Bitteliten Startet 29.August.2013 Del på Facebook Startet 29.August.2013 Har et par kabelsko på to kabler på innsiden av akterspeilet i motorrommet som det har vist seg under gitte forhold kan bli fuktige. Kabelskoene er typen med lim inni, og skal være fuktbestandige. Men jeg er ikke helt komfortabel med løsningen. Finnes det noen mulighet til å ha krympestrømpe eller lignende på kablene uten å kutte kablene og dermed øke motstandsevnen mot fuktinntrengning? Vært smart. Bruk vest! Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Vulkaniseringstape ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
puddingen Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Selvulkaniserende tape... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 (redigert) Vulktape eller kapp kablene, tre inn krympestrømpe og lodd sammen igjen. Et annet alternativ kan være å lodde kablene i nye kabelsko istendenfor å klemme og ha krympestrømpe utenpå. Redigert 29.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Leon KAD502 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Ville ikke gjort noe med dette. La det være som det er. Husk det at om du kler inn dette i krympestrømpe, tape ol. så vil kondens, fuktighet ha lettere for å forsvinne, og du vil etter hvert få dårlig kontakt/miste kontakt. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
adeneo Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 Krympestrømpe krymper jo en hel del når den varmes, og jeg har mange ganger brukt strømpe som er stor nok til å tres over kabelskoene, og så varmet den til den sitter tett rundt kabelen uten noe problem. Du skal ha store kabelsko og liten ledning før det er et problem ? Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 det finnes krympestrømpe med en slags glidelås, som kan lukkes rundt kabelen har brukt slike selv for mange år siden i oljå , men husker ikke detaljene. prøv med kreative google søk ( kanskje best på engelsk - heat shrink shroud ) Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 29.August.2013 Del på Facebook Svart 29.August.2013 De krympestrømpene er greie de jeg har noen som går ned til 8 mm kabel hvis du trenger, de er med glide lås Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Nå kom det en tanke fallende inn i hodet. Jeg kan huske fatter`n var veldig nøye med å sette inn batteripolene på bilen med syrefri vaselin(konsistens som smørefett). Kunne det vært en idè å legge syrefri vaselin på kontakt/kabelsko/ledning før man satte på krympestrømpe ? Vil ikke syrefri vaselin beskytte godt mot saltvann og påfølgende korrosjon med en virkning av lengre varighet i motsetning til disse sprayene det brukes mye av ? http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&category_id=89&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=453&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jens_P Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Har med hell fylt krympestrømpe med Sikaflex / Tech7 før krymping. Er litt klin å gjøre jobben, men blir god beskyttelse. Nok Tech7 inne i krympestrømpen, og det er ikke så nøye om den ikke blir like liten som kabelen. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
oivindg Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Kunne det vært en idè å legge syrefri vaselin på kontakt/kabelsko/ledning før man satte på krympestrømpe ? Jeg bruker vaselin på ledningen når jeg klemmer på kabelsko og i kabelskoene når jeg kobler de sammen. Fungerer bra for å unngå dårlig kontakt. Vaselinen smelter og renner hvis den blir varm, men det blir likevel liggende et beskyttende belegg. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
VannTro Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 (redigert) Har med hell fylt krympestrømpe med Sikaflex / Tech7 før krymping. Er litt klin å gjøre jobben, men blir god beskyttelse. Nok Tech7 inne i krympestrømpen, og det er ikke så nøye om den ikke blir like liten som kabelen. P.S. Husk at fugemasser er termisk isolerende, så ikke overdriv tykkelsen når det brukes. Bruk for all del IKKE edikksyrebasert silikon til elektronikk. Den inneholder som navnet tilsier, SYRE. oivindg: Da var jeg ikke helt på bærtur da.....tror jeg skal adoptere dette, føler at det gir en bedre beskyttelse i lengden. Redigert 30.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Smør på plastidip, tectyl eller lignende ? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 oivindg: Da var jeg ikke helt på bærtur da.....tror jeg skal adoptere dette, føler at det gir en bedre beskyttelse i lengden. Nei, du hadde helt rett. Jeg har lært dette av en kamerat. Han har brukt vaselin på koblinger ombord i mange år, og det har vist seg å funke bra. En fordel med vaselin i mine øyne fremfor Tec-7 eller lignende, er at det er mindre klin, og at det går an å se tilstandeb på koblingen. Og at man kan koble fra hverandre kabelsko uten å måtte klippe ting fra hverandre. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
SveinHa Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 (redigert) Bruker en del Tectyl ML på alt som utsettes for fukt på jobb, også direkte på kort. Det fine med den er at den penetrerer godt og stivner til en vokskonsistens, blir liggende der og hindrer vann å komme til. Kan bli litt kliss i et varmt motorrom... En god vulktape som f.eks. Siltape fra Relekta gjør også en god jobb. Redigert 30.August.2013 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Carwell Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 SveinHa: En god vulktape som f.eks. Siltape fra Relekta gjør også en god jobb Kan denne prisen være riktig? Carwell Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.August.2013 Del på Facebook Svart 30.August.2013 Skikkelige ting koster... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
pege Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Et litetips dersom du mangler krympestrømpe m lim. Jeg manglet selv dette en gang og brukte da vanlig krympestrømpe og la små fliser av lim fra en limpistol. Da jeg varmet for å krympe slangen smeltet limet og den koblingen er tett den dag i dag. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 SveinHa: En god vulktape som f.eks. Siltape fra Relekta gjør også en god jobb Kan denne prisen være riktig? Carwell Du kan se hva Relekta skal ha for Tec7 i forhold til hva andre tilsvarende produkter koster så skjønner du at de priser helt i grenseland for hva det er mulig å få solgt for. Proffene har snudd ryggen til disse produktene de siste årene da prisen ikke kan forsvares. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
jonol Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Kanskje disse fra Permo.no kan brukes. Coax-seal Art. nr. 54817Tettingsmiddel mot fuktinntrenging og korrosjon på plugger og koblinger. "Tyggegummi" i tapeform. Forblir myk i all slags vær. Vulktape Art. nr. 54816Selvvulkaniserende tape, 19mm x 10m rull. Sitér dette innlegget Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
oivindg Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Biltema har også vulkaniserende tape. Jeg har brukt den i stedet for krympestrømpe noen steder. Funker utmerket. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.