Jump to content

Ønsker råd til kjøp av Skibsplast 660

Zero

Recommended Posts

Førstegangs båtkjøper.

Ønsker å kjøpe DC 21-23 fot, har sett på flere typer men liker best Skibsplast 660 m120 hk diesel. Er dette en grei båt å håndtere for en som ikke kan allverdens om motorer men likevel ønsker en diesel motor? Er motoren kraftig nok til å få båten i plan med seks voksne? Vet det er godt med utstyr på den men er den grei å kjøre i litt sjø, og komfortabel sånn at konemor kommer til å kose seg ?;)

Har også sett på sea ray og chaparral (21fot) disse er brede opp til 2,50 kontra skibsplast med sine 2'30. Men de er også noen hundre kilo tyngre.

Kommentarer tas i mot med takk, har lyst å få båten "i hus" før sesongen er over, samt prisene nå er "greie" ;)

Redigert av Zero (see edit history)

Jeg har for noen år siden eid en Skibsplast 660 2004 med en VP D3 150 HK. Jeg ville ikke hatt mindre motor. Tror du vil slite med noe mindre enn dette med såpass mange som du antyder ombord. Det er en fin båt for 2 voksne og 2 barn, selv om vi tidvis var hele familien på 6 ombord. Se forøvrig opp for lekkasje mellom kalesje og vindskjerm + på sidene framme ved overgang til vindskjerm.

Denne ville jeg vurdert: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40307924

Noen videoer fra vår båt kan du jo kose deg med - ikke spesielt opplysende, men, men:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Ok, takk for tipset. Ser det er oppgitt to forskjellige str i bredden på 660'en. Noen skriver 230 andre 245. Er det ro typer med forskjellig bredde. Hadde ikke tenkt å gå over 300k men kan jo hende det lønner seg til slutt med noe litt nyere og litt større motor ;)

Vi får se, godt å vite at den går greit i sjøen dog 120 kan være noget liten motor...

Jeg har 655 med 140 hk Suzuki. Er veldig fornøyd med denne så langt.. Kjøpte den i mai..

Største fordelen synes jeg er kabinen.. Jeg på 2 meter sitter oppreist i kabinen, og sover greit der.

Ellers mye utstyr og går greit i sjøen.. 660 har vel litt bedre skrog enn 655 med mere v-bunn..

Jeg personlig ville ha påhengs grunnet stillere gange på tomgang og mindre lukt(tror jeg).. Eneste jeg savner litt er litt mere sporty sjøegenskaper..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Det med litt støy på bekostning av diesel motor går greit, men om 1,7 mercruser er en litt "problem" motor så vurderer jeg sterkt å se etter en annen og litt større en.

Innenbords dieselmotor koster gjerne noe mer. Dersom mercruiser 2,0 150hk 'sprenger' budsjettet ditt, ville jeg faktisk valgt utenbordsmotor i stedet.

Jeg testet denne båten før jeg kjøpte min nåværende. Det er en nydelig båt med bra kvalitet og finish. Typisk Skibsplast! Det eneste jeg hadde å utsette, var vindfanget. Under finmanøvrering var det lett å blåse ut av kurs. Nå skal det også sies at båten jeg tilslutt endte opp med, ikke er spesielt mye bedre i vinden; -men øvelse gjør mester!

Har du vurdert Uttern? Ikke helt samme finish som Skibsplast, men det er utmerkede førstegangsbåter.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Skjønner... Finner ikke mange skibsplast 660 med annet enn 1,7 merceuiser på markedet når en skal holde seg under 250k. Vet ikke helt hva jeg skal gå for nå, klart jo mer penger man legger på bordet jo mer får man. Vi ønsker oss i utg pkt en grei båt til en ok levelig pris nå i starten og så evt utbedre om dette er noe vi virkelig liker og har lyst til å bruke mer penger på, tre fot syken mm;)

Var det forresten noen som har erfaringer med Chaperral 22 fot?

Skjønner... Finner ikke mange skibsplast 660 med annet enn 1,7 merceuiser på markedet når en skal holde seg under 250k. Vet ikke helt hva jeg skal gå for nå, klart jo mer penger man legger på bordet jo mer får man. Vi ønsker oss i utg pkt en grei båt til en ok levelig pris nå i starten og så evt utbedre om dette er noe vi virkelig liker og har lyst til å bruke mer penger på, tre fot syken mm;)

Var det forresten noen som har erfaringer med Chaperral 22 fot?

Du skriver at du er førstegangs båtkjøper. Jeg anbefaler deg å kjøpe en "kurant" og anerkjent båt. Etter en tid blir du rammet 3-fotsyken, eller kanskje du ønsker å selge deg ut av båtmarkedet. Uansett utfall er det greit å ha en lettsolgt båt.

Jeg forstår godt at du ønsker deg Skibsplast 660. Det er en nydelig båt. Jeg forstår også ditt ønske om innenbords dieselmotor. Siden du har satt en grense på 250k, ville jeg faktisk revurdert utenbordsmotor. Da vil du kunne få en nyere båt med enklere (og rimeligere!) vedlikehold. Ta en titt på Bella og Yamarin også.

Bortsett fra utseende, har jeg ingen kjennskap og erfaring med Chapparal.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Takk Kjeros, føler du er inne på noe vesentlig her. Håper jo vi kommer til å oppgradere til noe litt større om noen år og at konemor liker seg i båt. Det er vesentlig vet du...;) I motsatt fall er det også greit å kunne få solgt båten i et stort tilbyder marked slik det har blitt nå. Sånn sett kan det vel kanskje lønne seg å legge litt mer penger på bordet dersom man har gode sjansar for å bli kvitt båten igjen også uten for stort tap, kontra en noe eldre båt som vil blir tredje manns/ fjerde manns eier og mindre attraktiv da de fleste ønsker noe som ikke er så veldig gammelt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...