Jump to content

Liten olje lekasje Volvo Penta 270HK

tomsunds

Recommended Posts

Hei

Vurderer og kjøpe min første båt, fikk smaken på båtlivet etter å ha vært med en kompis på seiletur.

Nå er det en CabinCruiser jeg har kikket på.

Eier sier at motoren en: Volvo Penta 270Hk Bensin lekker ca 7dl olje i løpet av en sesong. Han har ikke klart å funnet eller se hvor oljen kommer fra.

Og jeg som har 10 tommeltotter når det kommer til motorer aner ikke.

Spørsmålet er som følger, hvis "dere" må synse.

Er dette mest sansynlig en pakning, eller kan det være noe mer alvorlig som "sprekk" eller lignende?

mvh

Tommy

Tror nok det blir synsing ja, for det er jo ikke godt og vite hvor mange timer man regner pr sesong. Men det er aldri sikkert at de 7 dl lekker ut. Det kan jo også være at den blir forbrent i sylindere. Det er en uskreven regel for hvor mye olje en motor kan bruke i forhold til antall liter brukt brennstoff, men det også varierer vel ut fra om det er bensin eller dieselmotor, og hvor stor belastning den har. Mener jeg har hørt 1 promille , men usikker på akkurat det.

Vel, jeg syntes ikke dette var urovekkende. Selv har jeg etterfylt 1 liter i løpet av sesongen som til nå er like under 100 timer på en 150 hk turbodiesel. Noe synlig lekkasje ser jeg ikke hos meg, bortsett fra at den svetter litt olje. Er ikke urolig av den grunn. Men ved kjøp er det jo lurt og sjekke grundig så hvis du oppgir mer eksakt hvilken motor det er snakk om vil kanskje andre på forumet gjenkjenne motoren og gi råd og vink om svakheter som de har opplevd.

Virker jo som selger er ærlig som opplyser om oljeforbruket, og det er jo ett pluss, såfremt den ikke bruker mer enn det han oppgir da.

Hvis den lekker oljen ut vil den komme ned i bånn av motorrommet og da vil du mest sannsynlig se at det er vått der oljen lekker. De vanligste plassene på en GM V8'er er: bakre veivakseltetning, fremre veivakseltetning, mellom innsugsmanifold og blokk i forkant eller bakkant, bånnpannepakning og registerkjedepakning. Hvis motoren er utett i sylindrene vil det blåse litt ut av oljepåfyllingslokket. Veivhusvetilasjonen går i to slanger opp til flammedemperen og der vil oljen gå inn i motoren og bli forbrent. Det kan også lekke i ventiltetningene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...