Jump to content

har jeg lavt oljetrykk på min MAG 350?

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Når motoren er god og varm, etter å ha kjørt fort en stun, så er oljetrykket ifølge måleren mellom 0,5 og 1 bar. Dette er kun på tomgang. på 2000 o min er det på 2-3 bar. Men har jeg lavt oljetrykk på tomgang? Nytt oljefilterog olje. Motoren er en merc 350 1996 modell.

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Jeg brukte oljen som forrig eier sendte med. Fik med to kanner. Dette var Penzoil 15w40 olje. Marine olje.

Ja, syntes det er veldig lavt. Når jeg starter motoren kald, har jeg 50 psi. Mulig jet kan være instrumentene. Det er nye Faria instrumenter, men giveren vet jeg ikke noe om. Går det ann å bytte sånt om hverandre, eller må det være Faria olje trykkssensor og?

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Det kan høres ut som at oljetrykket er reelt, jeg ville ha sjekket det med et manometer før jeg konkluderte. Oljen er nok bra den, men det kan være at veivakselen er slitt og kanskje har du oljepumpe med lav kapasitet? Det er vanlig å bruke høyvolum oljepumpe med standard trykkregulator i båtmotorer for da får du høyere trykk på lavt turtall uten å få høyt trykk på høyt turtall. Hvis oljetrykket faktisk er så lavt må du reklamere til selgeren så fort du har bekreftet at det er så lavt.

motoren er en orginal merc 350 mag, som har vært båtmotor fra den var ny. har sittet i en bayliner ny, så jg tror oljepumpen har beregnet for maritim drift. Men da skal jeg ta å prøve å få målt dette. Hvor sitter sensor for dette? Hvordan får enn målt dette?

Du kan eventuelt skru ut oljetrykk-senderen og så måle trykket med for eksempel dette settet:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Oljetrykkmalersett-151390/

Gjengene der senderen sitter er av typen 1/8-27 NPT. Vet ikke hvor senderen sitter på din motor, men bør ikke være vanskelig å lokalisere (liten sylinder).

ok. skal kjøpe en slik å koble på. Når jeg kjørte i går, var nåla et par milimeter over 0 på tomgang. Vet ikke om jeg tørr kjøre på tomgang inntil jeg hr fått avklart dette.

Det er to muligheter for plassering av oljetrykksgiver, den ene er bak innsugsmanifolden ved siden av fordeleren og den andre muligheten er rett ut til siden like over oljefilteret i bakkant babord. (Noen motorer har oljefilteret på en adapter montert foran babord eksosriser og da er det altså der slangene kommer ut av blokka jeg mener.)

jeg har olje filter forran babor riser. Enklest å koble til der da kansje?

var inne å så på det settet. Der står det UNF gjenger. Er ikke det europeiske gjenger, mens amerikanske motorer bruker ikke de tommer gjenger?

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Som de andre nevner, sjekk oljetrykket mer nøyaktig for å se at måleren din stemmer før du får panikk, bruk skikkelig oljefilter, slik som Wix for eksempel som fåes nesten over alt, og skikkelig olje, Pennzoil er stort sett bra greier.

0.5 - 1 bar på tomgang er noe lavt, men ikke noe unormalt på en godt slitt 350.

Etterhvert som rammelager blir slitt så forsvinner ofte oljetrykket nesten helt på de motorene på tomgang når oljen blir varm.

Det viktigste er at trykket øker når du gir gass, og tommelfingerregelen er vel 10psi per 1000rpm pluss 10psi.

Det vil si at du bør ha minst 30psi eller rundt 2bar på 2000rpm, og det høres det ut som du har, og det er når oljetrykket ikke øker når du gir gass at det er på tide å få panikk.

o

Som de andre nevner, sjekk oljetrykket mer nøyaktig for å se at måleren din stemmer før du får panikk, bruk skikkelig oljefilter, slik som Wix for eksempel som fåes nesten over alt, og skikkelig olje, Pennzoil er stort sett bra greier.

0.5 - 1 bar på tomgang er noe lavt, men ikke noe unormalt på en godt slitt 350.

Etterhvert som rammelager blir slitt så forsvinner ofte oljetrykket nesten helt på de motorene på tomgang når oljen blir varm.

Det viktigste er at trykket øker når du gir gass, og tommelfingerregelen er vel 10psi per 1000rpm pluss 10psi.

Det vil si at du bør ha minst 30psi eller rundt 2bar på 2000rpm, og det høres det ut som du har, og det er når oljetrykket ikke øker når du gir gass at det er på tide å få panikk.

skal ta en grundig analyse av olje trykket til helgen. Så skal jeg sjekke mot det du skriver. Er ikke helt sikker på at jeg har 4 bar ved 4000 omin. Er det veivlagerene som evt blir slitt? Eller selve veivakslingen?

Er ikk esuper stressa for dette, for har greit trykk når har turtall. Men om måler stemmer nokenlunde, må jeg gjøre noe før det kan blir skjærings. Kan enn merke på andre ting at motoren er slitt?

Du skal ikke nødvendigvis ha 4bar ved 4000rpm, men rundt 40-50psi bør det være, og det er vel rundt 3bar eller noe sånt, pluss minus litt.

Trykket er egentlig ikke så veldig viktig, men det bør altså være minst rundt 10psi per 1000rpm på en godt brukt motor, unntaket er på tomgang hvor det ofte er dårlig trykk på GM motorer når klaringene på rammelagrene blir litt store, og dette gjelder særlig når trykket på tomgang blir lavere når oljen blir varm.

Det viktigste er at trykket øker når du gir gass ettersom det indikerer at oljepumpen faktisk pumper olje rundt dit det skal olje og at det er motstand i systemet, og det er derfor du skal få panikk dersom trykket plutselig ikke øker ved økt turtall, ettersom noe da er alvorlig galt (eller oljetrykksføleren har tatt kvelden).

Du merker ofte at motoren ikke får nok olje dersom det klaprer i ventilløfterne, og det er rammelagrene som blir slitt først, normalt ikke veivakselen.

Nå gjelder dette for en motor som har gått noen timer og hvor det er noe slitasje, hadde motoren vært nybygd og du hadde så lavt oljetrykk så ville det sannsynligvis vært noe som var alvorlig feil.

Forøvrig ville jeg tro at dersom motoren satt i en bil så kunne du helt fint ha kjørt 10 år til med det oljetrykket så fremt det øker jevnt med turtallet, men dette er et forum, og ingen garanti gies, skal du være sikker så sjekker du dette nøyere, personlig hadde det ikke brydd meg i det hele tatt da jeg vet at GM motorer med slitte rammelager ofte har svært lavt oljetrykk på tomgang, og så lenge trykket er innenfor den tommelfingerregelen som er nevnt tidligere så skal det ikke være noe problem, og er det generell slitasje som er årsaken må du bygge opp hele motoren på nytt for å fikse "feilen".

Redigert av adeneo (see edit history)

takker for nyttig, og utfyllende svar Adeneo. Vil ta en grundig test til helgen. Må innrømme at jeg har litt lyst å sjekke motoren i vinter.men som du sier, er ikke sikkert det vil skje noe på ti år, og igjen, det kan være brytern som tuller. har igjen ulyder eller tikke lyder i motoren ellers. går som en klokke. Vil avdekke om hva trykket faktisk er før jeg gjør noe. Men om det skulle være lavt, er vel da rammelagerne slitte.

Redigert av Bmwx1xdrive25d (see edit history)

Men om det skulle være lavt, er vel da rammelagerne slitte.

Ikke nødvendigvis, det er nesten umulig å si hva som er årsaken sånn helt uten videre, men dersom det er snakk om spesielt lavt oljetrykk på tomgang, og oljetrykket er en del lavere ved varm motor enn med kald motor når oljen er tykkere, så er det som oftest rammelager / rådelager som er slitt slik at klaringene har blitt større, og mer olje finner veien ut osv.

Det kan også være kamlager, oljepumpe, lekkasje i galleriet, fordeleren som ikke tetter skikkelig, bypass ventilen som ikke fungerer som den skal og hundre andre ting ?

Søkte kjapt på Google for å forsøke å finne minimum oljetrykk ved tomgang, og ser at det flere steder menes rundt 7psi, og fant også dette:

1994 Chevy Truck C 1500 P/U 2WD V8-350 5.7L
Engine Oil Pressure
Notes
Normal Oil Pressure: psi Minimum: 6 psi @ 1000 RPM; 18 psi @ 2000 RPM; 24 psi @ 4000 RPM.

Du kan regne det om til bar her !

Fyll på Ferrari olje ( Ferrari anbefaler Helix Ultra Racing 10W-60, tjukk som grøt ) og du vil få høyere oljetrykk umiddelbart, sett inn en oljepumpe som klarer å levere høyere trykk og du får høyere oljetrykk ettersom målt trykk i oljekanalene er det trykket pumpen klarer å levere ved full motstand minus "lekkasjene" i systemet, og de "lekkasjene" skal selvfølgelig skal være der for at oljen skal sirkulere <- og det er det viktigste, sirkulasjon, ikke trykk.

Etterhvert som ting blir slitt, blir klaringene større, eller "lekkasjene" blir større, mer olje finner veien ut av systemet på hvert punkt osv. og trykket blir lavere, særlig når oljen blir varm og tynnere.

Hvorvidt marinemotorer bruker høytrykkspumper vet ikke jeg. Jeg har alltid trodd at marinemotorer ikke skulle bruke høytrykkspumper av den grunn at slike motorer går i lengre perioder på høyt turtall, noe som øker faren for at pumper med høyt trykk suger bunnpannen tom for olje, men det er mulig det er slik som DieselDahl nevner at det er høytrykkspumper med standard fjær.

Jeg kjøper gjerne såkalte "master" sett direkte fra en av verdens største leverandører av slikt, dette er sett som er for "marine" med alle pakninger, lager, plugger, stempler, kamaksel og hva det ikke er alt sammen, og på pakningen til oljepumpen står det alltid "High VOL" uten at jeg har tenkt noe mer over det, og aldri hatt problemer med det heller !

Fyll på Ferrari olje ( Ferrari anbefaler Helix Ultra Racing 10W-60, tjukk som grøt ) og du vil få høyere oljetrykk umiddelbart, sett inn en oljepumpe som klarer å levere høyere trykk og du får høyere oljetrykk ettersom målt trykk i oljekanalene er det trykket pumpen klarer å levere ved full motstand minus "lekkasjene" i systemet, og de "lekkasjene" skal selvfølgelig skal være der for at oljen skal sirkulere <- og det er det viktigste, sirkulasjon, ikke trykk.

Etterhvert som ting blir slitt, blir klaringene større, eller "lekkasjene" blir større, mer olje finner veien ut av systemet på hvert punkt osv. og trykket blir lavere, særlig når oljen blir varm og tynnere.

Hvorvidt marinemotorer bruker høytrykkspumper vet ikke jeg. Jeg har alltid trodd at marinemotorer ikke skulle bruke høytrykkspumper av den grunn at slike motorer går i lengre perioder på høyt turtall, noe som øker faren for at pumper med høyt trykk suger bunnpannen tom for olje, men det er mulig det er slik som DieselDahl nevner at det er høytrykkspumper med standard fjær.

Jeg kjøper gjerne såkalte "master" sett direkte fra en av verdens største leverandører av slikt, dette er sett som er for "marine" med alle pakninger, lager, plugger, stempler, kamaksel og hva det ikke er alt sammen, og på pakningen til oljepumpen står det alltid "High VOL" uten at jeg har tenkt noe mer over det, og aldri hatt problemer med det heller !

Trykket er ok når motor er kald, så ha på tykkere olje når motor er varm, er nok ikke dumt. det vil iallefall hjelpe på trykket. Det skal jeg prøve. Det er flere mindre utfordinger med motoren, litt tungstartet, olje trykket og allder. Så er litt fristet enten å overhale i vinter, eller kjøpe ny longblok. Men foreløpig blir det å prøve å få opp trykket på eksisterende motor. Hvor kjøper du slike master sett? evt hva koster slik?

Hvis du skulle finne på å overhale motoren så må du først avgjøre hva du trenger før du kjøper noe som helst.

Ting må plukkes ned, og det bør sendes bort til maskinering hvor motor kokes, alle anleggsflater og annet sjekkes, og hvor sylindrene hones osv. Ofte må det bores, linjebores eller veivaksel må slipes, og da trenger du helt andre deler.

Når man kjøper slike sett så angir man om det er noe som må være over- eller underdimensjonert, og da må du jo vite hva du har og eventuelt om og hvor mye metall som måtte fjernes for å få et bra resultat under maskinering.

Det er mange typer slike sett, og ting kan også kjøpes løst, men settene er som regel billigere, og det er såkalte reman, rebuild og master sett som inneholder litt forskjellige ting, alt ettersom hva som må skiftes.

Hva du velger er opp til deg, men jeg kan ikke tenke meg at du trenger å overhale hele motoren dersom den går greit, men vil du absolutt ha det som nytt og har lite å gjøre så er det jo en fin hobby ?

Kanskje en liten avsporing. Hulda har en GM 6,2L (diesel) som har gått ca. 600 timer etter heloverhaling ved renomert verksted. Oljetrykksmåleren er Faria, giveren er VDO. Ikke en perfekt kombinasjon. Men forholdet er uansett at ved kald olje (Biltema 20W-50) er trykket ca. 30 psi. Når oljen er varm (antar 90 grader), faller tomgangstrykket til litt under 20 psi (lander på streken som teller 1,25 barg). Uansett turtall (går ikke over 2000 rpm), så ligger oljetrykket på ca. 25 psi. Og høyere ser ikke trykket ut til å gå. Oljepumpen min er den som Peninsular Diesel bruker på sine marinemotorer som er basert på GM 6,5L. Poenget er at det virke som at trykkventilene på disse oljepumpene har stor kapasiet og slipper mye olje tilbake til bunnpannen. Jeg hadde vel ikke blitt for nervøs så lenge trykket er nogenlunde akseptabelt på arbeidsturtall. Min observasjon støtter opp under hva adeneo skriver.

Motoren min har også bunnpanne fra Peninsular Diesel sitt marineprogram.

Så adeneos siste innlegg. Hos meg var det en klar ordre at om veiva var urund, hadde merker, var underdimensjonert, så skulle den byttes. Veiva ble montert inn igjen med originallagre etter boring etc. Det eneste vi gjorde med veiva var å nitrittherde. Har ingen betydning for en bensinmotor. Slipe veiv ble av overhalende verksted ikke anbefalt (igjen, gjelder dieselmotorer).

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...