freds123 Startet 1.September.2013 Link til dette innlegget Startet 1.September.2013 Hei. Kjøpte min Nordan summer Family i våres og skal nå til uka eller neste ta opp denne for vinteropplag. Har fått ei bra ute plass med både vann og strøm tilgjengelig. Dette er første gang jeg skal ta vinterklargjøring på denne type båt, har noen av dere med samme båt noen tips til hva som skal gjøres ? Tenker da mest på motoren. Dette er en gammel VP Tamd40a, aksling. Takker for alle svar Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Jeg ville ha skiftet motorolje og girolje før opplag. (Varm olje ved skift). Målt frostvæsken i motoren. Kjørt igjennom ferskvann og frostvæskeblanding når båten var oppe. Gått over klemmer og koblinger når du først har dørken oppe. Sprayet hele motoren og koblingspunktet med crc marine. Fylt opp batteriene, ladet dem og koblet dem fra. Hatt grease i ror gjennomføring (glemmes om våren). Studert pakkboksen så du vet hvordan. Den luftes til våren. Selv sender jeg inn kjølevannsprøver til norsk Oljelab rutinemessig, i år blir det for moro skyld også oljeprøver tror jeg. Bruk fuktsluker eller avfukter. Ikke glem frostvæske i do, samt tøm ferskvann og varmtvannstank Sitér dette innlegget Link to post
freds123 Svart 1.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 OK takker for svar:) Angående kjøre igjennom ferskvann går greit, da det er ferskvann der jeg skal ta den opp. Men er veldig usikker på hvordan jeg skal kjøre igjennom frostvæske i motoren på land. Det er saltvannsinntaket jeg skal koble ifra og derifra få inn frostvæska ? Hvor er dette saltvannsinntaket på motoren(vp tamd40) ? Når det gjelder diverse filtere byttes disse til våren da ? Og diesel tankene, de bør fylles helt opp og fylles på med en slags antidiesel dyr væske ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Dieseltanker bør toppes ja. Eg har iallefall ein feeling at det blir mindre kondens av det i tankene. Dieselfilter har eg sluttet å bytte på intervall. Siden rusk og vann kan komme med hvilken som helst bunkring feks første mnd etter sjøsetting, så byttes filter ved behov nå. Sjøvannskjølinga til motoren finner du ved å følge slange fra motor til bunn. De slangene kan være utfordring å få av stuss på bunnventil. Kanskje båten har sjøvannsfilter i forkant på bb side motor? . Då kan det kanskje gå an å tømme frostvæske oppi der når motor går ? På disse båtene er blandebend fra turbo/eksos ikkje så veldig mye høyere en utløp i hekken. Det ligger noen liter vann i eksosslangen. Løftes båten skjevt (hekken høyest) så kan vann renne inn i motor har eg hørt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Jeg vil ha minst mulig diesel på mine tanker. Minimalt med kondens inni tankene da det ikke er luftuyskiftning som på bil (bruker også Hammerdown og derav ikke vann på tanken). Fulle tanker medfører enormt med kondens på utsiden av tanken ved temperatursvingninger, og mye ekstra trykk på bukkene Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Nå er det vel ikke på utsiden av tanken man er redd for kondens ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Mine tanker har heldigvis lufting slik bilen. Ellers ville motoren stoppet. Unødvendig vekt har eg ikkje tenkt på som noe problem. Anngående ferskvann / varmtvannstank, så har eg fundert på å prøve ut giftfri frostvæske som er for slike system. Det virker enkelt. Ellers vil det alltid være vann som samler seg i lommer i rør og slanger, og kan fryse litt. Eg har måtte bytte vannknuser/sil på to kraner pga frost, og en pantrypumpe. Alle vintre har det vert tappet ved hjelp av pantrypumpe til det bare kommer luft i slangene, og så lar eg alle kraner stå åpen, slår av pumpe med strømbryter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Innvendig i tanken blir det ikke mye luftutskiftning av luften i løpe av vinteren. Og den luften som er der inneholder ikke mye vann. Det er derfor begrenset med antall dråper vann som kondenserer inne i tanken. Når det gjelder utsiden av tanken er det nok ulike meninger. Mine tanker ruster også på utsiden. Det blir faktisk litt vann i løpet av vinteren når all dieselen skal kjølesmed nattetemp og luften varmes om dagen. Bare se hvordan det kondenserer på motorblokka en solfylt morning når det har vært minusgrader i båten om natta (står på land). Det er nok delte meninger. Men jeg er ikke bekymret for kondens inne i tanken. Aldri hatt en dråpe vann i utskilleren. Men jeg unngår gjerne noen hundre kilo i ekstra belastning på krybbene, og mindre rust på utsiden av tanken. Hadde nok sett annerledes på det siste om tanken var av annet materialet. Uheldigvis har jeg nå fulle tanker, så nå blir det snart opplag ned sikkert over 90 prosent fulle tanker. Liker det ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
BjornK Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Freds, gjør følgende : 1. Skaff deg en lang slange (4-5 meter), helst gjennomsiktig så du kan se hva som skjer med kjølevannet når du skal bruke den. 2. Skaff en overgang mellom den lange slangen og den slangen du har til sjøvanninntaket. Dette får du hos en rørlegger. Kjøp gjerne en nylonovergang, plastovergang eller hva som måtte passe - så billig som mulig, du skal bare bruke den en gang i året.... Husk slangeklemmer. 3. Nå har du "hel ved" mellom gjennomsiktig slange og motorens vanninntak. 4. Dra til Biltema og kjøp et digert trau, bøtte e.l. og merk deg antall liter som trauet/bøtta kan holde. 5. Fremdeles på Biltema, kjøp nok frostvæske til fylle halvparten av trauet/bøtta - resten skal være ferskvann. 6. Vel hjemme ved båten (som ligger på land), kobl fra slangen til sjøvanninntaket og kobl på den gjennomsiktige slangen. 7. Fyll opp trauet/bøtta med frostvæske og vann (50/50) og sett det/den under eksos-utløpet ditt. 8. Fyll opp slangen med frostvæske og vann. Dette krever litt sjonglering, men det går greit. 9. Start motoren og la den suge inn frostvæsken. Vær rask og dytt den gjennomsiktige slangen ned i trauet/bøtta, slik at motoren suger frostvæske/vann -blandingen naturlig. 10. Du vil nå ha et kretsløp som du kan kjøre motoren i en stund. Lykke til ! (Og ikke glem å starte motoren uten at den står i gir - ellers ryker cutlesslageret ditt, det har jeg erfart). Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
freds123 Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Takk for alle svar :) dette kommer godt med! Jeg tar nok opp båten til helga eller neste uka. Greit å stå med dette når det er bra temp ute;) Utrolig bra vær i Arendal nå, var ute i båten i formiddag, fantastisk flott ute på gjessøya! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Eller, når det gjelder konservering av saltvannskretsen.. skru av klemme inne i båten der kjølvannet kommer inn, sett slangen i ei murerbøtte full av vann, ha vannslange med trykk klar... Start motor, åpne trykk i vannslangen og kjør motor i noen minutter (på tomgang).. Stans, så fyller du murerbøtta 50/50 vann og grønn Volvo Penta kjølevæske (konsentrat). Start opp, og kjør murerbøtta tom. Da har du frostvæske nok, noe du ser av at kjølevann ut av eksosrør er grønn. Da er den kretsen safe ! Det er det viktigste !! Sitér dette innlegget Link to post
freds123 Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Hei alle :) Kjøpte denne båten i våres så er litt usikker på hvor saltvannsinntaket går. Legger ved bilde av motoren og der jeg tror inntaket er. På det ene bildet går det en sort slange til saltvannfilter, går det greit å koble av den og på den koble en ekstra slange som går ned i bøtta med kjølevæske/vann ? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2013 Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 Hvis du er på land - kan du ikke skru av lokket på filteret og helle oppi? Det gjør jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.