Jump to content

Ny snekkemotor,Yanmar,Vetus eller...?

G-sabb

Recommended Posts

Hei,en kompis i båthavna har tatt ut motoren i ei nydelig 23 fots tresnekke som han eier.Motoren anbefales ikke å overhales pga rust og tæring.Det er en gammel Volvo p.2 syl.sjøvannskjølt. :cryin:

Han vil nå kjøpe en helt ny motor å sette inn så han lurer på hvilket merke han skal kjøpe når han ønsker en mest mulig stillegående 2 syl.motor med 15- 20 hester?Noen som kan komme med tips???? Monteringen tar han selv med hjelp fra meg :pray:

I Bergensområdet er det forhandler for Yanmar,Volvo,Vetus,Sabb Iveco og italienske Lombardini.Mulig flere.

Jeg ville satset på Vetus eller Beta 20 hk. Begge to er basert på en Kubota D-722 som er en industrimotor, den sitter i svært mange mindre anleggsmaskiner. Den er velprøvd og den går og går..Dessuten endel billigere enn Yanmar.

I min forrige båt byttet jeg min gamle Yanmar YSM 12 som var en 1 sylindret 12 hester til fordel for en Beta 20 hk, selv om denne er 3 sylindret så tok den ikke mere plass en den gamle Yanmar`n.

vil æ ha gådd før den bergenske sabb........

Hvilken ny Sabbmotor tenker du på?

Den "bergenske Sabben" produseres vel ikke lengre og i ei snekke vil Sabb'en uansett neppe være det beste valget....med mindre

man ønsker å få ei lita bygd til å fortone seg som en millionby i takt med økende turtall.....

Kan forsåvidt vere enig.Sabb i trebåt kontra plastbåt er to forskjellige ting når det gjelder støy da trebåten har bedre evne ti å oppta vibrasjoner.

Har selv trebåt med Sabb og det går fint.Jeg har også vert ombord i plastbåt med 10hk Sabb og det støyer mer helt klart.Virker som om støyen forplanter seg i hele båten :cryin:

Yanmar har dempet den harde gangen ettertrykkelig på de litt større 4 cyl .motorene. Lydbildet er mye mere behagelig np kontra for få år siden.

Hvordan det er på de små vet jeg ikke ,men antar at de har gjort noe her også.

Den forrige båten min ble solgt til en meget bra pris utelukkende fordi jeg hadde en nyere Yanmar montert. Samtlige som så og la inn bud sa rett ut at det var motoren som gjorde båten attraktiv.

Hyggelig å høre at Yanmar har forbedret lydbildet. Jeg bare ville nevne det som en faktor, siden TS fokuserte på akkurat dette. -Ellers har alle båter jeg ser, et fortrinn hvis de har Yanmar motor, også for min del. Med fortsatt fokus på motorstøy, er det kanskje et poeng å unngå turbo og ha nok kraftoverskudd til å marsje på litt lavere turtall? Slik tenkte jeg i snekka mi, og gikk opp i HK og ned i turtall (da med en annen propell).

De eneste jeg har møtt som skryter de grønne VP motorene opp i skyene, er folk som skal selge båt med en VP i.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg ville satset på Vetus eller Beta 20 hk. Begge to er basert på en Kubota D-722 som er en industrimotor, den sitter i svært mange mindre anleggsmaskiner. Den er velprøvd og den går og går..Dessuten endel billigere enn Yanmar.

I min forrige båt byttet jeg min gamle Yanmar YSM 12 som var en 1 sylindret 12 hester til fordel for en Beta 20 hk, selv om denne er 3 sylindret så tok den ikke mere plass en den gamle Yanmar`n.

Vetus benytter Mitsubishi som basemotor opptil 55 hk. Denne motoren er den samme som Craftsman og bygges på samme fabrikk som bygger lastebilmotorer for Mercedes. Sole får visstnok sine Mitsubishier produsert i et annet land (mener å huske det er i Spania, men ikke sikker). Vetus er forøvrig kjøpt opp av Yanmar, men iflg. denne meldingen ser det ut som Vetus ikke endrer verken på navn eller produktet http://www.tradeonlytoday.com/home/524536-yanmar-acquires-vetus Er forøvrig enig i at 3 sylindre gjør susen. En ny 3-sylindret 27 hk Mitsubishi tar ikke mer plass enn eks. VP MD11

Byttet motor fra Yanmar til Vetus i seilbåten i vår. Yanmaren var 32 år og fungerte prikkfritt, hadde en sylinder og veide ca 150 kg. Vetusen yter 6 hk mere, har to sylindre og veier 98 kg. En meget kompakt og velfungerende motor.(Vetus M2.06, 16 hk.) Det som for meg er negativt er tilgjengelighet for vedlikehold, dieselfilter, oljefilter og vannpumpe sitter på motorens styrbord side og er vanskelig å komme til om plassen er begrenset. Nani og Beta har disse servicepunktene tilgjengelig i front. Beta leverer også en versjon med lav bunnpanne om plassen er begrenset. Jeg valgte Vetus pga. en overligger til gunstig pris.Om pris og plass ikke var begrensninger ville jeg nok valgt en 20 hk Yanmar med tre sylindre. Lykke til.

Ser nå at Vetus 20 hester er tatt ut av sortimentet, den hadde Kubota D-722 som base motor. Ellers har du rett i at de andre opp til 55 hk er Mitsubishi.

Alle sammen gode motorer og neppe noe dårligere enn Yanmar og ikke minst billigere.

Er vel heller ikke uvanlig markedspolitikk at de store kjøper opp konkurenter som puster de i nakken både på kvalitet og ikke minst pris.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...