S/Y Emma Startet 30.August.2013 Link til dette innlegget Startet 30.August.2013 Vi meldte oss inn i SXK (Svenska Kryssarklubben) her om dagen, og fikk en stor velkomstpakke med info og snadder i posten. Det jeg merket meg var at de har en svært praktisk oversikt over båtene til medlemmene. En egen matrikkel der det står båtnavn, båttype, eier, lengde, bredde, dybde, osv. Det er jo ganske praktisk om man lurer på hvem som eier en båt. I Norge får man ikke slik info utlevert fra Småbåtregisteret. Hvorfor er det slik forskjell? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
bjornas Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 KNS har jo en slik matrikkel...? Riktignok bare på nett, men likevel. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
olews Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Det er fordi Sverige er en gjennombyråkratisert land. Ordning och reda. Jeg tror nok båtfolket i Norge ville få akutt angst over et slikt register. Vi fikk småbåtregisteret en gang (nå er det ikke tvunget) og da fryktet alle med god grunn at det ville bli brukt til å kreve inn avgifter. Angsten for misbruken av registre er nok en sterkt medvirkende årsak. Å kreve inn avgifter på småbåter er er politisk spørsmål som man jo godt kunne utfordre politikerne på nå i disse dager. Avgift på bensin er et slikt eksempel, fritak for diesel har vi jo. Nå har vi jo ingen forening i Norge på nivå med SXK, men det er faktisk Norges største båtforening ! Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 SXK er da ikke et tvunget register, men det virker som en svært velorganisert klubb for seilbåtfolket. Det ser man på antallet (også norske) medlemmer. De gir ut eget medlemsblad og har ganske mange tilbud. Når vi ikke vært medlemmer lenge, men det virker som SXK er noe man kan ta lærdom av i Norge. KNS virker litt "snobbete" og har mest fokus på splittflagg, yachtfolk og regattaer på Østlandet... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Skhuds Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 KNS virker litt "snobbete" og har mest fokus på splittflagg, yachtfolk og regattaer på Østlandet... At KNS har mest fokus på regattaer på Østlandet er rimelig selvfølgelig, da det er et idrettslag/seilforening i Oslo tilsluttet Oslo og Akershus Seilkrets. Det er faktisk primæroppgaven. At noen av ekeltmedlemmene også kan ha litt mye fokus på de andre punktene du nevner, kan nok være riktig. Synes både SXK og KNS er foreninger som er flinke, med hvert sitt fokusområde. Vi har ingen forening som ivaretar oppgaver tilsvarende SXKs i Norge, selv om Oslofjorden Friluftsråd tydeligvis mener de kan sammenligne seg. Og nei, jeg ønsker ingen ny bøye-debatt! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 SXK er da ikke et tvunget register, men det virker som en svært velorganisert klubb for seilbåtfolket. ... ....båtfolk vil jeg heller si. Ta en titt i matrikkelen så ser du en rekke motorbåter også...:-) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 @Steinsvik: Jeg delte ditt inntrykk av KNS før jeg selv ble medlem. Og det er nok en liten antydning til det fremdeles - men jeg har jo ikke møtt alle. Jeg må imidlertid si at jeg er blitt veldig positivt overrasket, spesielt over tillitsvalgte / ansatte på kaia. De er virkelig utrolig hjelpsomme og hyggelige. Lite stiff upper lip der i gården. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
S/Y Emma Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 Men hyggelige ansatte på kaia hjelper vel ikke oss på Nordvestlandet :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.