G-sabb Startet 29.August.2013 Link til dette innlegget Startet 29.August.2013 Hei,en kompis i båthavna har tatt ut motoren i ei nydelig 23 fots tresnekke som han eier.Motoren anbefales ikke å overhales pga rust og tæring.Det er en gammel Volvo p.2 syl.sjøvannskjølt. Han vil nå kjøpe en helt ny motor å sette inn så han lurer på hvilket merke han skal kjøpe når han ønsker en mest mulig stillegående 2 syl.motor med 15- 20 hester?Noen som kan komme med tips???? Monteringen tar han selv med hjelp fra meg I Bergensområdet er det forhandler for Yanmar,Volvo,Vetus,Sabb Iveco og italienske Lombardini.Mulig flere. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 er det så dårlig plass at det ikke går med en 3syl? (Mtp støy så ville jeg heller gått for en litt større motor som ikke trengs kjøre på like høyt turtall) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Ville ha satset på en Yanmar. Vel noe dyrere enn de andre , men alikevel, kjempebra motorer. Har hatt fire av dem i mine tidligere snekker, uten noen som helst problemer. Har i dag en 3 ym 20 ( 3syl.), men du får vel også en 2 syl. som vel heter 2YM 15. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Hei det er plass til 3syl.også men den blir jo dyrere.Farten på båten blir fort 7 knop så setter den seg bak.Han er en eldre kar denne kompisen.Til og med eldre enn motoren han har tatt ut.Han ønsker nå en helt ny motor og vil ha en som går penere enn den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 I den størrelsen ville jeg overveid 3 syl. Sole eller 3.syl. Vetus eller Craftsman 27 HK. Disse 3 er basert på Mitsubishi's basismotor og er svært stillegående. Meget prisgunstig i forhold til Yanmar som selvfølgelig er en kjempemotor og som muligens vil gi noe høyere annenhåndsverdi ved evnt. salg. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Jeg ville satset på Vetus eller Beta 20 hk. Begge to er basert på en Kubota D-722 som er en industrimotor, den sitter i svært mange mindre anleggsmaskiner. Den er velprøvd og den går og går..Dessuten endel billigere enn Yanmar. I min forrige båt byttet jeg min gamle Yanmar YSM 12 som var en 1 sylindret 12 hester til fordel for en Beta 20 hk, selv om denne er 3 sylindret så tok den ikke mere plass en den gamle Yanmar`n. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 enig med rogeri at en mitsubishi variant på 27hk burde være et godt valg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mksvanild Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 (redigert) Sia du bor i Bergen, vil æ ha gådd før den bergenske sabb. sabb kjent før kvalitet og lang erfaring i Norge. Redigert 29.August.2013 av mksvanild (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Hei og takk for svar.Tror også att Vetus må vere ett godt valg. Når det gjelder den Bergenske Sabb er vel ikke den blandt de mest stillegående og vibrasjonsfrie hehe .Heller i motsatt ende på skalaen. Men Sabb Iveco er sikkert en grei motor. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 vil æ ha gådd før den bergenske sabb........ Hvilken ny Sabbmotor tenker du på? Den "bergenske Sabben" produseres vel ikke lengre og i ei snekke vil Sabb'en uansett neppe være det beste valget....med mindre man ønsker å få ei lita bygd til å fortone seg som en millionby i takt med økende turtall..... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 ny sabb = http://www.frydenbosabb.no/index.php?mapping=55 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
G-sabb Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 vil æ ha gådd før den bergenske sabb........ Hvilken ny Sabbmotor tenker du på? Den "bergenske Sabben" produseres vel ikke lengre og i ei snekke vil Sabb'en uansett neppe være det beste valget....med mindre man ønsker å få ei lita bygd til å fortone seg som en millionby i takt med økende turtall..... Kan forsåvidt vere enig.Sabb i trebåt kontra plastbåt er to forskjellige ting når det gjelder støy da trebåten har bedre evne ti å oppta vibrasjoner. Har selv trebåt med Sabb og det går fint.Jeg har også vert ombord i plastbåt med 10hk Sabb og det støyer mer helt klart.Virker som om støyen forplanter seg i hele båten Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Eg og har god erfaring frå industrien med Mitsubishi og spesielt Kubota. Men ein Sabb diesel på gummilabba med fleksibel akselkobling er jo også eit godt alternativ. :-D Lykke til med valg av motor iallefall. Blir spennande å sjå kva det blir. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Mizar Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Jeg er vel bortskjemt som har Bukh motor, men jeg har hørt på flere av de mindre Yanmar motorene og synes at de har en veldig "knakkete", hard lyd. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
rogeri Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 De fleste 1 og 2 syl. dieselmotorene knakker, særlig når de er kalde På 3 og 4 syl. er ikke knakkingen like merkbar. .http://www.youtube.com/watch?v=cUTB7Eg-JgE Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Yanmar har dempet den harde gangen ettertrykkelig på de litt større 4 cyl .motorene. Lydbildet er mye mere behagelig np kontra for få år siden. Hvordan det er på de små vet jeg ikke ,men antar at de har gjort noe her også. Den forrige båten min ble solgt til en meget bra pris utelukkende fordi jeg hadde en nyere Yanmar montert. Samtlige som så og la inn bud sa rett ut at det var motoren som gjorde båten attraktiv. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 (redigert) Hyggelig å høre at Yanmar har forbedret lydbildet. Jeg bare ville nevne det som en faktor, siden TS fokuserte på akkurat dette. -Ellers har alle båter jeg ser, et fortrinn hvis de har Yanmar motor, også for min del. Med fortsatt fokus på motorstøy, er det kanskje et poeng å unngå turbo og ha nok kraftoverskudd til å marsje på litt lavere turtall? Slik tenkte jeg i snekka mi, og gikk opp i HK og ned i turtall (da med en annen propell). De eneste jeg har møtt som skryter de grønne VP motorene opp i skyene, er folk som skal selge båt med en VP i. Redigert 30.August.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
rogeri Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Ja Yanmar har et velfortjent godt renomme, men Sole, Nanni,Vetus og flere andre mariniserer meget gode og stillegående motorer, fullt på høyde med Yanmar og til en "hyggeligere" pris. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Her finnes det flere: http://www.nauticexpo.de/cat/innenbord-aussenbordmotoren/dieselinnenbord-bootsmotoren-10-29-ps-RB-1144.html Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Jeg ville satset på Vetus eller Beta 20 hk. Begge to er basert på en Kubota D-722 som er en industrimotor, den sitter i svært mange mindre anleggsmaskiner. Den er velprøvd og den går og går..Dessuten endel billigere enn Yanmar. I min forrige båt byttet jeg min gamle Yanmar YSM 12 som var en 1 sylindret 12 hester til fordel for en Beta 20 hk, selv om denne er 3 sylindret så tok den ikke mere plass en den gamle Yanmar`n. Vetus benytter Mitsubishi som basemotor opptil 55 hk. Denne motoren er den samme som Craftsman og bygges på samme fabrikk som bygger lastebilmotorer for Mercedes. Sole får visstnok sine Mitsubishier produsert i et annet land (mener å huske det er i Spania, men ikke sikker). Vetus er forøvrig kjøpt opp av Yanmar, men iflg. denne meldingen ser det ut som Vetus ikke endrer verken på navn eller produktet http://www.tradeonlytoday.com/home/524536-yanmar-acquires-vetus Er forøvrig enig i at 3 sylindre gjør susen. En ny 3-sylindret 27 hk Mitsubishi tar ikke mer plass enn eks. VP MD11 Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Dahl Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 En fin tresjekte bør ha en stillegående bensinmotor. Fredrikstad Motorverksted leverer både nye og overhalte tosylindrede 16 hk og Marna i Mandal har selger også fabrikkoverhalte motorer. Med ferskvannskjøling kan disse vare evig. http://fm-motor.no/ http://marna.no/ Vennlig hilsen Kjetil Dahl Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Byttet motor fra Yanmar til Vetus i seilbåten i vår. Yanmaren var 32 år og fungerte prikkfritt, hadde en sylinder og veide ca 150 kg. Vetusen yter 6 hk mere, har to sylindre og veier 98 kg. En meget kompakt og velfungerende motor.(Vetus M2.06, 16 hk.) Det som for meg er negativt er tilgjengelighet for vedlikehold, dieselfilter, oljefilter og vannpumpe sitter på motorens styrbord side og er vanskelig å komme til om plassen er begrenset. Nani og Beta har disse servicepunktene tilgjengelig i front. Beta leverer også en versjon med lav bunnpanne om plassen er begrenset. Jeg valgte Vetus pga. en overligger til gunstig pris.Om pris og plass ikke var begrensninger ville jeg nok valgt en 20 hk Yanmar med tre sylindre. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Ser nå at Vetus 20 hester er tatt ut av sortimentet, den hadde Kubota D-722 som base motor. Ellers har du rett i at de andre opp til 55 hk er Mitsubishi. Alle sammen gode motorer og neppe noe dårligere enn Yanmar og ikke minst billigere. Er vel heller ikke uvanlig markedspolitikk at de store kjøper opp konkurenter som puster de i nakken både på kvalitet og ikke minst pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.