Jump to content

Scand Classic - fjerne teddy på toalett

whatever

Recommended Posts

Heisan skal du fjerne det og male ? Eller skal du trekke det om med skai ? Jeg har tatt av teddy på skotta i cocpit .Var en sann dritt jobb . Reiv av gammelt teddy også skrapa jeg godt reint etterpå . Brukte kontaktlim på spraybox og limte på skaien . Men på badet ditt veit jeg jo ikke hva du skal gjøre etterpå ,male ? Har du dursj så er kansje ikke skai det rette .Men jeg limte skai på skotta og oppunder dørk brukte jeg merantiplater som jeg olja .Syntes det blei ok . Men du burde kansje komme med litt mere info om hva du skal gjøre så kommer det sikkert svar på hva som er best i ditt tillfelle .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Maler du det rommet hvit vil det antagelig virke større enn det egentlig er og det vil antakelig være veldig bra. Ledninger kan du lime opp med limpistol før du maler. Har en kamerat som malte akterlugaren på en Årø 33,han brukte Jotaplast 03 og la på Lady hvit som sistestrøk. Hvordan det har stått over tid vet jeg ikke,men det så veldig bra ut syntes jeg da det var ferdig.

Redigert av thor (see edit history)

Som bransjemann påmaling, ville jeg anbefale deg å bruke Heftgrunn i bunnen, og en akrylatbasert malingn på toppen. Gjerne hvit da det øker romvirkningen, Heftgrunn sikrer vedheften, og de akrylbaserte malingene gir ingen gulning, samt at de tåler en del ytre påvirkning som vask.

Hvor holder du til i landet, kan gi deg et tips til hvor du kan gå.

Hilsen Ludde

Sandpapir er et greit alternativ. Alternativet er å bruke limfjernere, men disse inneholder så mye løsemidler at det blir direkte uholdbart nede på det relativt lille toalettet. Puss overflaten mned med sandpapir, og bruk gjerne et litt grovt papir, f.eks. 80.

Stikk innom din lokale fargehandler og kjøp vannbasert heftgrunn og vannbasert maling i ønsket glans, f.eks 10.

Lykke til

Hilsen Ludde

Holder til i Skien. Hvordan fjerner jeg alt lim o.l som ligger under teddyen? Bruker jeg aceton? Sandpapir??

<{POST_SNAPBACK}>

Vi Anbefale å bruke stålbørste, gjerne til drill for å fjerne limrester. Så går du over med aceto til slutt og fjerner siste resten. Hva med å bruke topgoat til maling? Da slipper du jo grunning. Bare å smøre på...

Fjernet selv teddyen i akterkabinen i fjor, min erfaring var at det beste verktøyet for å få bort limrester var stålbørste. Etterpå gikk jeg løs med sandpapir. Resultatet ble veldig bra og med ny skrogbekledning limt med kontaktlim håper jeg at dette er en jobb som ikke behøver å utføres før om 15 år.

Dersom du skal male allikevel:

- malinger som Jotaplast ol. ville jeg unngått for enhver pris. Har du sett hva som skjer med slik maling i fuktige rom? Svartsoppen kommer ganske raskt og selv med oljemaling malt over. Og spesielt siden dette skal være ombord i båt. Nei, da tar du heller og avfetter med aceton og ruller på Gelcoat. Dete gir deg en blank overflate som er lett å holde ren og som holder seg i årevis.

Lykke til.

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Hei!

Fjernet selv teddyen i akterkabinen i fjor, min erfaring var at det beste verktøyet for å få bort limrester var stålbørste. Etterpå gikk jeg løs med sandpapir. ...........

------------------

Var det jordslag/svarte flekker på selve skroget?

Jeg holder selv på med samme jobben i en gammel Viksund.Fjernet gammel skai med svamp/skumgummi på baksiden.Her var det også jordslag mellom skroget og isolasjonen,dette vasker jeg med soppvask og regner med den tar knekken på soppsporene!!??

Hadde egentlig ikke tenkt å male etterpå??

Synspunkter??

La du på skai?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp - det ble lagt skottbekledning i skai. Jeg fikk Scand Boats til å gjøre denne jobben for meg. Det er mye "krinkler og kroker" på toalettet, og vanskelig å få dette pent for en som er utrent (har sett mange dårlige løsninger). Tenkte også på å male med Topcoat, men det ser veldig mye bedre ut med skottbekledning... :yesnod:

Var det jordslag/svarte flekker på selve skroget?

Jeg holder selv på med samme jobben i en gammel Viksund.Fjernet gammel skai med svamp/skumgummi på baksiden.Her var det også jordslag mellom skroget og isolasjonen,dette vasker jeg med soppvask og regner med den tar knekken på soppsporene!!??

Hadde egentlig ikke tenkt å male etterpå??

Synspunkter??

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, Rogeri, jeg tror ikke det var sorte prikker i glassfibern. men jeg vasket med Aceton og rødsprit for å få god heft og fjerne støv. Tror vel helst at Aceton er bedre til å fjerne jordslag enn Jotuns soppvask. Gå på med stålbørste på drillen og vask skikkelig etterpå.

Jeg ville ikke malt skrogsidene dersom du skal trekke dem med skrogbekledning.

På toaletten har jeg helsveiset belegg på dørk og skrogside, lik det de innreder ambulanser med. Det må limes og festes etter oppvarming med varmepistol. Dette fordi det blir litt dusjing der vår og høst og da ville jeg ha noe som var skikkelig tett.

Petter:-)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Er det noen som har fjernet teddy-stoffet på toalettet? Er det noe

man må passe på? Hva slags "maling" skal jeg smøre på etterpå?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du ønsker å male kan du vel like godt male rett på "teddyn," det vil sikkert gå en masse maling. (Suger som bare f...,) Men om du ønsker en malt overflate så vil resultatet bli bra. Har erfaring fra en kamerat som malte en meget "loete" stue, funka som bare det, pent ble det også kan sammenligne med "finmaska struktur."

Båten har sin faste plass i hagen.......

"Om du ønsker å male kan du vel like godt male rett på "teddyn," det vil sikkert gå en masse maling. (Suger som bare f...,) Men om du ønsker en malt overflate så vil resultatet bli bra. "

Dette kan du ikke mene seriøst !

Dette kan du ikke mene seriøst !

Visst gjør jeg det, det var det vi gjorde med den loddne tekstilstria fra 70 tallet på stua til en kammerat av meg. Metta det først med billig maling og toppet det til slutt med oljemaling...

Du skrev lengre opp her at du bare tenkte å male rett på glassfiberen, og tror ikke resultatet av dette blir dårligere enn det i allefall. Du kan jo bare gjøre et forsøk på en liten flate for å se hvordan det blir.

Skal bytte trekket i cabinene på båten min til neste år men jeg kommer til å bruke skai uten noen form for skumgummi på baksiden. I år skal jeg "bare" bytte i uteseksjonen og bruker også kun skai der...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Har også sånn "teddy" på "dassen" akter, men tror det får være der ut sesongen da jeg har planer om å bygge toalettrom inn i cabinen til vinteren.

Vil isåfall fjerne dassen akter og bygge om til rundsittergruppe.

Men husker at kona kommenterte dette "teddystoffet" da båten ble innkjøpt.

For meg spiller det liten rolle da fokuset er på helt andre "fagområder" som skrog, motor , drivverk, kalesje, utstyr (fokuset er stort her).

Mvh

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...