Jump to content

Krympeslange på ledning jeg ikke vil kutte

Bitteliten

Recommended Posts

Har et par kabelsko på to kabler på innsiden av akterspeilet i motorrommet som det har vist seg under gitte forhold kan bli fuktige. Kabelskoene er typen med lim inni, og skal være fuktbestandige. Men jeg er ikke helt komfortabel med løsningen.

Finnes det noen mulighet til å ha krympestrømpe eller lignende på kablene uten å kutte kablene og dermed øke motstandsevnen mot fuktinntrengning?

Vært smart. Bruk vest!

Nå kom det en tanke fallende inn i hodet.

Jeg kan huske fatter`n var veldig nøye med å sette inn batteripolene på bilen med syrefri vaselin(konsistens som smørefett).

Kunne det vært en idè å legge syrefri vaselin på kontakt/kabelsko/ledning før man satte på krympestrømpe ?

Vil ikke syrefri vaselin beskytte godt mot saltvann og påfølgende korrosjon med en virkning av lengre varighet i motsetning til disse sprayene det brukes mye av ?

http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=453&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kunne det vært en idè å legge syrefri vaselin på kontakt/kabelsko/ledning før man satte på krympestrømpe ?

Jeg bruker vaselin på ledningen når jeg klemmer på kabelsko og i kabelskoene når jeg kobler de sammen. Fungerer bra for å unngå dårlig kontakt. Vaselinen smelter og renner hvis den blir varm, men det blir likevel liggende et beskyttende belegg.

Øivind

Har med hell fylt krympestrømpe med Sikaflex / Tech7 før krymping.

Er litt klin å gjøre jobben, men blir god beskyttelse.

Nok Tech7 inne i krympestrømpen, og det er ikke så nøye om den ikke blir like liten som kabelen.

P.S.

Husk at fugemasser er termisk isolerende, så ikke overdriv tykkelsen når det brukes.

Bruk for all del IKKE edikksyrebasert silikon til elektronikk. Den inneholder som navnet tilsier, SYRE.

oivindg:

Da var jeg ikke helt på bærtur da.....tror jeg skal adoptere dette, føler at det gir en bedre beskyttelse i lengden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

oivindg:

Da var jeg ikke helt på bærtur da.....tror jeg skal adoptere dette, føler at det gir en bedre beskyttelse i lengden.

Nei, du hadde helt rett. Jeg har lært dette av en kamerat. Han har brukt vaselin på koblinger ombord i mange år, og det har vist seg å funke bra.

En fordel med vaselin i mine øyne fremfor Tec-7 eller lignende, er at det er mindre klin, og at det går an å se tilstandeb på koblingen. Og at man kan koble fra hverandre kabelsko uten å måtte klippe ting fra hverandre.

Øivind

Bruker en del Tectyl ML på alt som utsettes for fukt på jobb, også direkte på kort. Det fine med den er at den penetrerer godt og stivner til en vokskonsistens, blir liggende der og hindrer vann å komme til. Kan bli litt kliss i et varmt motorrom...

En god vulktape som f.eks. Siltape fra Relekta gjør også en god jobb.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Skikkelige ting koster...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa: En god vulktape som f.eks. Siltape fra Relekta gjør også en god jobb

Kan denne prisen være riktig?

Carwell

Du kan se hva Relekta skal ha for Tec7 i forhold til hva andre tilsvarende produkter koster så skjønner du at de priser helt i grenseland for hva det er mulig å få solgt for.

Proffene har snudd ryggen til disse produktene de siste årene da prisen ikke kan forsvares.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...