Jump to content

Volvo MD2040A bruker olje, men hvor blir oljen av?


Festina_Lente

Recommended Posts

I vår nyinnkjøpte Maxi 108 (1980 mod) står en MD2040A på 38 hk og 120S seildrev. Vår første sommer har vi kjørt en del motor (Bergen - Grimstad og retur) og motoren har brukt olje hele tiden. Forrige eier hadde ikke oljeforbruk å snakke om, etterfylte en halvliter nå og da.

 

Vi har hatt 110 motortimer i sommer og har etterfylt 5 liter.

 

Det er litegrann oljesøl under motoren. Rundt bunnpannepakningen er det fuktig. Rundt eksosutløpet er det litt sot, men ikke mye, jeg kan ikke se misfarging av eksos under oppstart og kjøring, og motoren har startet og gått upåklagelig. I varmeveksleren er frostvæsken normalfarget, oljen er normalfarget når jeg peiler den.

 

Noen som har gode ideer til hva som kan være feilen og hvor oljen blir av?

 

Båten forøvrig er et helt nydelig eksemplar og totalrenovert i perioden 2001 til 2013 - så vi er kjempefornøyd med den, den er så mye større enn LaPerla (maxi95) til tross for at den bare er 20 cm. bredere!

 

Mvh Even

Link to post

Er det noen som har meninger om forbruket her?

 

Jeg synes 5 ltr på 110 driftstimer høres uvanlig høyt ut.Motoren er gått 1600 timer, det er en 94- mod.

Som jeg sa så kan jeg ikke se blårøyk når jeg går, men jeg skjønner jo at det må være denne veien oljen forsvinner.

 

Hvis årsaken er slitasje - hvor skal jeg lete?

 

På lange strekk har vi lagt oss på 2550 o/min - max turtall på denne motoren er 3600.

 

Mvh, Even

 

 

Link to post

Det er litt mye, men ikke alarmerende mye. De vanligste årsakene til oljeforbruk er utslitte ventiltetninger eller slitne/fastkoksede stempelringer. Det siste gjør gjerne også motoren mer tungstartet. Jeg ville ha prøvd med å bytte tetningene først, det kan som regel gjøres uten å demontere toppen ved å bruke trykkluft i sylindrene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En ny bil av kjent merke brukte 3-4l olje mellom hvert oljeskift.... uten at det var noe galt. Slik bare var motoren, sa fabrikken. Så klart at oljeskift var kanskje unødvendig på den motoren, kun skifte av oljefilter var påkrevet...

 

Du lekker sikkert bittelitt fra bunnpakningen, men sikkert ikke mye. Hvis du har tilgang til å ta av oljepåfyllingslokket på tomgang og under fart kan du sjekke om det blåser mye ut derfra. Hvis det gjør det så begynner visstnok stempelringer etc å bli slitte, iht tidligere innlegg her på forumet. Enkel ting å sjekke vanligvis.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...