Leon KAD502 Startet 31.August.2013 Del på Facebook Startet 31.August.2013 Driver med et koblingskjema her, og der står det "use screen as earth". Er sikkert så enkelt som at det er ment at man skal bruke selve skjerminga/metallfolien rundt de tvinnede parene på TP kabelen (er det som skal brukes her) som jording, men drister allikevel å spørre. Er det riktig? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
DieselDahl Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hva er TP kabel og hva skal den brukes til? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 (redigert) TP = Twisted pair Er ikke helt uvanlig å skulle bruke skjermen i NMEA 183 som har RS232 fysisk lag. Som regel er den en blanktråd eller en uisolert ledning med flere kordeller sammen med den metalliserte plastfolien. Bruk da metalltråden som jord. Alternativt er det ei nettingstrømpe i metall som er skjermingen og da kan enden av denne tvinnes i sammen og brukes til kobling. Redigert 31.August.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Ok, abbor, men på min TP kabel er det kun folien. Blir det da galt og bruke denne? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
abbor Svart 31.August.2013 Del på Facebook Svart 31.August.2013 Hva er det du skal koble i sammen? Er kabelen du bruker en kabel som tilhører et av produktene, eller er det en kabel du hadde ligende eller har kjøpt for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 31.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2013 Det er et bBEP instrument som jeg har koblet opp, og tre av terminalene skal ha tilkobling mellom batteri jord og instrumentet. Kort fortalt og rett fra koblingskjema/bruker manualen. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
abbor Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Å bare bruke folien gir en mekanisk og svært dårlig kobling, Siden jeg ikke kjenner skjemaet for det du skal koble er jeg også usikker om det elektrisk er godt nok også. Anbefaler deg å skaffe en annen kabel. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Du har vel en UTP kabel. Det er bare å bruke en av de ledige ledningene hvis du har. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.September.2013 Del på Facebook Svart 1.September.2013 Eg vil sei - bruk ein ledar som jord, i tillegg til at skjerm vert jorda i eine enden. Dette gir jordforbindelse gjennom lederen samtidig som skjermen får skjerme for innstråling fordi den er jordet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 1.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2013 Å bare bruke folien gir en mekanisk og svært dårlig kobling, Siden jeg ikke kjenner skjemaet for det du skal koble er jeg også usikker om det elektrisk er godt nok også. Anbefaler deg å skaffe en annen kabel. Ja, det er dette jeg mener også. Men nå sier BEP at det skal brykes en TP kabel. De sier ikke noe om det er cat 5 eller 6. Og siden de sier at jeg skal jorde den via screen, så må det være en STP kabel - Shielded Twisted Pair. Du har vel en UTP kabel. Det er bare å bruke en av de ledige ledningene hvis du har. Nei, jeg tror ikke BEP mener en Unshilded Twisted Pair kabel. Les svaret mitt over. Eg vil sei - bruk ein ledar som jord, i tillegg til at skjerm vert jorda i eine enden. Dette gir jordforbindelse gjennom lederen samtidig som skjermen får skjerme for innstråling fordi den er jordet. Magne Magne, Les svarene mine over. Legger også ut koblinskjemaet så dere kan forstå det bedre: Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
abbor Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Det finnes skjermet TP i mange utgaver. Jeg har eksempelvis en med to lags metall MESH skjerming liggende her på pulten min. Du må få tak i en kabel som har metallskjerm slik at du kan få en bra mekanisk kobling. Du kan eksempelvis bruke noe som dette: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-347-99&toc=0&q=F%C3%A4ltbusskabel+ Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 2.September.2013 Del på Facebook Svart 2.September.2013 Jeg ville uansett lagt opp en STP som har skikkelig skjerm - koblet skjermingen til 8 og koblet et tvunnet par (som hører sammen, det er viktig) på 6 og 7 på meteret - koblet skjerm 8 sammen med load 7 på shunt. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 2.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2013 (redigert) Takker for alle svar og tips. Jeg kontaktet BEP Marine på New Zeland i dag på telefon. Var utolmodig og kunne ikke vente på svar på mail (merkelig engels dialekt de har der borte i Asia). De svarte meg at jeg skulle bruke en vanlig STP kabel og lederne der som jording, OG IKKE SELVE SKJERMINGEN, selv om jeg forstår det slik når jeg leser det som står i montering/koblingskjema. Har funnet flere ting jeg stusser over på koblinskjemaet til panelet, men det går på bryterne. Lurer litt på om han som tegnet det var edru. Det kan jo være feil på det. Uansett så forsøker jeg på min måte først, og går ikke det så har jeg driti meg ut. Da er det bare å gjøre som BEP vil at jeg skal gjøre. Så til andre som leser dette som lurer på det samme som meg så trenger man ikke den ferdiglagde kabelen som BEP har utviklet for dette. Bruk like gjerne en vanlig Shielde Twistet Pair Cable cat5. Problem solved. Redigert 2.September.2013 av Leon KAD502 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.