Jump to content

Yanmar 2gm smeller når jeg setter i revers.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Hadde hydraulisk gear på forrige båt og er vant til lydløse gearskift men har nå en seilbåt med Yanmar 2gm og strak aksel med tobladet foldepropell.

 

Den smeller ganske godt når jeg setter i revers, også litt smell når jeg setter den forover. Når jeg overtok båten var tomgangen stilt til 1000 omdreinginger, jeg har stilt den ned til 650-700 (går ikke lavere ved å kun stille tomgangskruen som går inn på gassarmen), men den smeller en del fortsatt.

 

Såvidt jeg kan se ut fra gamle kvitteringer ble det gjort en reperasjon av gearkassa i 97 hvor det står "kon" og annet småplukk. Mener sluttsummen lå på rundt 4500,-

------------

 

I dag var jeg i båten og la meg ned i stikkøya og gearet rett på kassa mens motoren gikk på tomgang. Trodde kanskje jeg skulle se at noe slarket eller heiv på seg når jeg satt den i gear, men alt så tight og fint ut. Det som var litt rart var at jeg på en måte ikke følte at dunket kom fra gearkassa eller motoren, det høres ut som det kommer lengre bakfra. Akslingen går ut av båten rett bak motoren og alt var rolig og fint der når jeg gearet, ingen bevegelse eller noe "rart".

 

Så jeg lurer litt. Er det slik at en foldepropell smeller når den folder seg ut? Eller kan det være løs propell? Jeg hadde båten oppe og røsket i propellen uten å merke noen for noen uker siden og alt virker på normal måte. Det skal også legges til at forrige eier hadde en reperasjon av den greia som stikker ned fra skroget og holder akslingen rett før propellen da den på et tidspunkt hadde løsnet, men det er lenge siden den reparasjonen var gjort og alt så fint ut når jeg så på det. Jeg røsket også i "greia" og aksling utvendig for å se om det var tight og greit.

 

En annen grunn til at jeg mistenker at det er smell fra propellen jeg hører er at akslingen går rundt et ørlite øyeblikk før smellet kommer, ergo er den i gear, men så smeller det.

 

Ser også at propellen er foldet i sammen når motoren står i fri så den må jo lukke/åpne seg når jeg går fra fri til bakk/fremdrift.

 

Er det evt. noen form for demping i en slik foldepropell som skal hindre den i å slå men som kan bli slitt over tid? Tipper dette er originalinstallasjon, dvs 30 år gammelt.

 

Mange spørsmål :-) Bare å spekulere for de som vil.

Link to post
Share on other sites

Du har nok kommet til den riktige konklusjonen? -du er vant til fast propell er du ikke ? :)

Jeg har også et smell når jeg setter den i gear, og det er som du kommet frem til, bladene som folden seg ut. Jeg har ikke noe særlig lyd i revers, med et skikkelig klank i forover. Jeg har en 2bladet gori folde.

Mener noen merker ha en dampende pute mellom indre del av bladene og bøssingen. Har ikke selv blitt klok på om dette er jeg noe jeg skulle hatt.

 

- har forøvrig også en 2gm20, dog fra 2004.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er vel da kanskje min nevrose for (u)lyder fra maskinen kombinert med overgang fra fast propell og hydraulisk gear til foldepropell og mekanisk gear som er problemet.

 

Ingenting kan vel egentlig glede meg mer :-) Men jeg kjenner nevrosen rir meg litt fortsatt, kan det være så enkelt, skal en slik løsning smelle såpass? Ikke at det rister båten eller noe men det er et ganske markant smell "der bak". Men det kan jo ikke være noe annet enn propellen egentlig....

--------

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

No skriv du ikkje kva merke propellen din er. Me har same motorar, men med seglbåtdrev.

På våre propellar, Flex-O-Fold, er det to rund dempelata, av gummi, som vingene legg seg mot når du koplar framover.

Desse er omlag så store som ein femtiøring. På nyare propellar er dei firkanta.

 

Me har òg litt lyd når me koplar inn gearet.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner ikke merket på propellen men båten er en Mamba 311 (svensk) og om dette er originale greier, som jeg tror, så er det vel rimelig å anta at det er en VP løsning "der bak".

 

Så ikke nøye nok på propellen og åpnet den ikke manuelt når båten var oppe så jeg aner ikke om det var noe dempeløsning, men skal sjekke dette ved opptak.

 

Om det har vært en dempeløsning så er det jo ikke utenkelig at den er brukt opp på 30 år. Men da er spørsmålet om noen vet om gamle VP toblads foldepropeller pleier å smelle eller om de faktisk har en dempeløsning?

Link to post
Share on other sites

hvorfor tror du at det er VP-greier du har?

Jeg har jo også en yanmar, på båt fra 1982. Og det har nok ikke noe med VP å gjøre, når en kommer til aksling og propell heller.

 

Min teori er at man bruker dempere på Sdrev for å redusere belastningen på dette, idet bladene slår seg ut. På akslingen skyver jo kraften rett fremover langs aksling, inn i gearkassa og videre inn i motoren. I og med at du ikke kjenner noen forplantning av smellet i gearet, så tåler det nok sjokket.

Jeg synes det er fint med det lille klakket, da vet jeg at propellen har slått seg ut og ingen ting hindrer den fra å gi maks effekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...