Jump to content

Bruke screen på en TP kabel som jording.

Leon KAD502

Recommended Posts

TP = Twisted pair

Er ikke helt uvanlig å skulle bruke skjermen i NMEA 183 som har RS232 fysisk lag. Som regel er den en blanktråd eller en uisolert ledning med flere kordeller sammen med den metalliserte plastfolien. Bruk da metalltråden som jord. Alternativt er det ei nettingstrømpe i metall som er skjermingen og da kan enden av denne tvinnes i sammen og brukes til kobling.

Redigert av abbor (see edit history)

Å bare bruke folien gir en mekanisk og svært dårlig kobling, Siden jeg ikke kjenner skjemaet for det du skal koble er jeg også usikker om det elektrisk er godt nok også. Anbefaler deg å skaffe en annen kabel.

Ja, det er dette jeg mener også. Men nå sier BEP at det skal brykes en TP kabel. De sier ikke noe om det er cat 5 eller 6. Og siden de sier at jeg skal jorde den via screen, så må det være en STP kabel - Shielded Twisted Pair.

Du har vel en UTP kabel. Det er bare å bruke en av de ledige ledningene hvis du har.

Nei, jeg tror ikke BEP mener en Unshilded Twisted Pair kabel. Les svaret mitt over.

Eg vil sei - bruk ein ledar som jord, i tillegg til at skjerm vert jorda i eine enden. Dette gir jordforbindelse gjennom lederen samtidig som skjermen får skjerme for innstråling fordi den er jordet.

Magne

Magne, Les svarene mine over.

Legger også ut koblinskjemaet så dere kan forstå det bedre:

bilde

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Takker for alle svar og tips. Jeg kontaktet BEP Marine på New Zeland i dag på telefon. Var utolmodig og kunne ikke vente på svar på mail (merkelig engels dialekt de har der borte i Asia). De svarte meg at jeg skulle bruke en vanlig STP kabel og lederne der som jording, OG IKKE SELVE SKJERMINGEN, selv om jeg forstår det slik når jeg leser det som står i montering/koblingskjema. Har funnet flere ting jeg stusser over på koblinskjemaet til panelet, men det går på bryterne. Lurer litt på om han som tegnet det var edru. Det kan jo være feil på det. Uansett så forsøker jeg på min måte først, og går ikke det så har jeg driti meg ut. Da er det bare å gjøre som BEP vil at jeg skal gjøre.

Så til andre som leser dette som lurer på det samme som meg så trenger man ikke den ferdiglagde kabelen som BEP har utviklet for dette. Bruk like gjerne en vanlig Shielde Twistet Pair Cable cat5.

Problem solved.

Redigert av Leon KAD502 (see edit history)

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...