treffer registerkjedet. Oljen som kommer ut av bære- og rådelagrene spruter rundt og smører sylinderveggene. Hvis du mister oljetrykket pga for lite olje lurer jeg på om peilepinnen er riktig eller om motoren er full av slam. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Hmm, kan være at sila tettet seg da? Jeg får ta en motorvask ved oljeskift. Erstatte en liter olje med en liter diesel og kjøre et par minutter på tomgang kanskje? Går vel ikke an å ta av bunnpanna uten å ta ut motoren? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Du høres ut som en riktig kaldsmed. Hvis du har tenkt å berge den motoren så tar du den ut av båten og sjekker lagrene og bytter toppakningene. Den sugesila på oljepumpa går ikke tett av litt småslam. Hverken lagere, pakninger, ny oljepumpe med sugesil eller stempler med ringer koster særlig mye til en sånn motor. Tap av oljetrykk på fullgass betinger full inspeksjon der jeg kommer fra. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Men merkelig at det kom så plutselig, og at problemet forsvant igjen med en gang.. Hadde lagrene vært slitt skulle vel problemet vedvart? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Hva var det som gjorde at oljetrykket kom tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Er giver for instrument og akustisk alarm samme giver, eller? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Jeg stoppet, peilet oljen, fant ut at nivået var litt over minimum, etterfylte til max merket for å være sikker, startet igjen, og da var oljeteykket tilbake. Så da vet jeg jo ikke om det var etterfylling eller restart som førte til at trykket kom tilbake.. Er det vanlig at peilepinnen er feil på disse? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Oljepickup kan ha fallt av, ev. lekkasje på røret? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Da må bunnpanna av... Må vel ut med motor også da? :( Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Ja, oljepickupen er presset inn i pumpa og kan løsne. Da mister du trykket straks oljenivået er likt som der røret er festet. Jeg har aldri hørt om tap av oljetrykk som en feil som "går seg til". Det er superenkelt å løfte ut motoren av en sånn båt. Ikke noe å grue seg til. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Kan jo pumpe ut litt olje igjenn og ta en rask prøvestart i noen sekunder og se hva som skjer? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Er det noen som har en "bruksanvisning" for hvordan jeg løsner motoren for å heise den ut? Skrur vel av drevet og drar ut akslingen, samt løsner alle kabler og fremre motorfester. Men hvordan er motoren festet i bakkant? må jeg skru av gimal housing også? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 En annen årsak til plutselig oljetrykkfall kan være hvis du går i større bølger eller gjør en krapp sving samtidig som det er lite olje på motoren. En gammel bil jeg hadde brukte mye olje, og i krappe svinger lyste oljetrykklampen når det var på tide å etterfylle . Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 For å løfte ut motoren må du: -koble fra plussledning på starter, minusledning på bellhousing, multikontakt, ledninger til trimpumpe og drevtiltsensor og evt. mercathode. -ta av bensinslange og beskytte denne mot søl og fremmedlegemer. -ta av drevoljemonitor (oljebeholder) fra brakett på motor og legg denne ned i bånn. -ta av evt. servopumpe og varmeksler til denne. -skru av drevet. -ta av vannslangen fra transom og eksosmuffer og-bend. -ta av muttere og skiver på fremre motorfester og to bolter med skiver og hylser som holder bellhousing fast til indre transom. -ta av eventuelle deler som er i veien for utheising som f.eks. fordelerlokk, forgasser, nedre reimhjul, dynamo, sjøvannspumpe hvis du har Bravo drev. Så er det bare å heise motoren med egnet utstyr opp fra fremre motorfester så er den løs. Det finnes en plate med løfteøye som kan monteres der forgasseren skal sitte, men det går an med annet utstyr også. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Hei. Jeg opplevde oljetrykkfall på en lik motor. Der hadde oljepick upp blitt trykket opp pga transportør hadde sikkert satt motor på bunnpanna. Hadde ut motor 3 ganger før jeg fant ut feilen. Der datt trykket til 0.8 bar etter 5 minutter kjøring. Fikk justert ned pickupp til 1.2cm over bunnpanne så ble det bra, men tror motor fikk en hard innkjøring så den skal i garasjen invinter for en sjekk. Har kjørt 90 timer og har mistet ett bar i oljetrykk og har forbruk av olje.. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 (redigert) Kan det tenkes at motoren i utgangspunktet er montert med for bratt installsjonsvinkel. Hvis båten reiser seg ekstra med fullt pådrag kan dette være en forklaring på hendelsen. Redigert 31.August.2013 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Nei, oljepumpen sitter montert på bakerste bærelagerbukk og bånnpanna skråner bakover mot denne. Det er noe feil hvis du mister oljetrykk med oljenivået innenfor normalstand. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Nå har det blitt værre, oljetrykket er på Ca 40 psi ved marsjfart, men når motor er varm og på tomgang går alarmen av og til. Da er nåla nesten på null(4-5 psi) gasser jeg på litt går den raskt opp igjen. Kan det hjelpe å bytte fra 10W30 til 25W40 olje? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 har du oljekjøler? Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Litt feil tenning og mager justert forgasser og uten oljekjøler som helt utrolig et uorginalt på de fleste v8 bensin.så er det null problem å svi olja oppi 160 grader og da detter trykket masse . min erfaring er att olje mengden er alt for liten i forhold til motoren. Jeg monterte oljekjøler og flyttet fram oljefiltet fikk da plass til nesten 9 liter olje. Har nå stabil temp på 80 grader uansett vannski eller dorging Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2013 Er ikke motoroljekjøler på denne nei, kun servooljekjøler. Skal se på motoren i helga, prøve å feilsøke litt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.