KalleH Startet 31.August.2013 Del på Facebook Startet 31.August.2013 Vi har en Vetus M3.28 som står i en seilbåt. Motoren er 3-4 år gammel. I sommer fikk vi mer eller mindre plutselig problemer og vi har vel konkludert at den bare går på to sylindre. Jeg fikk et tips om at dysen sannsynligvis ikke funker, og at det kan avhjelpes ved å blande inn 1 % to-taktsolje i dieselen. Prøvde dette idag men det funket ikke. Symptomene er ganske klare: Den går relativt jevnt på tomgang, og en stundt også på litt høyere turtall (1500). Øker jeg over det skjer noe pussig: Det oppstår noe som ligner en slags knatrende lyd, den begynner å ryke utrolig mye og når jeg reduserer gassen går ikke turtallet ned før etter 5-10 sekunder. Så stabiliserer den seg på togang, men går litt mindre stabilt enn før jeg dro opp. Har noen tips på hva som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hvordan er det med filterbytte. Det kan være så enkelt som at det er tett. Høres kanskje rart ut at den ryker og knatrer om den får for lite diesel, men er det tett blir det vakuum i filter som kan føre til at luft trekkes inn. Og da blir forbrenningen ufullstendig og mye røyk. Slik var i hvert fall min hver gang den skulle luftes etter filterbytte. Kan nok være andre ting, men filterbytte hører med blant det vanlige tilsynet, så er det ikke byttet på ei stund må det gjøres uansett. Og er det ulumskheter i tanken tettes selv et nytt filter veldig fort. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Vet du hvilken sylinder som ikke fungerer? Hvis ikke kan du løsne på tilkoblingen til dysene, en av gangen for å kartlegge hvilken dette gjelder. Om det medfører riktighet at en sylinder ikke fungerer må dysen trykksjekkes/kontrolleres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.