Jump to content

plutselig tap av oljetrykk Mercruiser 5,7 V8

jensemann2

Recommended Posts

• 8 måneder senere...

Oppdatering: jeg har ikke hatt ut motoren, byttet olje og filter i fjor høst. Har nå kjørt 4 timer i år og ikke merket noe unormalt. Oljetrykket er 40 psi på marsj og 20 på tomgang. Det var altså denne ene gangen i fjor at trykket forsvant helt. Det eneste er at det tikker i motoren av og til (ventilene?). Det er kun på tomgang, forsvinner med en gang jeg gir litt turtall. Kan ventilene justeres på denne?

Ja, ventilene kan justeres på en GM350.

Det er vel en noe unyansert forklaring Adeneo? Disse motorene har hydrauliske ventilløftere som altså fjerner valve lash. Når vippearmene monteres skal festemutrene til disse skrues ned til slakken er borte og videre en halv til en omdreining. Løfterne regulerer da ventilklaringen hydraulisk.

Så sant vippearmene er riktig montert er det ikke noe å justere. Det er heller ikke noe å bekymre seg for så sant det ikke er noe annet som lager lyden. Jeg trodde jeg hadde ventiltikking men hadde sprekt stempel og sprekk i sylinder. Lyden kom plutselig, var ikke spesielt høy men den var der hele tiden og sterkest ved høy belastning.

På mine motorer har jeg 80psi på kald motor og 60-65 på varm motor. På tomgang har jeg ca 40psi

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Det er vel en noe unyansert forklaring Adeneo?

Det var ingen forklaring, men et svar på spørsmålet.

Hvordan ventilene fysisk justeres står i manualen for den motoren Jensemann har, og kan varierer litt fra manual til manual.

Som regel står det i manualen at man justerer på TDC og motsatt av TDC, og hvor mye det skal strammes over "zero lash" varierer også litt.

Jeg ville anbefale å justere hver ventil midt på det lave partiet av kammen, og stramme til løfteren toppen en halv runde etter "zero lash", som er akkurat når det kjennes motstand i støtstanga , det er bedre med litt løse ventiler enn for stramme.

For å justere hver ventil midt på kammen må motoren roteres for hver ventil, og rekkefølgen er egentlig ganske enkel.

Når man justerer innsugsventiler ser man etter om innsugsventilen på motsatt side av kammen er helt åpen, og det er samme rekkefølge på innsug og eksos osv.

Når ventil på #1 er helt åpen justeres ventil på #6

Når ventil på #2 er helt åpen justeres ventil på #3

Når ventil på #3 er helt åpen justeres ventil på #2

Når ventil på #4 er helt åpen justeres ventil på #7

Når ventil på #5 er helt åpen justeres ventil på #8

Når ventil på #6 er helt åpen justeres ventil på #1

Når ventil på #7 er helt åpen justeres ventil på #4

Når ventil på #8 er helt åpen justeres ventil på #5

Altså, når innsugsventil på #1 er helt åpen (vippearmen er helt nede), så justerer vi innsugsventil på #6, når eksosventil på #1 er helt åpen, så justerer vi eksosventil på #6 osv. så er det bare å rotere og følge med på hvilke ventiler som er åpne, og justere deretter.

På en GM V8'er skal det mye til før lavt oljetrykk på tomgang fører til tikking, de går ofte på svært lave oljetrykk uten noe problem, det er mer vanlig at tikking kommer fra en dårlig ventilløfter eller litt bøyd støtstang eller andre defekte ting.

Jeg har til og med rotet med rekkefølgen og justert ventilene så galt at noen ikke lukket skikkelig mens andre var så slakke at de ikke åpnet skikkelig, da det er det som skjer dersom man justerer de i feil rekkefølge, og motoren gikk særdeles dårlig og dro ikke i det hele tatt, men den tikket ikke noe særlig i ventilene selv da, men det kan også varierer fra motor til motor.

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk for en flott forklaring! Da skal jeg prøve dette. Kan legge til at motoren bunner på 4200 rpm og ca 35 knop, bruker da 71-73 l/t. På 3500 rpm bruker den 41 l/t , går helt jevnt på tomgang og går i timevis uten å surne. Så det er kun virker som den er i "tune" ellers.

Hadde problemer i fjor med at den var utrolig vanskelig å starte når den var varm. I år byttet jeg pakningen mellom forgasser og innsug med en 2mm tykk type , istedenfor den tynne som var der fra før. Da ble det problemet eliminert

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...