Festina_Lente Startet 1.September.2013 Link til dette innlegget Startet 1.September.2013 I vår nyinnkjøpte Maxi 108 (1980 mod) står en MD2040A på 38 hk og 120S seildrev. Vår første sommer har vi kjørt en del motor (Bergen - Grimstad og retur) og motoren har brukt olje hele tiden. Forrige eier hadde ikke oljeforbruk å snakke om, etterfylte en halvliter nå og da. Vi har hatt 110 motortimer i sommer og har etterfylt 5 liter. Det er litegrann oljesøl under motoren. Rundt bunnpannepakningen er det fuktig. Rundt eksosutløpet er det litt sot, men ikke mye, jeg kan ikke se misfarging av eksos under oppstart og kjøring, og motoren har startet og gått upåklagelig. I varmeveksleren er frostvæsken normalfarget, oljen er normalfarget når jeg peiler den. Noen som har gode ideer til hva som kan være feilen og hvor oljen blir av? Båten forøvrig er et helt nydelig eksemplar og totalrenovert i perioden 2001 til 2013 - så vi er kjempefornøyd med den, den er så mye større enn LaPerla (maxi95) til tross for at den bare er 20 cm. bredere! Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Dersom der ikke er utvendige lekkasjer av betydning så forbrennes oljen og forsvinner som blå røyk ut av eksosen. Alle motorer forbrenner litt olje, spørsmålet er hvor mye. Oljeforbruk regner i gram/hestekraft/time. Et større skipsmaskineri kan gjerne bruke 200ltr/døgn. Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Er det noen som har meninger om forbruket her? Jeg synes 5 ltr på 110 driftstimer høres uvanlig høyt ut.Motoren er gått 1600 timer, det er en 94- mod. Som jeg sa så kan jeg ikke se blårøyk når jeg går, men jeg skjønner jo at det må være denne veien oljen forsvinner. Hvis årsaken er slitasje - hvor skal jeg lete? På lange strekk har vi lagt oss på 2550 o/min - max turtall på denne motoren er 3600. Mvh, Even Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Det er litt mye, men ikke alarmerende mye. De vanligste årsakene til oljeforbruk er utslitte ventiltetninger eller slitne/fastkoksede stempelringer. Det siste gjør gjerne også motoren mer tungstartet. Jeg ville ha prøvd med å bytte tetningene først, det kan som regel gjøres uten å demontere toppen ved å bruke trykkluft i sylindrene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Og det er ingen oljehinne på vannet som gjør at noe kan forsvinne ut via oljekjølerne? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 En ny bil av kjent merke brukte 3-4l olje mellom hvert oljeskift.... uten at det var noe galt. Slik bare var motoren, sa fabrikken. Så klart at oljeskift var kanskje unødvendig på den motoren, kun skifte av oljefilter var påkrevet... Du lekker sikkert bittelitt fra bunnpakningen, men sikkert ikke mye. Hvis du har tilgang til å ta av oljepåfyllingslokket på tomgang og under fart kan du sjekke om det blåser mye ut derfra. Hvis det gjør det så begynner visstnok stempelringer etc å bli slitte, iht tidligere innlegg her på forumet. Enkel ting å sjekke vanligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.